Індикатори ризиків - алгоритм при моніторингу закупівель

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Моніторинг закупівлі може початися внаслідок спрацювання ризик-індикаторів, які визначаються системою в автоматичному режимі на основі закладених алгоритмів. Індикатори ризиків допомагають Держаудитслужбі відібрати ті процедури закупівлі, у яких замовники припустилися порушення або ж потенційно можуть це зробити. Далі — такі процедури досліджують аудитори під час моніторингу закупівель та приймають остаточне рішення.

Система ризик-індикаторів затверджена наказом Держаудитслужби від 11.09.2018 р. № 196, що містить:

  • Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків;
  • Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
  • Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.

Ці нормативні акти і стали підставою для Держаудитслужби повноправно застосовувати індикатори ризику як джерело інформації про ризиковані процедури закупівель у замовників.

Тобто аудитори Держаудитслужби, які через персональний кабінет в ProZorro мають всі потрібні інструменти для моніторингу закупівель у замовників.

Як призначити уповноважену особу та організувати закупівлі за новими правилами

Як система визначає індикатори ризиків

Індикатори ризику автоматично розраховує ризик-система, до якої розробники ввели необхідні параметри пошуку і розрахунку.

Інформацію для розрахунку індикаторів ризик-система бере з таких джерел:

  • електронна система закупівель;
  • єдині державні реєстри;
  • бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю;
  • офіційний сайт НБУ;
  • інші офіційні джерела.

Кожному індикатору ризиків присвоєна умовна вага — від 0,1 до 0,5. Держаудитслужба визначила її з урахуванням рівня потенційного впливу порушень законодавства у сфері публічних закупівель, які можуть бути виявлені завдяки аналізу ризик-індикаторів, які спрацювали. Наприклад, найбільшу умовну вагу мають такі індикатори:

  • переговорна процедура за відсутності законодавчих підстав;
  • порушення порядку оприлюднення по відкритих торгах, наприклад оприлюднення оголошення англійською мовою;
  • укладення з порушенням закону договору про закупівлю, наприклад звіт про закупівлю оприлюднений на суму, що перевищує 200 тис. грн;
  • неоприлюднення тендерної документації;
  • переможець торгів був обраний за відсутності документів тендерної пропозиції;
  • замовник відхилив тендерні пропозиції усіх учасників закупівлі, крім переможця.

З огляду на загальну суму умовної ваги за спрацьованими індикаторами кожній окремій процедурі система присвоює ранг ризику. А саме:

  • 1-й ранг ризику — високий рівень ризику;
  • 2-й ранг ризику — помірний рівень ризику;
  • 3-й ранг ризику — низький рівень ризику.

Потім система рахує на основі умовної ваги ризик-індикаторів закупівлі середньозважену вагу по кожній процедурі в межах кожного з 3-х рангів ризику, тобто в середині рангу теж визначається свій “рейтинг”, але по цій середньозваженій вазі. Ризик-система автоматично розташовує процедури закупівлі в чергу. Першими — процедури, які:

  • віднесені до 1-го рангу ризику;
  • мають найбільшу середньозважену умовну вагу.

Зрозуміло, що ті процедури, яким присвоєний 3-й ранг ризику та які мають найменшу середньозважену умовну вагу, посядуть останні місця в черзі ризикованих процедур.

З цієї черги Держаудитслужба й обирає процедури закупівлі для проведення моніторингу закупівель. І як ми зазначили, першими в роботу до аудиторів потраплять ті процедури закупівель, що мають найвищий пріоритет у черзі.

Які індикатори ризиків використовують аудитори

Аудитори виокремили 35 індикатори ризиків, визначили, коли ці індикатори спрацюють та на яких етапах закупівлі вони є актуальними. Усю цю інформацію узагальнює Перелік автоматичних індикаторів ризиків. Однак, у вересні 2020 року з’явився проект нового переліку ризиків від Держаудитслужби, у якому кількість індикаторів збільшується з 35 до 48. Серед індикаторів, наприклад додаються:

  • порушення строку оприлюднення звіту про закупівлю послуг –порушення строку ст. 10 Закону про закупівлі (20 робочих днів; якщо без використання електронної системи – 3 робочих дні);
  • зміна ціни договору два і більше разів протягом 30 к. днів;
  • у пропозиціях учасників, поданих у відкритих торгах зазначені однакові контактні дані учасників (номер телефону, адреса електронної скриньки);
  • замовник за результатами розгляду тендерних пропозицій відхиляє всі тендерні пропозиції або відміняє торги за нетиповими підставами (відсутність подальшої потреби у закупівлі) та до кінця року оголошує нову процедуру за тим же предметом закупівлі;
  • порушення строку оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю – недотримання замовником вимоги опублікувати повідомлення про внесення змін до договору протягом трьох днів з дня внесення змін.

Перелік автоматичних індикаторів ризиків

СКАЧАТИ

На підставі ризик-індикаторів ініціюється 15,4% усіх процедур моніторингу. З них близько 85% виявляють порушення. Сам факт спрацювання ризик-індикаторів ще не означає обов’язкового порушення – це лише тривожний сигнал для аудиторів, аби вони перевірили. Вони самі приймають рішення, зважуючи й інші фактори. Наприклад, система спрацьовує, якщо замовник відхилив усі тендерні пропозиції окрім переможця, а це могло бути:

  • з його упередженості й лобіювання інтереси учасника-переможця;
  • дійсно з об’єктивних причин, наприклад невідповідності пропозицій інших учасників тендерній документації.
Індикатори ризиків - алгоритм при моніторингу закупівель
ОЛЕНА СТЕПАНОВА,директорка ТОВ «СІ БІЗНЕС КОНСАЛТИНГ», Одеса
Як організувати планування, аби дотримати усіх вимог Закону?

Що саме сталося й має з’ясувати аудитор. Саму ж інформацію про моніторинг замовник може бачити через Електронний кабінет.

Насьогодні окрім автоматичної ідентифікації ризиків причинами початку моніторингу найбільш поширеними причинами початку моніторингу є ініціатива самих органів державного фінансового контролю, тобто Держаудитслужби (62%).

Важливо:

Держаудитслужба може переглянути цей перелік індикаторів ризику та їх умовну вагу. Наприклад тоді, коли зміниться законодавство, з’являться додаткові технічні можливості в ЕСЗ. Коригування аудитори можуть внести й через системні порушення, виявлені у замовників під час процедур закупівлі.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу «Держзакупівлі»

акція на передплату журналів для бухгалтерів

Скористайтеся гарною нагодою та отримайте знижки на передплату на журнали «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата»!

Замовляйте в редакції за номером 0 800 21 12 20

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді