Бухгалтерська служба 2018: хто очолює?

Наприкінці 2017 року Казначейство зауважило, що установи порушують Типове положення про бухгалтерську службу. Ця інформація викликала запитання в установ. Що потрібно для того, аби бухгалтерська служба функціонувала так, як того вимагає законодавство?

Якою має бути бухгалтерська служба у 2018 році

Бухгалтерська служба має бути самостійним структурним підрозділом установи. Цього вимагає Казначейство, хоч законодавство й не визначає поняття «самостійний структурний підрозділ».

Самостійні структурні підрозділи поділяють на:

  • департамент;
  • управління;
  • відділ;
  • сектор.

Вони різняться обсягом, характером та складністю бухгалтерської роботи. Незмінне одне — усі ці підрозділи мають підпорядковуватися безпосередньо керівникові установи або його заступникові (п. 9 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затверджене постановою КМУ від 26.01.2011 № 59; далі — Типове положення).

Хто ще може виконувати обов’язки бухгалтерської служби

Обов’язки бухгалтерської служби може виконувати централізована бухгалтерія бюджетної установи, якій підпорядковуються інші бюджетні установи (абз. 1 п. 2 Типового положення).

8 кроків, які наближають бухоблік до євростандартів

Замість бухгалтерської служби в установі можна вводити посаду спеціаліста, на якого покладають обов’язки цієї служби. Такої позиції дотримується Мінфін у листі № 35210/07-10/17419 від 30.06.2017 та Мінсоцполітики в листі № 21929/0/2-17/13. Можливість вводити посаду спеціаліста для виконання обов’язків бухгалтерської служби підтвердило також Казначейство на офіційному сайті.

Зауважуємо, що введення посади головного бухгалтера для працівника, який не має підлеглих, є порушенням вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік) та Типового положення.

Які вимоги до спеціаліста, який виконує обов’язки бухгалтерської служби

Спеціаліст, який виконує обов’язки бухгалтерської служби, має право перебувати у складі лише того структурного підрозділу, де є керівник установи, і підпорядковуватись безпосередньо йому або його заступнику.

Чи матиме право такий спеціаліст підписувати платіжні доручення, звіти та інші документи? Так. У картці із зразками підписів та відбитка печатки, яку установи подають до органу Казначейства, є місце для підписів посадових осіб, які мають право першого та другого підписів.

Бухгалтерські запитання, на які інколи забувають правильні відповіді

За оновленим Законом про бухоблік спеціаліст, який виконує обов’язки бухгалтерської служби, може отримати і її права, у т. ч. право другого підпису. Таке право визначає наказом (розпорядженням) керівник установи.

Також у формах фінансової звітності є графа для підпису «Головний бухгалтер (спеціаліст, на якого покладено виконання обов’язків бухгалтерської служби)».

Якщо установа не узгодить функціонування бухгалтерської служби з вимогами законодавства або у штатному розписі не буде спеціаліста, на якого покладають виконання обов’язків бухгалтерської служби, то установа не зможе проводити операції на рахунках в органах Казначейства.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді