Зарплата держслужбовців 2025
Зарплата держслужбовців у 2025 році: з чого складається
Працю державних службовців у 2025 році оплачуватимуть на основі класифікації посад, з урахуванням класифікації посад, проведеної у 2024 році. Звичайно це стосується тих держорганів, які провели цю класифікацію.
Лікарняні-2025: не хапайтеся за голову 4 квітня, читайте зараз
Зарплата держслужбовців у цих органах матиме такі складові:
- посадового окладу;
- надбавки за вислугу років;
- надбавки за ранг державного службовця;
- грошової допомоги (при наданні щорічної відпустки);
- інших доплат, передбачених законами України;
- премій;
- компенсацій за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця та за вакантною посадою державної служби;
- матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
Три останні складові заробітної плати держслужбовця є варіативною зарплатою, всі інші – є постійною зарплатою.
Ті держоргани, які не провели класифікацію посад у 2024 році, до проведення у 2025 році першої класифікації посад, застосовуватимуть умови оплати праці для державних службовців, які були їм встановлені на 2023 рік, але не довше ніж до 01.03.2025 року. Тобто зарплата держслужбовця у січні та лютому 2025 року включатиме розмір надбавки за вислугу років на державній службі – 3% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше 50% його посадового окладу. А з 01.03.2025 її розмір становитиме 2% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше 30% його посадового окладу.
Оплата праці державного службовця: обмеження виплат
За Законом про держслужбу розмір надбавки за вислугу років на державній службі має становити 3% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше 50% його посадового окладу. У 2024 році розмір цієї надбавки обмежили до 2% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше 30% його посадового окладу.
Роз’яснює НАДС:
- кого преміювати чи просувати по службі під час воєнного стану;
- чи встановлювати доплату за науковий ступінь;
- чи враховувати досвід роботи за сумісництвом;
- як оцінити результати службової діяльності;
- як присвоїти ранг;
- хто не має права на пенсію держслужбовця;
- чи просувати по службі під час воєнного стану.
Як і в минулому році зарплата державного службовця 2025 році матиме такий самий розмір надбавки за вислугу років на державній службі, тобто 2% посадового окладу за кожний календарний рік стажу державної служби, але небільше 30% його посадового окладу. Нагадаємо, це стосується держорганів, які провели класифікацію посад державної служби.
За Законом про держслужбу розмір грошової допомоги (при наданні щорічної відпустки) має становити середньомісячну зарплату. У 2024 році для держслужбовців держорганів, які провели класифікацію посад, розмір грошової допомоги обмежили. Його визначали як суму посадового окладу, надбавки за вислугу років та надбавки за ранг державного службовця станом на останній день місяця, що передує першому дню такої відпустки, незалежно від фактично відпрацьованого часу в місяці.
У 2025 році обмеження розміру грошової допомоги і, відповідно, зарплати держслужбовця продовжує діяти.
У держорганах, що провели класифікацію посад державної служби, визначені спеціальними законами підвищувальні коефіцієнти та кратні розміри посадових окладів державних службовців у 2025 році не застосовуються. Аналогічна заборона на підвищення зарплати держслужбовцям була і в 2024 році.
Держбюджет-2024 та Держбюджет-2025 встановлює однакові розміри прожиткового мінімуму для працездатної особи 3028 грн.
Для визначення посадових окладів діють деякі обмеження, у 2025 році з розміру 2102 грн визначатимуть:
- базовий розмір посадового окладу судді;
- посадових окладів працівників інших держорганів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, а також працівників податкових і митних органів.
З розміру 1600 грн визначатимуть посадовий оклад прокурора окружної прокуратури.
Як зарплата держслужбовця залежить від рівня посади та проведеної класифікації посад в держоргані
Класифікація посад – це процес розподілу посад державної служби та присвоєння їм класифікаційних кодів на основі віднесення посад до відповідних сімей та рівнів, визначених у Каталозі типових посад державної служби і критеріях віднесення до таких посад.
Так, наприклад, класифікаційний код посади 3-VII-1.2 містить:
- 3 – номер сім’ї. Його позначають арабськими цифрами від 1 до 27;
- VII – рівень посади. Його позначають римською цифрою від І до IX (категорії посад «А» відповідають І–ІІІ керівні рівні посад, категорії «Б» – І–III (за окремими посадами) IV–VІ керівні рівні посад, категорії «В» – VII (вищий), VIII (середній), IX (початковий) фахові рівні);
- 1.2 – юрисдикція та тип держоргану. Його позначають арабською цифрою від 1 до 3 через крапку після юрисдикції (наприклад, 1.2 – перша юрисдикція, тобто держорган, юрисдикція якого поширюється на всю Україну, та другий тип держоргану). У 2025 році тип держоргану з урахуванням юрисдикції слід визначати за пунктом 10 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет-2025.
НАТИСНІТЬ, ЩОБ ЗБІЛЬШИТИ ЗОБРАЖЕННЯ
У 2025 році продовжуються роботи з впровадження загальної реформи системи оплати праці на основі класифікації посад. Наразі одночасно діють кілька моделей оплати праці держслужбовців залежно від проведення класифікації, наявності спеціального законодавства чи інших окремих виключень.
За реформою сім’ї та рівні посад мають визначати класифікаційний код посади, якому відповідає єдиний посадовий оклад, що становить більшу частину заробітної плати держслужбовця та є однаковим для державних органів однієї юрисдикції та типу. Це дозволяє зробити розподіл посад, враховуючи їх функціональне спрямування, складність та відповідальність, а також ситуацію на ринку праці. Чим вищий рівень посади, вища юрисдикція та тип держоргану, тим вища заробітна плата державного службовця, адже значно зростає рівень відповідальності та кількість функціональних обов’язків.
Згідно з Узагальненим звітом «Стан впровадження системи оплати праці на основі класифікації посад» встановлено ряд недоліків та недопрацювань щодо класифікації посад, визначення розмірів посадового окладу та відповідно розміру заробітної плати держслужбовця. НАДС рекомендує:
- оновити Каталог типових посад державної служби і критерії віднесення до таких посад;
- оновити методологію проведення класифікації посад (Алгоритму проведення класифікації посад державної служби в умовах воєнного стану або Методики проведення класифікації посад державної служби);
- розробити порядок проведення перевірки результатів класифікації посад державної служби в державному органі та видання обов’язкової до виконання вимоги про усунення невідповідностей;
- розробити методику співставлення рівня оплати праці на типових посадах державної служби з приватним сектором;
- розробити Схеми посадових окладів на посадах державної служби на основі класифікації посад у 2025 році;
- розроблення єдиних підходів до планування фонду оплати праці державних службовців.
Тож реформа оплати праці держслужбовців, встановлення справедливого розміру заробітної плати державного службовця триватиме і у 2025 році. Відповідно будуть вноситись зміни до діючих нормативних актів та прийматись нові. Можливо для окремих посад державної служби фахового рівня у 2025 році буде підвищення посадових окладів.
Посадові оклади держслужбовців 2025
Держоргани, які не провели класифікацію посад, у січні та лютому 2025 року визначають посадові оклади за Схемою посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням категорій, підкатегорій та рівнів державних органів у 2023 році, яка затверджена постановою КМУ від 18.01.2017 № 15.

• кого не враховувати;
• як рахувати працівників;
• чи можуть дані рядка 103 бути меншими за дані рядка 101.
Постановою КМУ від 29.12.2023 № 1409 затверджено:
- Схему посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням сімей і рівнів посад, юрисдикції та типів державних органів у 2025 році (далі – Схема 1);
- Схему посадових окладів на посадах державної служби з урахуванням сімей і рівнів посад, юрисдикції та типів органів сектору безпеки і оборони (крім Міністерства оборони, Міністерства внутрішніх справ), обласних та окружних прокуратур, а також Пенсійного фонду України у 2025 році (далі – Схема 2);
- Перелік типових посад державної служби в межах рівнів посад.
Саме за цими схемами посадових окладів визначатимуть розміри посадових окладів держслужбовців у держорганах, що провели класифікацію посад. Щоб визначати розмір посадового окладу за посадою потрібно знати:
- юрисдикцію та тип державного органу;
- до якої сім’ї посад (1–27) віднесено посаду;
- рівень посади (I–IX);
- грейд (1–15).
Органи сектору безпеки і оборони (крім Міноборони, МВС), обласних та окружних прокуратур, а також ПФУ при визначенні розмірів посадових окладів застосовують Схему 2, а всі інші держоргани – Схему 1.
Посадові оклади встановлюють:
- на 5% нижче ніж посадовий оклад керівника державної служби в державному органі, визначений за Схемою 1 чи Схемою 2, – для перших заступників та заступників керівників державних органів;
- на 4,5% нижче ніж посадовий оклад керівника самостійного структурного підрозділу за відповідною сім’єю посад, до якої віднесено посаду першого заступника (заступника) керівника самостійного структурного підрозділу, визначений Схемою 1 чи Схемою 2, – для перших заступників (у разі наявності) та заступників керівників самостійних структурних підрозділів;
- на 4,5% нижче ніж посадовий оклад керівника структурного підрозділу у складі самостійного структурного підрозділу за відповідною сім’єю посад, до якої віднесено посаду заступника керівника структурного підрозділу у складі самостійного структурного підрозділу, визначений Схемою 1 чи Схемою 2, – для заступників керівників структурних підрозділів у складі самостійних структурних підрозділів установлюються.
Посадові оклади встановлюють:
- за I рівнем посади, визначеним Схемою 1 посадових окладів, передбачених для працівників державних органів другого типу, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, – для керівників державної служби в державному органі третього типу, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
- за I, IV–VI рівнями посад, визначеними Схемою 1 посадових окладів, передбачених для працівників державних органів третього типу, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, – для працівників II, IV-VI рівнів посад міжрегіональних територіальних органів міністерств, утворених як юридичні особи публічного права, юрисдикція яких поширюється на територію трьох і більше областей;
- за ІV-ІХ рівнями посад, визначеними за Схемою 1 чи Схемою 2 посадових окладів, передбачених для працівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію АР Крим, однієї або кількох областей, мм. Києва та Севастополя, – для працівників територіальних органів як структурних підрозділів апаратів міністерств, інших ЦОВВ, державних органів або інших структурних підрозділів апаратів міністерств, інших ЦОВВ, державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію АР Крим, однієї або кількох областей, мм. Києва та Севастополя, встановлюються;
- за ІV-ІХ рівнями посад, визначеними Схемою 1 чи Схемою 2 посадових окладів, передбачених для державних органів, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, районів у містах, міст обласного значення, – для працівників структурних підрозділів апаратів міністерств та інших ЦОВВ, юрисдикція яких поширюється на території районів у м. Києві, та працівників структурних підрозділів територіальних органів ЦОВВ, державних органів в області, м. Києві або м. Севастополі, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.
У 2025 році тип держоргану з урахуванням юрисдикції слід визначати за пунктом 10 Прикінцевих положень Закону про Держбюджет-2025.