Ревізори зменшили бюджетні асигнування за загальним фондом: чи законно

Автор
керівник групи експертів з бюджетного обліку
Які наслідки чекають на установу, якщо ревізори виявлять нецільове використання бюджетних коштів, – дізнайтеся зі статті

Ситуація

Батьківський комітет надав закладу освіти (далі – заклад) благодійні внески на придбання меблів. Але витратили ці кошти на ремонт приміщення. Під час ревізії в закладі ревізори такі витрати трактували як нецільове використання бюджетних коштів і, відповідно, порушення бюджетного законодавства. На підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства закладу зменшили бюджетні асигнування за загальним фондом на суму нецільового використання благодійних внесків. Чи мали на це право ревізори?

Ревізори мають право вживати заходи за результатами проведеної ревізії та притягати до відповідальності винних осіб (п. 3 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII). Які ж заходи вони можуть застосувати та чи мають право зменшувати бюджетні асигнування? Розглянемо детальніше законодавство, щоб отримати відповідь.

Які заходи вживають

За результатами проведеної ревізії, як передбачає пункт 50 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 № 550, у межах наданих прав контролюючі органи вживають заходи, зокрема:

  • притягують до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних працівників об’єктів контролю у допущенні порушень;
  • порушують перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства;
  • звертаються до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів;
  • стягують у дохід держави кошти, одержані за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства;
  • застосовують заходи впливу за порушення бюджетного законодавства.

Важливою складовою механізму усунення порушень бюджетного законодавства є застосування до об’єкта контролю заходів впливу. Іноді застосовують одночасно декілька таких заходів. Найчастіше ревізори застосовують до установи п’ять основних заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, а саме:

  • призупиняють бюджетні асигнування;
  • зменшують бюджетні асигнування;
  • зупиняють операції з бюджетними коштами;
  • повертають бюджетні кошти до відповідного бюджету;
  • безспірно вилучають кошти з місцевих бюджетів.

Як зменшують бюджетні асигнування

До розпорядників бюджетних коштів (далі – розпорядники), які вчинили порушення бюджетного законодавства, визначені пунктами 24, 29 і 38 частини першої статті 116 БК, застосовують механізм зменшення бюджетних асигнувань. За нецільове використання бюджетних коштів розпоряднику зменшують бюджетні асигнування на суму такого використання. Це визначає Порядок зменшення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів, затверджений постановою КМУ від 17.03.2011 № 255 (далі – Порядок № 255).

Рішення про зменшення бюджетних асигнувань закладу приймає головний розпорядник, в мережі якого перебуває заклад. Підставою для його прийняття є надіслані органом Держаудитслужби довідки про порушення бюджетного законодавства та протоколу про порушення бюджетного законодавства або акту ревізії, в якому ревізори зафіксували факт вчинення закладом нецільового використання бюджетних коштів.

Для прийняття цього рішення у головного розпорядника є лише 5 робочих днів. Водночас головний розпорядник має право і не приймати таке рішення – однак він зобов’язаний протягом двох робочих днів письмово поінформувати орган Держаудитслужби про це та обґрунтувати свою позицію.

Виконати рішення про зменшення бюджетних асигнувань означає позбавити заклад повноважень брати бюджетні зобов’язання на суму вчиненого порушення бюджетного законодавства на строк до завершення поточного бюджетного періоду. Для цього головний розпорядник вносить зміни до кошторису закладу в частині фактичного зменшення обсягу бюджетних асигнувань на суму нецільового використання.

Рішення про зменшення бюджетних асигнувань приймають за кодами економічної класифікації видатків бюджету та класифікації кредитування бюджету і відповідною бюджетною програмою (кодами тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів), за якими встановлено порушення бюджетного законодавства, крім бюджетних асигнувань за захищеними видатками відповідного бюджету.

Якщо ревізори встановили факт нецільового використання коштів за спеціальним фондом відповідного бюджету, рішення про зменшення бюджетних асигнувань приймають за загальним фондом.

Якщо заклад утримується тільки за рахунок коштів спеціального фонду відповідного бюджету, то рішення про зменшення бюджетних асигнувань приймають за бюджетними асигнуваннями спеціального фонду відповідного бюджету (абз. 3 п. 8 Порядку № 255).

Протягом двох робочих днів з дати, коли прийняли рішення про зменшення бюджетних асигнувань, його доводять до відома:

  • Казначейства;
  • територіального органу Казначейства, що обслуговує заклад;
  • органу Держаудитслужби, за документами якого прийнято це рішення.

Не можна зменшувати бюджетні асигнування за раніше виявлені, у т. ч. іншим органом, уповноваженим контролювати дотримання бюджетного законодавства, й усунені порушення бюджетного законодавства.

Резюмуємо

Оскільки у нашій ситуації заклад використав благодійні внески не за цільовим призначенням, то ревізори мають право зменшити бюджетні асигнування. І хоча порушення ревізори встановили у закладі за спеціальним фондом, зменшувати бюджетні асигнування потрібно за загальним фондом на суму нецільового використання благодійних внесків.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді