Посадові оклади за ЄТС на 2027 рік
Єдина тарифна сітка на 2027 рік таблиця
Єдина тарифна сітка (ЄТС) — це набір (таблиця) тарифних коефіцієнтів, за якими визначаються розміри посадових окладів більшості працівників бюджетної сфери, зокрема освіти, науки та культури. Однак ЄТС не застосовується до посадових окладів працівників держорганів і органів місцевого самоврядування.
Ключове значення у ЄТС має розмір окладу для 1-го тарифного розряду, оскільки всі інші оклади перераховуються на основі тарифних коефіцієнтів на базі цього базового посадового окладу. Кожен із працівників у бюджетній установі має встановлений для нього тарифний розряд, якому відповідає певний тарифний коефіцієнт, а отже, і певний посадовий оклад.
Згадану таблицю коефіцієнтів можна знайти в Додатку 1 до постанови КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298 (далі — Постанова № 1298).
На відміну від мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму посадовий оклад 1-го тарифного розряду визначається урядом шляхом внесення змін до приміток Додатка 1 Постанови № 1298. Перші ж два показника вносяться урядом, але ще й затверджуються у Законі про Держбюджет на наступний рік. Прямого впливу на розмір окладу 1-го тарифного розряду ні мінімальна зарплата, ні прожитковий мінімум на сьогодні не мають.
Посадові оклади за ЄТС 2027 і «зрівнялівка»
Єдина тарифна сітка нібито має забезпечувати справедливу й обґрунтовану диференціацію розмірів посадових окладів залежно від рівня кваліфікації працівника, складності та відповідальності виконуваної роботи.
За початковим задумом ЄТС 1-й тарифний розряд мав дорівнювати мінімальній зарплаті. Однак посадовий оклад за 1-м тарифним розрядом у ЄТС суттєво менший за мінімальну зарплату. Певний час він дорівнював прожитковому мінімуму для працездатних осіб, але зараз він з ним не пов’язаний та існує як самостійний показник.
Наслідком порушення початкового задуму щодо ЄТС є «зрівнялівка» з 1-го по 14-ий тарифні розряди за ЄТС. Чому? Оклади з 1-го по 14-й тарифний розряди, як правило, менші за розмір мінімальної зарплати (8647 грн — у 2026 році; 9546 грн — у 2027 році).
Як наслідок, посадові оклади багатьох категорій працівників бюджетної сфери опиняються у межах нижчих за мінімальну зарплату. Якщо таким працівникам оплата праці нараховується у розмірі «голого» окладу або мінімальних доплат і надбавок, то місячна зарплата все одно виходить у розмірі меншому за мінімальну. Як наслідок, для таких працівників нараховується доплата до мінімальної зарплати. Однак це має своїм наслідком досить дивну ситуацію, коли зарплати, наприклад прибиральниць (1-й тарифний розряд) і тих же бухгалтерів (10-й тарифний розряд), виходять однаковими. Аналогічні сумні зіставлення можна зробити й щодо викладачів шкіл, закладів вищої освіти, коли фахівець з вищою освітою та педагогічним досвідом отримує не набагато більше за технічний персонал та водіїв у цих же закладах, а то й так само. Причина цієї «зрівнялівки» — заниження 1-го тарифного розряду ЄТС нижче рівня мінімальної зарплати.
Виправити ситуацію «зрівнялівки» можна хіба що доплатами і надбавками, преміями, але вони можливі лише за відповідних умов колективного договору, наявності коштів спецфонду, економії фонду заробітної плати.
Тарифна сітка у 2027: що змінилося
На жаль, змін у співвідношеннях окладів у ЄТС 2027 знову не відбудеться. Розмір посадового окладу для 1-го тарифного розряду буде встановлений з 01 січня 2027 року на рівні 3819 грн, що більше минулорічного (3470 грн). Це плановий показник згідно з Бюджетною декларацією на 2027–2029 роки, затвердженої постановою від 17.06.2026 № 793. Для введення у дію такого розміру 1-го тарифного розряду на початку 2027 року уряд, традиційно, має прийняти зміни до Додатка 1 Постанови № 1298.
Оплату праці держслужбовців здійснюють на основі класифікації посад згідно з умовами оплати праці, що діють і у поточному році.
Тепер розглянемо, як виглядають інші посадові оклади, які перераховуються за тарифними коефіцієнтами на основі посадового окладу 1-го розряду.
Посадові оклади за ЄТС у 2027 році зросли за усіма тарифними розрядами. Посадові оклади 1–14 тарифних розрядів є меншими за розмір мінімальної зарплати. Категорії працівників бюджетної сфери за тарифними розрядами можна знайти зокрема у тій же Постанові № 1298, а також нормативних документах відповідних відомств, наприклад у наказах МОН.
Посадові оклади за ЄТС для 2027 року наведено у таблиці нижче.
ПОСАДОВІ ОКЛАДИ БЮДЖЕТНИКІВ ЗА ЄТС 2026/2027 | |||
Тарифний розряд | Тарифний коефіцієнт* | Розміри посадових окладів на рік: | |
2026 (довідково) | 2027 (план) | ||
1 | 1,00 | 3470 | 3819** |
2 | 1,09 | 3782 | 4163 |
3 | 1,18 | 4095 | 4506 |
4 | 1,27 | 4407 | 4850 |
5 | 1,36 | 4719 | 5194 |
6 | 1,45 | 5032 | 5538 |
7 | 1,54 | 5344 | 5881 |
8 | 1,64 | 5691 | 6263 |
9 | 1,73 | 6003 | 6607 |
10 | 1,82 | 6315 | 6951 |
11 | 1,97 | 6836 | 7523 |
12 | 2,12 | 7356 | 8096 |
13 | 2,27 | 7877 | 8669 |
14 | 2,42 | 8397 | 9242 |
15 | 2,58 | 8953 | 9853 |
16 | 2,79 | 9681 | 10655 |
17 | 3,00 | 10410 | 11457 |
18 | 3,21 | 11139 | 12259 |
19 | 3,42 | 11867 | 13061 |
20 | 3,64 | 12631 | 13901 |
21 | 3,85 | 13360 | 14703 |
22 | 4,06 | 14088 | 15505 |
23 | 4,27 | 14817 | 16307 |
24 | 4,36 | 15129 | 16651 |
25 | 4,51 | 15650 | 17224 |
* див. Додаток 1 Постанови № 1298; ** плановий показник згідно Бюджетної декларації на 2027–2029 роки, затвердженої постановою від 17.06.2026 № 793. Для введення у дію такого розміру 1-го тарифного розряду на початку 2027 року уряд, традиційно, має прийняти зміни до Додатка 1 Постанови № 1298 | |||
Зміни в оплаті праці педагогічних і науково-педагогічних працівників 2026
З 1 вересня 2026 року педагогічних і науково-педагогічних працівників виведено з під дії ЄТС, тому колишній порядок нарахування зарплати на основі ЄТС і підвищень посадових окладів на 40% на підставі постанови КМУ від 26.12.2025 № 1749 більше не застосовується. Для них оклади визначаються відтепер за постановою КМУ «Про умови оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників» від 31.08.2026 № 1078 (далі — Постанова № 1078).
Однак для робітників закладів вищої освіти, які не належать до педагогічних і науково-педагогічних працівників залишається оплата за ЄТС, наприклад для водіїв, електриків, лаборантів. Для того, щоб розділити працівників закладу освіти на тих, кому нараховувати зарплату за ЄТС і тих, кому за Постановою № 1078, у нагоді стає Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 № 963 (далі — Перелік № 963).
Єдина тарифна сітка 2027: приклади розрахунку зарплат
Наведемо декілька прикладів розрахунку зарплат бюджетникам за ЄТС для січня 2027. Як приклад, візьмемо робітників закладу вищої освіти.
Приклад. Зарплата старшого лаборанта університету у 2027 році
Оклад за ЄТС (6-й тарифний розряд) — 5538 грн.
Посади «лаборант» у Переліку № 963 немає, тому застосовується нарахування зарплати за ЄТС.
Доплата за стаж понад 10 років — 20%. Маємо такий розрахунок:
- зарплата за відпрацьований час = 5538 грн × 1,2 = 6645,60 грн;
- доплата до мінімальної зарплати = 9546 – 6645,60 = 2900,40 грн;
- всього зарплата за місяць = 6645,60 + 2900,40 = 9546 грн;
- зарплата «на руки» (без податку на доходи фізичних осіб (ПДФО 18%) та військового збору (ВЗ 5%), що в сумі складають 23% і працівнику залишається лише 77% нарахованої зарплати) = 9546 грн × 0,77 = 7350,42 грн.
Висновки
Зростання розміру 1-го тарифного розряду ЄТС з 01 січня 2027 року з 3470 грн до 3819 грн змінило посадові оклади працівників більшості установ бюджетної сфери, як мінімум на 10%. До окладів педагогічних і науково-педагогічних працівників ЄТС з 1 січня 2026 року не застосовується.

