Стипендія за кошти підприємства: коли утримують ПДФО та військовий збір

⭐ Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Бухгалтерію для бюджету та ОМС» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Податківці в ЗІР пояснили, чи оподатковують ПДФО та військовим збором суму стипендії, яку виплачують учню, студенту, курсанту військового навчального закладу, ординатору, аспіранту або ад’юнкту за рахунок коштів юридичної особи відповідно до угоди, укладеної між закладом освіти та підприємством

Стипендія за кошти підприємства: коли утримують ПДФО та військовий збір

Інвентаризація в бюджетних установах: безплатний вебінар

Студенти мають гарантоване державою право на забезпечення стипендіями у порядку встановленому КМУ (ст. 53 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VІІІ).

Порядок призначення і виплати стипендій затверджений постановою КМУ від 12.07.2004 № 882 (далі — Порядок № 882).

Пункт 1 Порядку № 882 визначає коло здобувачів освіти у закладах освіти або наукових установах (далі — заклади освіти) за державним (регіональним) замовленням за рахунок коштів загального фонду державного (відповідного місцевого) бюджету.

Водночас студентам закладів професійної освіти, студентам, курсантам невійськових закладів фахової передвищої та вищої освіти, слухачам, лікарям–резидентам, асистентам–стажистам, аспірантам і докторантам, які навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб, стипендії можуть виплачувати за рахунок коштів таких осіб, якщо це передбачають умови укладеного договору між закладом освіти та фізичною або юридичною особою, яка замовляє платну послугу для себе або іншої особи, беручи на себе фінансові зобов’язання щодо її оплати (п. 2 Порядку № 882).

Оподаткування доходів фізичних осіб регулює розд. IV ПКУ. Об’єктом оподаткування резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включаються інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (п. 163.1 ст. 163).

Стаття 165 ПКУ визначає кінцевий перелік доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, тобто не підлягають оподаткуванню у джерела виплати.

До загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включають суму стипендії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону), яку виплачують учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту, але в розмірі, що не перевищує суму, визначену в абз. 1 п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (сума, що дорівнює розміру місячного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи на 01 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн.), яка у 2026 році складає 4660,00 грн на місяць — 3328,00 грн х 1,4 (п.п. 165.1.26 п. 165.1 ст. 165 ПКУ).

Сума перевищення за її наявності підлягає оподаткуванню під час її нарахування (виплати) за ставкою, визначеною п. 167.1 ст. 167 ПКУ (18%).

Нарахування, утримання та сплату (перерахування) ПДФО до бюджету здійснюють у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 ПКУ (п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПКУ).

Разом з тим, об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені ст. 163 ПКУ (п.п. 1 п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ). Об’єктом оподаткування є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого включають інші доходи, крім зазначених у ст. 165 ПКУ (п. 163.1 ст. 163 ПКУ).

Ставка військового збору становить 5% об’єкта оподаткування, визначеного п.п. 1 п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (п.п. 1 п.п. 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ).

Отже, суму стипендії, яку виплачують учню, студенту, курсанту військових навчальних закладів, ординатору, аспіранту або ад’юнкту за рахунок коштів юридичної особи відповідно до угоди, укладеної між навчальним закладом та юридичною особою, не оподатковують ПДФО,  якщо вона не перевищує граничного розміру доходу, визначеного згідно з абз. 1 п.п. 169.4.1 п. 169.4 ст. 169 ПКУ (у 2026 році — 4660,00 грн). Суму перевищення оподатковують ПДФО за ставкою 18% та військовим збором за ставкою 5%.

За матеріалами ЗІР, категорія: 103.02

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Індексація стипендії 2021: величина приросту ІСЦ та приклади від експерта

Індексація стипендії проводиться щомісяця. Як визначити величину приросту ІСЦ та в якому розмірі нарахувати індексацію на академічні і соціальні стипендії у січні 2021 року? Подробиці — у публікації на прикладах різних робочих ситуацій.
5942

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді