Як сплачувати рентну плату за свердловину на балансі ОМС

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Орган місцевого самоврядування, наприклад місцева рада чи її виконком, має на власному балансі артезіанську свердловину з видобутку питної води. Постає питання, а чи сплачується рентна плата за свердловину та чи потрібні якісь дозволи? Знайдемо відповідь на це цікаве питання.

Дозволи на свердловину на балансі ОМС. Коротка відповідь: податківці проти

Орган місцевого самоврядування (ОМС) взагалі не може бути платником рентної плати за спецводокористування. Більше того, місцева рада чи її виконком як установи взагалі не можуть користуватися підземною водою з свердловини навіть для власних потреб, без передачі її іншим суб’єктам. Причина в тому, що ОМС не є суб’єктами господарювання, а тому й не можуть мати дозволу на спецводокористування. Через це виходить, що свердловина може бути на балансі, але вводити повноцінно нею користуватися ОМС не може. Це все викладено у роз’ясненні ДПС у 121.01 ЗІР.

Додамо, що якщо вода використовується лише для власних потреб, коли водна рента все одно не сплачується (п. 255.2 ПКУ), наприклад для пиття працівників ОМС чи їхніх відвідувачів, утримання приміщень прибирання, то дозвіл на спецводокористування потрібен все одно. Причина в тому, що спеціальне водокористування здійснюється лише на підставі дозволу (п. 9 ч. 1 ст. 44, ст. 49 Водного кодексу, далі – ВК).

Виняток, коли ОМС все ж таки можна користуватися свердловиною

Однак є єдиний виняток, про який податківці у згаданому роз’ясненні не згадали: водозабір в обсязі до 5 метрів кубічних на добу за умови, що така вода НЕ використовується для виробництва напоїв та фасованої питної води, чим ОМС врядчи буде займатися (абз. 14 ст. 48 ВК). У такому разі водозабір не вважається спеціальним, а отже, й не потрібний ні дозвіл, ні сплата ренти. Якщо ситуація саме така – забір менше 5 куб. метрів – все ж таки ОМС краще звернутися до ДПС за індивідуальною податковою консультацією, аби убезпечити себе від можливого непорозуміння з податківцями. І мати лічильники, аби можна було довести, що даний ліміт не перевищений.

Якщо водозабір у 5 метрів кубічних на добу не вкладається, то вихід тут один – передати таку свердловину на баланс створеному місцевою радою комунальному підприємству або бюджетній установі, яка не належить до ОМС.

ОМС не може користуватися артезіанською свердловиною, окрім водозабору до 5 куб. метрів для невиробничих цілей

Розберемо тепер детально, чому ж складається така ситуація по відношенню до ОМС,

Чому ОМС не є суб’єктами господарювання?

У ч. 1 ст. 8 Господарського кодексу прямо зазначено, що ОМС, а також органи державної влади, не є суб’єктами господарювання.

☛ ОМС – не суб’єкт господарювання

Чому водну ренту платять тільки суб’єкти господарювання?

Водну ренту платять лише так звані первинні водокористувачі, а ними можуть бути тільки суб’єкти господарювання незалежно від форм власності, у т.ч. юрособи та фізособи-підприємці (п. 255.1 Податкового кодексу, далі – ПК). Через таке визначення первинного водокористувача у податковому законодавстві ОМС залишилися поза колом платників ренти за спецводокористування.

Враховуючи, що місцева рада чи виконком не може бути платником ренти за спецводокористування, то вони й не можуть отримувати дозвіл на спеціальне водокористування. Незважаючи на те, що мають свердловину на балансі. Інакше, “автоматично” отримуємо 5-кратну штрафну ренту за водозабір без дозволу.

Ренту платять тільки суб’єкти господарювання

Що потрібно для спеціального використання артезіанської свердловини?

Спеціальним використанням вважається забір води з водного об’єкта, наприклад земних надр, з використанням спеціального технічного обладнання, споруд, використання води та скидання забруднених стоків у водні об’єкти (абз. 1 ст. 48 ВК). Таке спецводокористування є платним, тобто за нього сплачується водна рента.

Якщо ОМС передала свердловину комунальному підприємству (або бюджетній установі), то останньому для здійснення спеціального використання води, потрібні:

  • дозвіл на спецводокористування (абз. 1 ст. 49 ВК). Порядок видачі таких на спеціальне водокористування містить постанова Кабміну від 13.03.2002 р. № 321 (далі – Постанова № 321). Дозвіл видається безкоштовно через портал електронних послуг Державного агентства водних ресурсів України впродовж 30 к. днів;
  • паспорт артезіанської свердловини. Він повинен уже бути в ОМС, так як свердловина мала бути зареєстрована. Форма такого паспорту визначена наказом Мінекології та Мінрегіону від 06.04.2016 р. № 145/84;
  • засоби вимірювання видобутої підземної води. Вимоги є у Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об’єму видобутих підземних вод, постанова Кабміну від 08.10.2012 р. № 963;
  • внесення свердловини до Державного реєстру артезіанських свердловин. До нього вносяться й відомості про недіючі артезіанські свердловини. При передачі свердловини від ОМС до комунального підприємства треба буде внести зміни до реєстру. Крім того, має бути ще й переоформлена земельна ділянка зі свердловиною на таке комунальне підприємство;
  • передача даних про користування свердловиною до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Ренту за спецводокористування таке комунальне підприємство сплачуватиме за фактичний обсяг використання води за вирахуванням обсягу води, який передається мешканцям громади в межах їхнього житлового фонду та присадибних ділянок.

ОМС уже мав внести свердловину до Держреєстру та мати засоби вимірювання видобутої води

Що буде ОМС за видобуток води без дозволу?

За видобуток води без дозволу на спецводокористування буде нарахування ренти у 5-кратному розмірі від фактичного видобутку. Ще вдвічі рента буде збільшена, якщо не було й лічильників. Так як рента взагалі ОМС не сплачувалася, то можуть бути донараховані також штраф і пеня за несплату податків і штрафи за неподачу декларацій з рентної плати. Окрім того, буде накладений адміністративний штраф за ведення незареєстрованої господарської діяльності на посадових осіб від 17000 до 34000 грн (ст. 164 КУпАП).

Крім того, за водозабір без дозволу треба буде відшкодувати збитки, завдані порушенням водного законодавства (ст. 111 ВК). І це не звільняє винних від збору за спецводокористування та ліквідації шкідливих наслідків. Така норма абз. 2 ст. 111 ВК дає можливість ДПС вимагати сплати рентної плати навіть, якщо за п. 255.1 ПК місцеві ради та їх виконкоми не можуть бути платниками ренти. Це спірно, але при незгоді ОМС з таким рішенням при судовому оскарженні справа може вийти досить складною й суперечливою.

ОМС як порушник водного законодавства за водозабір без дозволу матиме зобов’язання сплатити ренту за спецводокористування у 5-кратному розмірі

Однак це може бути ще й не все. Якщо водозабір за добу був великим, то існує ще одна рента – за користування надрами.

Ренти за свердловину може бути дві!

Якщо водозабір підземної води здійснюється в обсягах більше 300 куб. метрів на добу, то є ще одна рента – рентна плата за використання надр. Справа в тому, що вода – це корисна копалина (п. 252.20 ПКУ, ч. 1 ст. 23 Кодексу про надра). Її платниками теж можуть бути лише суб’єкти господарювання. І тоді теж потрібен дозвіл на користування надрами, який ОМС мати не може, так як не є суб’єктом господарювання. Однак за порушення законодавства про надра – санкції будуть аналогічні ренті за спецводокористування. Тобто нарахування ренти за надрокористування у збільшеному розмірі зі штрафами й пенею.

При водозаборі понад 300 куб. метрів на добу ренти стає дві: за спецводокористування та за використання надр (!)

А якщо ОМС передати свердловину в оренду КП?

А якщо замість передачі свердловини на баланс комунальному підприємству ОМС, який не має дозволу на спецводокористування, передати свердловину лише в оренду комунальному підприємству чи іншому суб’єкту, залишивши її на своєму власному балансі?

Така операція є спірною та не вирішить проблему, а тільки все ускладнить, так як:

  • якщо в орендаря немає дозволу на спецводокористування, то його повинен тоді мати орендодавець, тобто ОМС. Це випливає з роз’яснення ДФС щодо передачі в оренду приміщень, де є свердловини;
  • отримувати дозвіл на спецводокористування законодавством від орендаря не вимагається. За умови збереження виду діяльності і стану обладнання (свердловини). Це випливає з п. “4” ст. 41Закону “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності” від 06.09.2005 р. № 2806. Тобто змусити орендаря отримати дозвіл умовами договору – не можна. Крім того, при передачі свердловини в оренду у договорі необхідно здійснити посилання на дозвіл та паспорт такої свердловини, а також урегулювання питання щодо обов’язку зі сплати рентної плати за спецводокористування.

Звичайно, що орендар може й погодитися та отримати власний дозвіл на спецводокористування. Така можливість передбачена п. 3 Порядком № 321. Однак для ОМС усе одно виникають правові ризики: якщо суд раптом визнає договір недійсним, то вважатиметься, що цей водозабір здійснював орендодавець (ОМС). Крім того, може виникнути ситуація, коли в одної зі сторін закінчиться термін дії дозволу, а новий з тих чи інших причин отриманий вчасно не буде. В усіх цих ситуаціях ОМС може понести всі санкції за такий водозабір або ж мати тривалу судову тяганину.

Передавати в оренду свердловину, не маючи власного дозволу на спецводокористування, – це ризиковий договір і такої ситуації краще уникати

На балансі ОМС свердловина: що з рентною платою?
АЛЛА ВОЛОВЕНКО,експерт Експертус Головбух
Знайдете відповідь на питання ➤ чи є урядові пільги з орендної плати у період карантину державним регулюванням цін ➤ яка вартість послуг оренди нерухомого держмайна є базою для оподаткування ПДВ

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді