Відкриті торги: умови застосування

UA RU
Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Після введення в дію Закону «Про публічні закупівлі» змінилася система проведення торгів публічних закупівель. Цей закон передбачає три види процедур закупівлі, основна з яких — відкриті торги. Розглянемо, за яких умов проводять відкриті торги та вимоги до їх проведення.

Серед процедур закупівлі, передбачених Законом «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі Закон про публічні закупівлі), вирізняють:

  1. відкриті торги;
  2. конкурентний діалог;
  3. торги з обмеженою участю;
  4. переговорну процедуру (застосовується як виняток).

Як призначити уповноважену особу та організувати закупівлі за новими правилами

Визначимо сферу застосування кожної.

Конкурентний діалог багато в чому подібний до відкритих торгів, проте має й відмінності. Він використовується, коли (ст. 34 Закону про публічні закупівлі):

  • замовник не може визначити необхідні технічні, якісні характеристики робіт або послуг;
  • предметом закупівлі є консультаційні або юридичні послуги;
  • предмет закупівлі — виконання дослідних, експериментальних, будівельних робіт.

Тобто така процедура закупівлі оптимальна для випадків, коли для прийняття рішення щодо закупівлі необхідно провести переговори з учасниками (ст. 33 Закону про публічні закупівлі).

Торги з обмеженою участю використовуються, коли необхідно (ч. 1 ст. 36 Закону про публічні закупівлі):

  • виконати кваліфікаційний відбір учасників та попередню перевірку кваліфікації учасників;
  • або існує необхідність закупівель англійською мовою.

Переговорна процедура є винятковою і використовується у разі:

  • якщо процедура відкритих торгів була відмінена 2 рази через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій;
  • закупівлі творів мистецтва або об’єкта, пов’язаного із захистом прав інтелектуальної власності;
  • відсутності конкуренції на відповідному ринку, коли договір можна укласти тільки з одним постачальником (наприклад, закупівля електроенергії при монополії на ринку),
  • негайної потреби у закупівлі у зв’язку з економічними або соціальними обставинами;
  • в інших випадках, передбачених ст. 40 Закону про публічні закупівлі.

Тож основною процедурою закупівлі є відкриті торги.

Що потрібно, аби провести відкриті торги

Відкриті торги це тендерні торги, при яких пропозиції подають всі зацікавлені особи, а для проведення процедури закупівлі потрібні заявки не менш ніж від двох учасників (ч. 2 ст. 20 Закону про публічні закупівлі).

Проведення відкритих торгів проходить за допомогою авторизованих електронних майданчиків на веб-порталі уповноваженого органу. На сьогодні це система електронних закупівель ProZorro, яка дає чимало нових можливостей. Тобто проведення електронних торгів відбувається в мережі Інтернет та не потребує завантаження додатків на комп’ютер.

Алгоритм відкритих торгів: як дотримати вимог закону

Оголошення про відкриті торги

Незалежно від того, через який авторизований майданчик пройшла реєстрація, оголошення про відкриті торги відображається у загальній системі. В оголошенні про закупівлю обов’язково зазначають (ч. 2 ст. 21 Закону про публічні закупівлі):

  • реквізити замовника;
  • предмет закупівлі (назва і код за Єдиним закупівельним словником);
  • кількість поставки товарів або обсяг виконання робіт чи надання послуг;
  • очікувану вартість предмета закупівлі;
  • місце та строк поставки товарів, виконання робіт або надання послуг;
  • кінцевий строк подання тендерних пропозицій;
  • умови оплати;
  • розмір, вид та умови надання забезпечення, якщо воно вимагається замовником;
  • розмір мінімального кроку пониженню ціни під час аукціону. Визначається або у певній сумі грошей, або у межах у межах від 0,5 % до 3 % очікуваної вартості закупівлі;
  • дата та час розкриття тендерних пропозицій.

В оголошенні про проведення торгів публічних закупівель можуть бути зазначені розмір, вид та умови надання грошового забезпечення тендерних пропозицій, а також обумовлені випадки, коли забезпечення не повертається учаснику.

Забезпечення не може перевищувати 0,5% очікуваної вартості публічних закупівель при проведенні тендерів на роботи та 3% — якщо проводять відкриті торги на закупівлю товарів чи послуг, що зазначені у тендерній документації (ст. 24 Закону про публічні закупівлі). У разі неповернення забезпечення учаснику кошти зараховуються до відповідного бюджету.

Вимоги до тендерної документації

Всю тендерну документацію замовник оприлюднює на електронному майданчику для загального доступу. До тендерної документації входить:

  • інструкція з підготовки тендерної пропозиції на відкриті торги;
  • один або декілька кваліфікаційних вимог до учасників (наприклад, наявність певної матеріально-технічної бази, працівників необхідної кваліфікації, досвіду виконання аналогічних робіт і т. д.), але замовник не має права вимагати документальне підтвердження інформації, яка є у загальному доступі в державних реєстрах;
  • інформацію про технічні, якісні та кількісні характеристики, технічну специфікацію предмета закупівлі. При цьому технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торгову марку, фірму або виробника — для запобігання дискримінаційних вимог для учасників відкритих торгів;
  • кількість товару, обсяг робіт чи послуг, строки поставки або виконання робіт;
  • місце поставки товару або виконання робіт чи послуг;
  • проект договору про закупівлю із зазначенням порядку змін його умов;
  • опис окремої частини предмета закупівлі, якщо є можливість для учасників подавати пропозиції щодо частини предмета закупівлі;
  • перелік критеріїв та методика оцінки тендерних пропозицій на відкриті торги;
  • строк, протягом якого дійсні тендерні пропозиції, але не менше ніж за 90 днів з дня розкриття тендерних пропозицій;
  • інформація про валюту, у якій розраховується ціна тендерної пропозиції;
  • інформація про мову, якою має бути тендерна пропозиція під час проведення торгів публічних закупівель;
  • кінцевий строк подання тендерних пропозицій на відкриті торги;
  • прізвище, ім’я та по батькові, посада та адреса однієї або декількох осіб від замовника, уповноважених на проведення торгів публічних закупівель.

Тендерна документація може містити іншу інформацію, яку замовник вважає суттєвою для проведення торгів публічних закупівель. Одночасно вона не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації окремих учасників. Аби скласти тендерну документацію правильно, читайте 8 практичних порад.

Оголошення про проведення торгів публічних закупівель та тендерну документацію потрібно розмістити на електронному майданчику не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує суму, еквівалентну для:

  • товарів та послуг — 133 тис. євро;
  • робіт — 5150 тис. євро (за офіційним курсом НБУ, встановленим на день оприлюднення оголошення; ч. 3 ст. 10 Закону про публічні закупівлі).

Якщо сума публічних закупівель перевищує зазначені межі, то оголошення про відкриті торги подається не пізніше ніж за 30 днів до дня розкриття пропозицій, при чому таке оголошення додатково має бути оприлюднене англійською мовою (пп. “1” ч. 1 ст. 10 Закону про публічні закупівлі).

Як проходять відкриті торги: електронний аукціон

Який порядок проведення електронних торгів? Усе просто — учасники подають тендерні пропозиції в електронному вигляді через систему закупівель, використовуючи будь-який акредитований електронний майданчик (майданчики ProZorro). Метою роботи такого майданчика є сприяння в здійсненні державними замовниками вигідних закупівель, а також допомога постачальникам у здійсненні продажів.

Відкриті торги з публікацією англійською мовою: у чому особливість (►►►)

Усі майданчики, на яких проводять відкриті торги, мають однакові функції. Різниця між ними тільки у зручності використання, якості та різноманітності додаткових сервісів, зручності інтерфейсу з точки зору користувача.

Користувач має право зареєструватися на декількох майданчиках, аби порівняти зручність розміщення інформації, оцінити якість роботи та служби підтримки. Однак розпочати і завершити процедуру закупівлі можна лише на одному майданчику.

Електронна система автоматично формує інформацію про пропозицію на відкриті торги та надсилає повідомлення учаснику із зазначенням дати і часу. Кожен учасник може подати тільки одну тендерну пропозицію, що вноситься до реєстру. Тендерні пропозиції залишаються дійсними протягом строку, що зазначений в тендерній документації.

Відкриті торги: умови застосування Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію, виставлену на відкриті торги, до закінчення строку її подання без ризику втратити забезпечення своєї тендерної пропозиції.

Оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель. Це відбувається з застосуванням електронного аукціону на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації. Основним критерієм оцінки у разі закупівлі товарів, робіт і послуг є ціна (ч. 3 ст. 29 Закону про публічні закупівлі).

До початку проведення електронного аукціону автоматично розкривається інформація про всі пропозиції та ціну, яка розташована від найнижчої до найвищої, але без зазначення найменувань та інформації про учасників відкритих торгів.

Електронний аукціон проводиться в три етапи в інтерактивному режимі реального часу, при цьому ціни всіх пропозицій розташовуються в електронній системі у порядку від найвищої до найнижчої без зазначення найменувань учасників. Стартовою ціною в цьому випадку є найвища ціна.

Перед початком нового етапу визначається нова стартова ціна, відповідно до попереднього етапу аукціону. Протягом одного етапу учасники мають право один раз понизити ціну, але не менше ніж на один крок від своєї попередньої ціни. Відомості про розмір мінімального кроку пониження ціни під час проведення торгів публічних закупівель вказується в оголошенні у відсотках або грошових одиницях.

Після оцінки пропозицій за ціновим критерієм замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації. Строк розгляду тендерної пропозиції не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення системою найбільш економічно вигідної пропозиції (ч. 10 ст. 29 Закону про публічні закупівлі).

Відкриті торги: умови застосування Строк розгляду тендерної пропозиції може бути продовжено до 20 робочих днів, якщо це підтверджено певними аргументами, про що має бути повідомлення в електронній системі.

За результатами проведення торгів публічних закупівель складається протокол розгляду тендерних пропозицій, який замовник оприлюднює на порталі. Усім учасникам автоматично розсилаються повідомлення та оприлюднюється список учасників, пропозиції яких не відхилені. Дата і час проведення електронного аукціону визначається системою автоматично, але не раніше ніж через п’ять днів після оприлюднення протоколу.

Відміна відкритих торгів

Зверніть увагу, що відкриті торги можуть бути відмінені з підстав, визначених ст. 32 Закону про публічні закупівлі, серед яких:

  • подача менше двох тендерних пропозицій;
  • відсутня подальша потреба у закупівлі цих товарів, робіт, послуг;
  • скорочення видатків або форс-мажорні обставини.

Оскарження у відкритих торгах - коли можливе і як діяти замовнику ►►►

Як завершуються відкриті торги

Процедура відкритих торгів закінчується у день визначення переможця, коли приймається рішення про намір укласти договір про закупівлю. Протягом одного дня замовник має оприлюднити повідомлення про прийняття такого рішення та надсилає його переможцю, при цьому усім іншим учасникам також надсилається повідомлення із зазначенням переможця та відомості про нього (ч. 1 ст. 33 Закону про публічні закупівлі).

Замовник укладає договір про закупівлю з учасником не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти такий договір. Якщо є обґрунтовані підстави, то строк укладання договору може бути продовжений до 60 днів (ч. 6 ст. 33 Закону про публічні закупівлі),

Учасник, який не став переможцем, може звернутися до замовника з вимогою надати інформацію про пропозицію переможця відкритих торгів та оскаржити рішення замовника. Саме для забезпечення права на оскарження договір про закупівлю не може бути укладений раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення в електронній системі повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (ч. 5 ст. 33 Закону про публічні закупівлі).

Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді