Доплата за роботу з дезінфікуючими засобами: як розрахувати
Доплата за роботу з деззасобами: хто має право
Умови, у яких працівники використовують дезінфікувальні засоби, без перебільшення можна назвати особливими. Робота з ними шкодить здоров’ю того, хто з ними працює. Тож недарма у законодавстві передбачена компенсація за роботу в особливих умовах — доплата за використання дезінфікуючих засобів та прибирання туалетів.
Ключовий документ для встановлення доплати — постанова КМУ «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 № 1298 (далі — Постанова № 1298).
🕔Неповний робочий час: готові інструкції
Розмір доплати за використання дезинфікувальних засобів — 10% посадового окладу — прописаний у підпункті «ґ» підпункту 3 пункту 3 Постанови № 1298. Дублюють цю норму галузеві накази, які визначають умови оплати праці освітян, медиків, бібліотекарів, соціальних працівників, робітників тощо.
Здавалося б, немає підстав, які перешкоджали б виплачувати таку доплату. Мінсоцполітики хіба уточнило певні умови виплати у листі від 17.03.2017 № 737/0/101-17/28:
«Доплата за використання деззасобів це доплата, яка встановлюється працівникам за переліком посад, затвердженим колективним договором закладу, в межах коштів, передбачених на оплату праці у кошторисі, якщо виконання цих робіт включено до посадових обов’язків працівників. При цьому посадовими обов’язками може бути передбачено виконання певних видів робіт з використанням дезінфікувальних засобів, або робота з прибирання туалетів з використанням дезінфікувальних засобів, або просто прибирання туалетів».
Чи правомірна доплата за використання дезінфікувальних засобів за відсутності їх в обліку
Нормативи тут мовчать. Але керівництво бюджетних установ має організувати роботу установи, у т. ч. й щодо придбання дезінфікувальних засобів. Звичайно їх придбати можливо лише за наявності в кошторисі коштів. Найчастіші запитання:
- чи встановлювати надбавку прибиральниці селищної ради, якщо немає деззасобів для прибирання;
- як бути, якщо у дитячих садках за браком коштів деззасоби закуповує батьківський комітет чи інші особи за власний кошт;
- чи пов’язуватимуть ревізори факт виплати доплати з наявністю в обліку деззасобів.

- Чи виплачувати матеріальну допомогу сезонним працівникам?
- Чи повертає працівник допомогу в разі звільнення?
- Чи можна отримати дві допомоги за рік?
- Чи можна надати допомогу за попередній робочий рік?
- Чи впливає стаж роботи на надання допомоги?
- Чи можна виплатити допомогу працівнику, який звільняється?
- Чи включати допомогу в розрахунок відпускних?
Про все це ми запитали головне відомство, яке перевіряє дотримання бюджетного законодавства, — Державну аудиторську службу України. І отримали лист. Чи отримали ми відповідь, висновок робіть самі.
Щоб забезпечити санітарно-гігієнічні умови роботи, керівники бюджетних установ мають про це подбати, зокрема і про наявність дезінфікувальних засобів. Тобто для цього потрібно спланувати і передбачити кошти в кошторисі, придбати дезинфікуючі засоби, оприбуткувати та відобразити в обліку як за місцями використання, так і в бухгалтерській службі.
Кожній установі слід затвердити розрахункові норми. Спочатку проведіть заміри площ та поверхонь, які підлягають дезінфекції. Відповідно до отриманих даних та до інструкції з використання дезінфікувального засобу визначте, скільки кожного засобу потрібно на день. За цими розрахунками та фактичним використанням деззасобів списуйте їх з обліку.
Надалі ведіть журнали обліку, де зазначайте, який засіб було отримано, приміром, від старшої медсестри, для якої процедури, скажімо, миття рук, скільки мілілітрів тощо. Форма журналу обліку дезінфікувальних засобів є довільною.
Якщо ж за форсмажорних обставин деззасоби отримуєте не за бюджетний кошт, а наприклад, від батьківського комітету, їх обов’язково оприбуткуйте, візьміть на облік та обов’язково подайте до органу Казначейства довідку про надходження у натуральній формі.