Перерозподіл гуманітарної допомоги: чи має право бюджетна установа змінити набувача

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
У 2025 році діє новий порядок перерозподілу гуманітарної допомоги. Чи може бюджетна установа-набувач передати допомогу іншій установі? Як не порушити правила? Пояснюємо у відео, що змінилось і на що звернути увагу.

Перерозподіл гуманітарної допомоги: чи має право бюджетна установа змінити набувача

Працюєте з гуманітарною допомогою? Розберімося, чи маєте право її перерозподілити та яких вимог мають дотримуватися набувачі та отримувачі.

Закон про гуманітарну допомогу з-поміж отримувачів і набувачів називає неприбуткові установи, організації та органи місцевого самоврядування (підпункт 5 та 6 стаття 1 Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-ХІV).

Бюджетники, які працюють із гумдопомогою, розуміють, що потреба в ній може виникнути раптово, особливо в умовах війни, тому передбачити її неможливо. Через це одні набувачі отримують гуманітарні вантажі, у яких немає потреби, а інші змушені чекати на надходження. Оновлена редакція Закону про гуманітарну допомогу, яка почала діяти з початку 2024 року, мала на меті змінити ситуацію та дозволити змінювати як отримувача, так і набувача під час операцій із гумдопомогою (ст. 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-ХІV).

Але! Якщо дії отримувачів щодо перерозподілу гуманітарки чітко прописані в законі, то порядок передачі гуманітарки від набувача, який не має в ній потреби, іншому набувачеві мав регулювати Кабмін окремо. Понад рік набувачі діяли на власний ризик! І ось цей день настав — з 25 березня 2025 року запрацював Порядок надання погодження на перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги — юридичними особами, затверджений постановою КМУ від 21.03.2025 № 321 (далі — Порядок № 321).

Що ж передбачає новий Порядок? Щоб передати гуманітарку, набувач, який передає, має отримати згоду отримувача гуманітарного вантажу. Для цього він надсилає запит про перерозподіл гуманітарної допомоги в паперовій або електронній формі, до якого додає:

  • інформацію про найменування, код ЄДРПОУ, номер та дату рішення про включення до неприбуткового реєстру набувача, що приймає допомогу;
  • інформацію про гуманітарні товари: найменування, вагу / кількість, об’єм, термін придатності харчових продуктів, лікарських засобів тощо, вартість в інвалюті, код валюти, вартість у гривні за офіційним валютним курсом НБУ на дату їх отримання, дані декларацій про ввезення гуманітарки;
  • лист набувача зі згодою прийняти гуманітарку з дотриманням її цільового призначення та перелік категорій кінцевих набувачів — фізичних осіб, які потребують допомоги.

Отримувач протягом 10 робочих днів погоджує або відмовляє в перерозподілі гуманітарної допомоги.

Отже, Порядок № 321 обмежує коло набувачів-юросіб, на користь яких установа може перерозподілити гумдопомогу, кінцевих набувачів-фізосіб, а також перелік товарів гуманітарної допомоги, які можна передати.

Ще більше інформації про операції з гуманітарною допомогою шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.

До нових зустрічей!

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Актуальні бланки для інвентаризації у 2025 році

Інвентаризація в бюджетних установах – це можливість забезпечити достовірність даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Щоб її провести без помилок, варто належно оформити документи. У цій добірці ми зібрали всі необхідні бланки інвентаризації та підказки по їх заповненню.
221964

Акт проведення замірів палива

Облік паливо-мастильних матеріалів в установі в окремих випадках вимагає встановити або переглянути норми витрат палива, встановити базові норми витрати палива на нестандартну техніку, обґрунтувати списання палива понад установлені норми, а також проконтролювати фактичне його споживання. Це все можливо під час проведення вимірювань витрачання палива автомобілем чи іншим транспортним або технічним (наприклад, генератор) засобом. За його результатами складають акт проведення замірів витрат палива. Розглянемо це детальніше
35

Порядок проведення інвентаризації у 2025 році

Із 1 жовтня річна інвентаризація у 2025 році офіційно розпочалася! Якщо ще не почали — встигніть зробити це до 31 грудня. У статті підготували для вас детальний алгоритм-порядок проведення інвентаризації 2025. Говоримо, коли і що інвентаризувати, чи є особливості інвентаризації під час воєнного стану та як оформити її результати.
148702

Переоцінка основних засобів: проводки

У балансі бюджетної установи всі активи, зокрема й основні засоби, визнаються за вартістю придбання, яка з часом не відповідає реальній. І тоді потрібна переоцінка основних засобів. Як її організувати, порахувати та відобразити у бухгалтерських проведеннях — у даній консультації
33062

Як відобразити в обліку вибуття основних засобів

Кожен знає: основні засоби, що перебувають на балансі в установі та активно експлуатуються, можуть зношуватися, старіти морально, чи втрачати потужність. Тобто вони втрачають ознаки, за якими їх в бухобліку визнавали активом. У такому разі в керівника установи з’являється повне право ухвалити рішення про ліквідацію таких об’єктів основних засобів, продаж чи передачу без оплати іншій бюджетній установі тощо. А у бухгалтера – потреба відобразити в обліку вибуття основних засобів
13045

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді