Держаудитори пропонують зупиняти платежі за договорами, які укладенні із суттєвими порушеннями

Пропонується змінювати підходи до контролю у публічних закупівлях, а не посилювати санкції за порушення.

платежі за договорами, які укладенні із суттєвими порушеннями.

Калькулятор штрафів

Transparency International Ukraine разом з ключовими зацікавленими сторонами провела 20.04.2023 круглий стіл «Моніторинг закупівель: що треба змінювати?». Його проведено у межах проєкту ЄС «Громадянське суспільство для післявоєнного відновлення України та готовності до ЄС».

Захід мав на меті окреслити стан системи контролю у сфері публічних закупівель, обмінятися думками щодо необхідних змін до законодавства та узгодити подальші кроки для вдосконалення цієї системи.

«В умовах, коли дефіцит державного бюджету сягає 42 млрд доларів, а половина нашого бюджету фінансується коштом міжнародних партнерів, ми не можемо собі дозволити, щоб публічні закупівлі були неефективними. Тому роль контролю буде неухильно зростати. І це не лише про покарання, а про вдосконалення всієї системи витрачання грошей. Сподіваємося, що державні аудитори впораються із цим викликом, і ми готові їм допомагати», — заявила голова бюджетного комітету ВР, депутатка Роксолана Підласа.

«Наше сьогодні диктує свідомі зміни підходів до витрачання бюджетних коштів, що неможливо без якісного державного фінансового контролю. Ми всі розуміємо, що саме закупівлі є найбільш вразливою ланкою для шахрайства, конфлікту інтересів, змов замовників та учасників, інших порушень законодавства. Держаудитслужба на виконання міжнародних зобов’язань визначена відповідальною за забезпечення перевірки використання коштів, виділених на відбудову, реалізацію окремих проєктів (зокрема, проєктних витрат, результатів і досягнень). Це кошти наших партнерів та донорів, отже увага державного фінансового контролю буде ще більше сфокусована на дотриманні принципів законності, ефективності та економності під час реалізації проєктів відбудови», — наголосила Голова Держаудитслужби Алла Басалаєва.

Однією з проблем є те, що аудиторам складно притягнути до відповідальності осіб, які вчинили порушення. Тому вони хочуть отримати доступ до персональних даних порушників. Крім цього, аудитори пропонують можливість зупиняти платежі за договорами, що укладенні із суттєвими порушеннями. Не всі учасники дискусії підтримали цю ідею.

Низка інших доповідачів пропонує насамперед змінювати підходи до контролю у публічних закупівлях, а не посилювати санкції за порушення.

«Ми проаналізували найбільш поширені види порушень, які аудитори знаходять за результатами моніторингів. Перші 10, що покривають понад 90% усіх висновків, є несуттєвими. Вони стосуються здебільшого не суті закупівлі і можливих економічних втрат держави, а форми — тобто порушень у процедурній частині, строках на публікацію, невчасній відповіді на питання, формі документів тощо. Тому ми дійсно підтримуємо бажання розвивати контроль у бік пошуку та запобігання суттєвим порушенням, що пов’язані з економічними інтересами держави.

У той самий час, цей процес має бути комплексним. Тобто щоб мати можливість справді ефективно працювати з моніторингами та запобігати державним втратам, одночасно потрібно змістити фокус в контролі з форми на суть. Це стане сигналом для фахівців в закупівлях так само змінити фокус у своїй роботі та більше уваги приділяти аналізу ринку, конкуренції, найкращим цінам та пропозиціям», — зауважила заступниця Міністра економіки Надія Бігун.

Усі учасники обговорення погодилися, що Державна аудиторська служба має бути більшим, ніж просто каральним органом. Її основна мета — допомагати державі використовувати кошти ефективно. Тому контроль, зокрема в частині моніторингів, потребує змін у кількох напрямках:

  • посиленні відповідальності за порушення, зокрема через розширення повноважень аудиторів щодо притягнення до відповідальності;
  • перегляді підходів і методології моніторингів.

«За кілька годин вирішити всі проблеми у контролі публічних закупівель, які накопичувалися роками, нереально. Але для нас дуже важливо обговорювати потенційні зміни з усіма стейкхолдерами, обмінюватися думками та ідеями. Тільки так можна створити зміни, що справді працюватимуть на користь системі, а не просто її ускладнять. Тому впевнений, що ця зустріч стане хорошим початком цього процесу» — підсумував заступник виконавчого директора з інноваційних проєктів TI Ukraine Іван Лахтіонов.

Надалі Transparency International Ukraine у співпраці з усіма присутніми буде працювати над розробкою законопроєкту, що допоможе вдосконалити систему контролю. Крім цього, окремої уваги потребують ризик-індикатори — їхній повноцінний запуск та вдосконалення дозволить автоматично фіксувати підозрілі терміни та пришвидшити виявлення ризикових закупівель.

За інформацією Держаудитслужби

 

акція на передплату журналів для бухгалтерів

Скористайтеся гарною нагодою та отримайте знижки на передплату на журнали «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата»!

Замовляйте в редакції за номером 0 800 21 12 20

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків - алгоритм при моніторингу закупівель

Моніторинг закупівлі може початися внаслідок спрацювання ризик-індикаторів, які визначаються системою в автоматичному режимі на основі закладених алгоритмів. Індикатори ризиків допомагають Держаудитслужбі відібрати ті процедури закупівлі, у яких замовники припустилися порушення або ж потенційно можуть це зробити. Далі — такі процедури досліджують аудитори під час моніторингу закупівель та приймають остаточне рішення.
5174

Моніторинг державних закупівель: приклади висновків ревізорів

До вашої уваги приклади висновків аудиторів, коли тендерна документація не відповідає вимогам Закону; супровідні документи містять помилки; процедура закупівлі вибрана неправомірно. Аналізуйте і не повторюйте порушень
1727

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді