Працюємо та підтримуємо економіку разом!
Одна з ключових норм, за якою функціонує бюджетна спільнота, — частина 1 статті 49 Бюджетного кодексу України (БК). А саме:
«Розпорядник бюджетних коштів після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов взятого бюджетного зобов’язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства України, якщо інше не передбачено бюджетним законодавством…»
З неї робимо висновок: першою подією є факт отримання товарів, робіт або послуг.
Утім, із кожного правила є винятки. У бюджетному законодавстві їх вводить постанова КМУ «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» від 04.12.2019 № 1070 (далі — Постанова № 1070).
А саме — передбачає, що за певних умов перша подія — авансовий платіж відповідно до бюджетного зобов’язання, взятого на виконання істотних умов господарського договору.
Чого торкнулися заборони
Які товари, роботи і послуги чиновники дозволили закуповувати за попередньою оплатою? Їх перелічує безпосередньо Постанова № 1070.
Раніше, серед іншого, вона дозволяла передплачувати наперед, зокрема, періодичні видання. Проте таке правило діяло до 09 грудня 2020 року.
Нині Кабмін обмежив попередню оплату бюджетним коштом на час карантину. Для цього він видав постанову «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 4 грудня 2019 р. № 1070 і від 22 липня 2020 р. № 641» від 02.12.2020 № 1198 (далі — Постанова № 1198).
Нова вимога, яку має врахувати керівник під час прийняття рішення про попередню оплату, прописана у новому пункті 15-1 Постанови № 641. А саме:
«Заборонити на період дії карантину здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти…».
Тобто урядовці заборонили бюджетним установам проводити попередню оплату, а Казначейству — проводити відповідні платежі.
Як виняток, видатки на умовах попередньої оплати можливі:
а) якщо предметом закупівлі є товари, роботи і послуги, необхідні для боротьби із COVID-19 та перелічені у постанові КМУ від 20.03.2020 № 225;
б) якщо товари, роботи і послуги придбавають для виконання бюджетних програм, пов’язаних з медичним забезпеченням (коди функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету 0710—0763 з категорії 0700 «Охорона здоров’я»).
Обмеження з попередньої оплати діятимуть на час карантину. Востаннє Кабмін продовжив дію карантину на усій території України до 28 лютого 2021 року.
Які настанови допоможуть працювати
Як бюджетній сфері жити в умовах карантину? Урядовці дали кілька настанов.
Перша настанова
Позаяк придбавати товари, роботи і послуги за попередньою оплатою заборонено, то бюджетні установи мають переглянути умови раніше укладених ними договорів про закупівлю за бюджетні кошти (п. 2 Постанови № 1198).
Тобто потрібно укласти додаткову угоду, якою змінити умови розрахунків.
Отже, ані бюджетним установам, ані Казначейству не заборонили діяти за правилом частини 1 статті 49 БК. Вони можуть оплачувати товари, роботи і послуги за договорами на умовах наступної оплати.
Бюджетна установа формує реєстр фінансових зобов’язань і разом з договором/накладною (актом) подає їх до Казначейства.
Які саме підтвердні документи потрібні, щоб зареєструвати бюджетні зобов'язання та провести платежі, звірте з додатком до Методичних рекомендацій щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобовֽ’язань та проведення платежів.
Примітка редакції:
Якщо компанія укладає з бюджетною установою договір та надає накладну, то це засвідчує факт післяоплати. А цього Постанова № 1198 не забороняє.
Друга настанова
Обмеження щодо попередньої оплати стосуються всіх бюджетних коштів — як загального, так і спеціального фонду будь-якого бюджету.
Видатки як за захищеними, так і за незахищеними статтями бюджетні установи можуть проводити. Але! Лише на умовах наступної оплати.
Третя настанова
Казначейство може відкривати асигнування із загального фонду державного бюджету за видатками, що не віднесені до захищених видатків бюджету, в першочерговому порядку за видатками на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для подолання хвороби COVID-19 (п. 3 Постанови № 1198).
Що врахувати
Мінфін протягом листопада — грудня поточного року не відкривав асигнування за незахищеними статтями видатків загального та спеціального фонду державного бюджету. Про це йдеться у звіті Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління.
Утім видатки місцевих бюджетів під це обмеження не потрапили.
А до місцевих бюджетів БК зараховує:
- бюджет АР Крим;
- обласні бюджети;
- районні бюджети;
- бюджети місцевого самоврядування.
Вони і надалі проводять видатки, окрім попередньої оплати, відповідно до рішень місцевої ради, а бюджетні установи — відповідно до асигнувань, передбачених кошторисами.