Якою має бути бухгалтерська служба у 2018 році
Бухгалтерська служба має бути самостійним структурним підрозділом установи. Цього вимагає Казначейство, хоч законодавство й не визначає поняття «самостійний структурний підрозділ».
Самостійні структурні підрозділи поділяють на:
- департамент;
- управління;
- відділ;
- сектор.
Вони різняться обсягом, характером та складністю бухгалтерської роботи. Незмінне одне — усі ці підрозділи мають підпорядковуватися безпосередньо керівникові установи або його заступникові (п. 9 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59; далі — Типове положення).
Хто ще може виконувати обов’язки бухгалтерської служби
Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковуються інші бюджетні установи (абз. 1 п. 2 Типового положення).
► 8 кроків, які наближають бухоблік до євростандартів
Замість бухгалтерської служби в установі можна вводити посаду спеціаліста, на якого покладають обов’язки цієї служби. Такої позиції дотримується Мінфін у листі № 35210/07-10/17419 від 30.06.2017 та Мінсоцполітики в листі № 21929/0/2-17/13. Можливість вводити посаду спеціаліста для виконання обов’язків бухгалтерської служби підтвердило також Казначейство на офіційному сайті.
Зауважуємо, що введення посади головного бухгалтера для працівника, який не має підлеглих, є порушенням вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік) та Типового положення.
Які вимоги до спеціаліста, який виконує обов’язки бухгалтерської служби
Спеціаліст, який виконує обов’язки бухгалтерської служби, має право перебувати у складі лише того структурного підрозділу, де є керівник установи, і підпорядковуватись безпосередньо йому або його заступнику.
Чи матиме право такий спеціаліст підписувати платіжні доручення, звіти та інші документи? Так. У картці із зразками підписів та відбитка печатки, яку установи подають до органу Казначейства, є місце для підписів посадових осіб, які мають право першого та другого підписів.
► Бухгалтерські запитання, на які інколи забувають правильні відповіді
За оновленим Законом про бухоблік спеціаліст, який виконує обов’язки бухгалтерської служби, може отримати і її права, у т. ч. право другого підпису. Таке право визначає наказом (розпорядженням) керівник установи.
Також у формах фінансової звітності є графа для підпису «Головний бухгалтер (спеціаліст, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби)».
Якщо установа не узгодить функціонування бухгалтерської служби з вимогами законодавства або у штатному розписі не буде спеціаліста, на якого покладають виконання обов’язків бухгалтерської служби, то установа не зможе проводити операції на рахунках в органах Казначейства.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"