Зупинка операцій з бюджетними коштами – що робити

Автор
керівник групи експертів з бюджетного обліку
Органи контролю зупинили установі операції з бюджетними коштами. А чи завжди їх дії законні? Перегляньте судову практику і зробіть висновки.

Відновлення операцій з бюджетними коштами не позбавляє уповноважені органи права повторно застосувати такий захід впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, якщо установане усунула порушення або вчинила зазначені порушення у подальшому (п. 14 Порядку № 21).

 

За порушення бюджетного законодавства до бюджетних установ можуть застосувати заходи впливу. Контролюючі органи розцінюють такі заходи як покарання для установи, яка вчинила правопорушення. Суть таких заходів полягає в тому, що правопорушник не може провадити операції з бюджетними коштами за конкретною бюджетною програмою. Це негативно впливає на фінансову діяльність установи.

У статті розглянемо, хто і за які порушення може застосувати до установи заходи впливу. Наведемо приклади з судової практики, коли розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, які застосували до установи уповноважені органи, суди визнають протиправними.

Платні послуги. Самотест для бюджетних установ ⏩

Які заходи впливу застосовують до установи уповноважені органи

Положення глави 18 БК визначають:

  • поняття та види порушень бюджетного законодавства;
  • порядок, за яким застосовують заходи впливу за вчинені установою порушення;
  • органи, які вправі приймати рішення застосовувати заходи впливу.

За порушення бюджетного законодавства, відповідно до статті 117 БК, до учасників бюджетного процесу можуть застосовувати такі заходи впливу, як:

  • попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунути порушення бюджетного законодавства;
  • зупинення операцій з бюджетними коштами;
  • призупинення та зменшення бюджетних асигнувань;
  • повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету та інші.

Ці заходи сприяють попередженню порушень бюджетного законодавства. Більшість із них має значний негативний вплив на фінансову діяльність суб’єктів бюджетних правовідносин. Зокрема, неодноразове зупинення операцій з бюджетними коштами може паралізувати діяльність бюджетної установи упродовж кількох місяців.

Як зупиняють операції з бюджетними коштами

Механізм за яким уповноважені органи у межах наданих їм повноважень застосовують до розпорядників та\або одержувачів бюджетних коштів такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами, передбачає Порядок № 21.

Увага: Уповноваженими органами є Мінфін, органи Державної казначейської служби, Держаудитслужби, місцеві фінансові органи, головні розпорядники бюджетних коштів.

 

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робити Зупинення операцій з бюджетними коштами не застосовують якщо установа веде позовну роботу

Зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у забороні будь-яких платежів з рахунку порушника бюджетного законодавства. Перелік підстав та видів порушень бюджетного законодавства для зупинення операцій з бюджетними коштами містить частина 1 статті 116 БК. Рішення про зупинення операцій з бюджетними коштами приймає уповноважений орган на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії протягом трьох робочих днів з дня, коли він надходить. Тобто, рішення (розпорядження) приймають протягом трьох робочих днів від дати реєстрації акта. Уповноважений орган може зупинити платежі установи за бюджетною програмою, за якою виявли порушення вимог бюджетного законодавства. Якщо зазначене порушення виявли за бюджетною програмою, яка відсутня у поточному бюджетному періоді, то уповноважений орган зазначає в розпорядженні бюджетну програму, згідно з якою передбачено утримання розпорядника. Такий захід впливу суттєво ускладнює діяльність установ, адже їх платіжки на оплату, казначеї повертають без виконання.

Зупинені операції з бюджетними коштами обов’язково підлягають відновленню. Це відбувається, коли закінчується строк, який зазначений у розпорядженні про зупинення операцій або встановлений частиною 2 статті 120 БК. Рішення про відновлення таких операцій ухвалює той самий орган, який вирішив зупинити операції із бюджетними коштами.

Увага: Зупинення операцій з бюджетними коштами уповноважений орган може застосовувати повторно.

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робити Розпорядження про зупинення операцій складають у чотирьох примірниках

Відновлення операцій з бюджетними коштами не позбавляє уповноважені органи права повторно застосувати такий захід впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, якщо установане усунула порушення або вчинила зазначені порушення у подальшому (п. 14 Порядку № 21).

Коли зупинення операцій суди визнають незаконними

Практика адміністративних судів свідчить, що органи бюджетного контролю іноді необґрунтовано застосовують заходи впливу. Тому дуже часто бюджетні установи звертаються до судів з адміністративним позовом оскаржити рішення про застосування того чи іншого заходу впливу за порушення бюджетного законодавства. Наведемо судові рішення, коли позовні вимоги бюджетних установ скасувати заходи впливу за порушення бюджетного законодавства суди задовольняли.

 

Держадитслужба зупинила операції з бюджетними коштами

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робити Суть справи

Міський палац культури звернувся до суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби, в якому просив суд визнати протиправними та скасувати розпорядження відповідача від 27.12.2019 № 26 про зупинення операцій з бюджетними коштами. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що оскаржувані вимоги прийняті без урахування всіх обставин та не є конкретизовані. Вважає також, що при прийнятті як вимог, так і розпорядження, на підставі якого позивачу зупинено бюджетне фінансування, відповідач порушив процедурні норми та норми законодавства.

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робитиРішення суду

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Західного офісу Держаудитслужби від 27.12.2019 № 26 про зупинення операцій з бюджетними коштами (справа № 380/338/20 від 30.03.2020).

Норми тривалості робочого часу на 2023 рік

Казначейство зупинило операції з бюджетними коштами

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робити Суть справи

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області просило суд:

  • скасувати розпорядження ГУ ДКСУ в Херсонській області від 21.03.2018 № 3 про зупинення операцій з бюджетними коштами на рахунках;
  • зобов’язати ГУ ДКСУ в Херсонській області відновити видаткові операції з бюджетними коштами на рахунках.

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робити Розпорядження про відновлення операцій приймають на підставі доповідної записки

Вказані позовні вимоги позивач обґрунтовує обставинами, викладеними в позові, а саме зазначає, що оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами прийнято на підставі протоколу про бюджетне правопорушення від 08.06.2017 № 1. Позивач зазначає, що не беручи до уваги його пояснень та зауважень, відповідач після складання згаданого протоколу від 08.06.2017 № 1, виніс розпорядження від 12.06.2017 № 13 та кожні 30 днів видавав нові розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, які позивачем оскаржувались до суду.

Зупинка операцій з бюджетними коштами - що робитиРішення суду

Визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДКСУ в Херсонській області від 21.03.2018 № 3 про зупинення операцій з бюджетними коштами на рахунках Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області (справа № 821/454/18 від 04.05. 2018).

акція на передплату журналів для бухгалтерів

Скористайтеся гарною нагодою та отримайте знижки на передплату на журнали «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата»!

Замовляйте в редакції за номером 0 800 21 12 20

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді