Корупційні ризики в публічних закупівлях – рекомендації НАЗК

НАЗК провело комплексне дослідження «Корупційні ризики під час проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану» та виявило низку корупційних ризиків.

Корупційні ризики в публічних закупівлях - рекомендації НАЗК

В жовтні 2022 року, у відповідь на загрози, створені повномасштабним вторгненням рф і з метою уникнення розголосу інформації, яка належить до питань національної безпеки, в Україні було зменшено прозорість закупівель і послаблено обмеження щодо їх підзвітності.

Враховуючи важливість проблеми та увагу суспільства до публічних закупівель, НАЗК провело дослідження та виявило низку корупційних ризиків:

  • можливість подання тендерних пропозицій за ціною, вищою за очікувану вартість;
  • зловживання закупівлями через електронний каталог;
  • застосування «штучних перепон» у закупівлях для надання переваги необхідному учаснику;
  • корупційні зловживання шляхом укладення прямих договорів;
  • неможливість оскарження рішень, дій чи бездіяльності замовників під час проведення спрощених процедур закупівель;
  • інші (нецінові) критерії оцінки пропозицій як інструмент зловживання тощо.

За результатами дослідження експерти НАЗК напрацювали та надали рекомендації щодо мінімізації та усунення корупціогених факторів. Передусім вони стосуються необхідності внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022.

НАЗК нагадує, цією Постановою, зокрема, було встановлено:

  • перелік підстав для незастосування електронної системи закупівель;
  • право для замовників застосовувати електронний каталог без обмеження вартості закупівлі;
  • скорочення строків та спрощення умов проведення відкритих торгів;
  • можливості для зміни істотних умов договору про закупівлю після його укладання тощо.

Застосування гнучких механізмів здійснення закупівель видається можливою лише в умовах воєнного стану. Проте Національне агентство наголошує, що повернення до загальних засад здійснення закупівель є найпродуктивнішим шляхом захисту інтересів держави й народу України від потенційних корупційних ризиків.

Вітчизняна електронна система закупівель вже довела, що відповідає передовим міжнародним стандартам, а її стабільна робота та здатність гнучко реагувати на виклики свідчать, що Prozorro має стати єдиною системою для здійснення всіх закупівель по проектах післявоєнної відбудови країни.

Нагадаємо, нещодавно Мінекономіки надало роз’яснення (лист від 19.06.2023 № 3323-04/29308-06) про окремі нюанси щодо вимоги про відсутність судимості та щодо публічного доступу до інформації в ЕСЗ.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

акція на передплату журналів для бухгалтерів

Скористайтеся гарною нагодою та отримайте знижки на передплату на журнали «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата»!

Замовляйте в редакції за номером 0 800 21 12 20

Статті за темою

Усі статті за темою

ТОП-3 способи визначення та призначення уповноваженої особи

Закон про публічні закупівлі передбачає три способи призначення уповноваженої особи, яка буде відповідальною за організацію та проведення закупівель в установі. Який спосіб обрати та на що при цьому звернути увагу детальніше в публікації.
3453

Протокол тендерного комітету – зразок

Протокол тендерного комітету – це документ, яким оформлюють рішення, прийняті на засіданні тендерного комітету. З’ясуємо, як правильно його скласти.
34520

Спрощені закупівлі – алгоритм роботи

Спрощені закупівля – це вид закупівель, що є результатом нормативного урегулювання допорогових закупівель. Головними ознаками спрощеної процедури закупівлі є необтяжливий алгоритм проведення та мінімальна кількість документів, які мають надати учасники. А звідси – можливість швидко закупити необхідні товари, роботи чи послуги.
5492

Посадова інструкція фахівця з публічних закупівель

Що повинен знати фахівець з публічних закупівель, які він має права, завдання та обов’язки і яку відповідальність нестиме у разі порушення — визначає посадова інструкція фахівця з публічних закупівель. Наведемо її зразок.
28908

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді