Чого чекати, якщо провели закупівлі без затверджених асигнувань

Стаття-подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
консультант з публічних закупівель, Київ
Як закуповувати, якщо потреба є, а асигнувань на закупівлі ще не затвердили? Чи можна в договорі прописати певні умови й укласти його без затверджених асигнувань? Чи не вважатимуть органи контролю це порушенням? Ми проаналізували, як оцінюють суди дії таких замовників.

Витрати бюджетних коштів — одне з вагомих питань, яке контролює Держаудитслужба під час держфінконтролю. А оскільки у сфері закупівель вона має широкі повноваження з контролю, якщо замовник укладе договір про закупівлю без затверджених бюджетних асигнувань — аудитори цей факт установлять. Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?

Якщо ж під час контрольного заходу аудитори зафіксують порушення у сфері закупівель, вони повідомлять про це правоохоронний орган, а коли за такі порушення передбачена кримінальна відповідальність — передадуть до нього всі матеріали.

У разі порушення або загрози порушення інтересів держави представництво в суді її законних інтересів провадить прокурор — за умови, що ці інтереси не захищає або неналежно захищає орган держвлади, місцевого самоврядування чи такого органу немає (ч. 2 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 № 1697-VII).

Тому часто-густо саме прокуратура позивається до суду, аби той визнав недійсними договори, укладені замовниками з порушенням бюджетного чи закупівельного законодавства. І замовникам варто знати не лише вимоги законодавства, а й практику органів контролю та судових органів — така інформація допоможе попередити ризики.

Договір без асигнувань визнали нікчемним 

Що має знати кожен учасник бюджетного процесу

Бюджетне асигнування — повноваження розпорядника бюджетних коштів, надане відповідно до бюджетного призначення, на взяття бюджетного зобов›язання та платежі. Має кількісні, часові та цільові обмеження (п. 6 ст. 2 БК).

Бюджетне зобов’язання — будь-яке проведене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи інші аналогічні операції протягом бюджетного періоду, за якими потрібно провести платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому (п. 7 ст. 2 БК).

Бюджетне призначення — повноваження головного розпорядника бюджетних коштів, надане БК, законом про держбюджет/рішенням про місцевий бюджет, яке має кількісні, часові і цільові обмеження та дозволяє надавати бюджетні асигнування (п. 8 ст. 2 БК).

Будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету проводять лише за наявності відповідного бюджетного призначення. Розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та проводять платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.

Якщо учасник бюджетного процесу:

  • взяв зобов’язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених БК чи законом про держбюджет;
  • порушив порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань —

це вважають порушенням бюджетного законодавства.

За порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть застосовувати заходи впливу, передбачені статтею 117 БК.

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді