Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговорка

1592

Запитання

Нам всі рекомендують для закупівлі електричної енергії оголошувати відкриті торги, а не проводити переговорну процедуру з ПУП. Адже на сьогодні фактично немає конкуренції в області. Замовники оголошують на сайті ProZorro відкриті торги, але учасники не приходять. Як діяти? Яку відповідальність понесуть замовники, якщо закуплять електричну енергію в ПУП за переговорною процедурою?

Відповідь

Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговорка

З грудня 2018 року набрав чинності Закон України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII (далі — Закон № 2019) в частині постачання електричної енергії споживачам за вільними цінами. Він зобов’язав регіональні обленерго відокремити діяльність з розподілу від постачання електричної енергії.

Тому розподіл електричної енергії — тепер прерогатива монополіста, зокрема обленерго, а постачання електричної енергії як товару на законодавчому рівні «відпущене у вільне плавання».

Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговоркаЯк закуповувати у ПУП

Такі норми набрали чинності перед початком нового бюджетного періоду, під час анулювання старих ліцензій та видачі нових, за наявності інформації про об’єкти електроустановок замовників лише у регіональних обленерго. Тож ВРУ ухвалила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 № 2628-VIII, яким внесла зміни до Закону № 2019.

Зміни набрали чинності 01.01.2019 і стосувалися, зокрема, надання тимчасово у період з 01.01.2019 по 31.12.2020 універсальних послуг ПУП бюджетним установам незалежно від розміру договірної потужності. Тобто замовники законодавчо отримали можливість та право користуватися послугами ПУП. Наголошуємо: право, а не обов’язок!

Адже правові та економічні засади закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави й тергромади встановлює саме Закон України «Про публічні закупівлі» від 125.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922).

Закон № 922 не містить винятків щодо надання права замовникам, які потрапляють під споживачів універсальних послуг, купувати електроенергію лише в ПУП за неконкурентною процедурою.

Тому замовник за Законом № 922 зобов’язаний купувати електроенергію за процедурою відкриті торги на конкурентному ринку.

Ринок електричної енергії на конкурентних засадах не запрацює одномоментно, в будь-якому випадку у 2020 році закінчиться дія норми щодо надання бюджетним установам послуг ПУП.

Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговоркаЧи є відповідальність

Частина 7 статті 2 Закону № 922 забороняє:

  • придбавати товари, роботи і послуги до/без проведення процедур закупівель;
  • укладати договори, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур.

З такою нормою співзвучна частина 1 статті 164-14 Кодексу про адміністративні правопорушення України (КпАП).

Застосування КпАП залежить від позиції органів контролю у сфері публічних закупівель.

Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговорка
Оксана Соколоваголовна редакторка журналу «Держзакупівлі»
Новий Закон про публічні закупівлі вводить нові розміри штрафів та розширює перелік правопорушень, за які зможуть притягувати до відповідальності закупівельників.

Закупівля електричної енергії на 2020 рік — відкриті торги чи переговорка Чи є конкуренція в області

На сайті ProZorro міститься інформація про оголошені закупівлі електричної енергії за процедурою відкритих торгів на 2019 рік в цілому та поодинокі оголошення на листопад — грудень 2019 року. На 2020 рік закупівлі електричної енергії замовники в Рівненській області не оголошували. Хоча в інших регіонах України закупівельний сезон електричної енергії розпочато доволі позитивно. Інколи кількість учасників сягає вісімнадцяти.

Рівненське обленерго не бажає брати участь у відкритих торгах, адже воно також є ПУП. Тобто навіщо платити за участь в торгах, готувати документи на торги, якщо ті самі замовники пограються у відкриті торги і прийдуть з готовим пакетом документів до того самого обленерго.

Проте така позиція є тимчасовою — до того часу, поки на територію області не зайдуть новостворені постачальники електричної енергії, які мають досвід торгів і в інших сферах господарювання.

До відома:

Згідно з Реєстром суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, діяльність яких регулює НКРЕКП на 31.10.2019 зареєстровано 1986 постачальників електричної енергії.

акція на передплату журналів для бухгалтерів

Скористайтеся гарною нагодою та отримайте знижки на передплату на журнали «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата»!

Замовляйте в редакції за номером 0 800 21 12 20

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

ТОП-3 способи визначення та призначення уповноваженої особи

Закон про публічні закупівлі передбачає три способи призначення уповноваженої особи, яка буде відповідальною за організацію та проведення закупівель в установі. Який спосіб обрати та на що при цьому звернути увагу детальніше в публікації.
3474

Посадова інструкція фахівця з публічних закупівель

Що повинен знати фахівець з публічних закупівель, які він має права, завдання та обов’язки і яку відповідальність нестиме у разі порушення — визначає посадова інструкція фахівця з публічних закупівель. Наведемо її зразок.
28926

Тендерна пропозиція учасника: коли відхиляти

Замовник може відхиляти тендерну пропозицію учасника. Для цього він розміщує інформацію в ЕСЗ та посилається на певні підстави, за яких це можна робити. Визначає їх стаття 31 Закону про публічні закупівлі.
733