Попередня оплата в бюджетних установах 2021
Загальні правила передоплати, на основі яких розпорядники/одержувачі бюджетних коштів (далі — розпорядники) передплачують закупівлю товарів, робіт, послуг, визначає Постанова № 1070. Зокрема, вона регламентує граничні строки попередньої оплати за поточними/капітальними видатками, а також визначає додаткові умови, за яких розпорядники її проводять.
Проте у грудні 2020 року через карантин Уряд категорично заборонив розпорядникам авансувати будь-які закупівлі, за винятком тих, які призначені для боротьби з COVID-19 (Постанова № 1198). Але в тому ж місяці почав поступово скасовувати обмеження для різних видів закупівель товарів, робіт, послуг за бюджетні кошти.
В результаті за період з грудня 2020-го по лютий 2021 року послабив авансові обмеження фактично вже десять разів. Розглянемо динаміку урядових обмежень і послаблень, а також з’ясуємо карантинні умови передоплати, які нині діють для розпорядників.
Попередня оплата: які новації у «документальних» вимогах Казначейства
Динаміка послаблення авансових обмежень
Обмеження
Постанова № 1198, яка набрала чинності 09.12.2020, внесла зміни:
- до Постанови № 1070 — зобов’язала розпорядників у період карантину під час попередньої оплати додатково керуватися Постановою № 641;
- Постанови № 641 — заборонила розпорядникам авансувати за бюджетні кошти будь-які товари, роботи, послуги, а Казначейству — проводити відповідні платежі (п. 15‑1 Постанови № 641).
- щоб боротися з COVID-19, їх перелік затверджує Постанова № 225;
- виконувати бюджетні програми, коди програмної класифікації1 яких відповідають кодам функціональної класифікації 0710–0763 (охорона зоров’я).
1Класифікації видатків та кредитування бюджету.
Отже, починаючи з 9 грудня 2020 року, розпорядники мали внести зміни до умов договорів, які не стосуються виняткових закупівель, та виключити положення про попередню оплату (п. 2 Постанови № 1198).
Водночас уже за кілька днів після набрання чинності Постановою № 1198, Уряд почав поступово послаблювати авансові обмеження, які встановив для розпорядників на період карантину. Як саме це відбувалося?
Послаблення
Протягом двох місяців після того, як набрала чинності Постанова № 1198, Уряд значно розширив перелік закупівель товарів, робіт, послуг, які розпорядники можуть авансувати без будь-яких урядових обмежень.
Перелік додаткових виняткових закупівель, які Уряд дозволив авансувати в період карантину без будь-яких обмежень (крім тих, які призначені для боротьби з COVID-19) в Таблиці.
Які правила передоплати на період карантину діють для розпорядників станом на сьогодні? Про це — у наступному розділі.
У кожному номері: ✔️експертна допомога✔️готові розв'язання робочих ситуацій бюджетного обліку ✔️ зразки заповнення звітів ✔️ приклади розрахунків ✔️ захист від ревізорів.
Карантинні правила передоплати
Щоб проводити попередню оплату товарів, робіт, послуг у період карантину, керуйтеся одночасно як Постановою № 1070, так і Постановою № 641. Авансуйте без будь-яких обмежень виняткові закупівлі, на які Уряд не поширив карантинну заборону, зокрема:
- вітчизняні періодичні друковані видання та послуги з їх доставки за передплатою, закупівлю поштових марок та маркованих конвертів;
- проєктні, будівельно-ремонтні роботи для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних тощо.
Натомість інші товари, роботи, послуги, які Уряд не конкретизував як виняткові закупівлі, авансуйте винятково:
- у розмірі, що не перевищує 30% вартості їх річного обсягу;
- на строк не більше трьох місяців.
Розпорядники мають право авансувати закупівлі, на які Уряд скасував обмеження, лише з дати набрання чинності відповідного рішення уряду.
Тож якщо авансували виняткові закупівлі протягом грудня 2020-го — лютого 2021 року, обов’язково перевірте, чи відповідає дата, з якої установа включила положення договору про попередню оплату та фактично її провела, даті, коли набрала чинності постанова КМУ, яка скасувала карантинну заборону на передоплату відповідної закупівлі.