Перерозподіл гуманітарної допомоги: чи має право бюджетна установа змінити набувача

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ
У 2025 році діє новий порядок перерозподілу гуманітарної допомоги. Чи може бюджетна установа-набувач передати допомогу іншій установі? Як не порушити правила? Пояснюємо у відео, що змінилось і на що звернути увагу.

Перерозподіл гуманітарної допомоги: чи має право бюджетна установа змінити набувача

Працюєте з гуманітарною допомогою? Розберімося, чи маєте право її перерозподілити та яких вимог мають дотримуватися набувачі та отримувачі.

Закон про гуманітарну допомогу з-поміж отримувачів і набувачів називає неприбуткові установи, організації та органи місцевого самоврядування (підпункт 5 та 6 стаття 1 Закон України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-ХІV).

Бюджетники, які працюють із гумдопомогою, розуміють, що потреба в ній може виникнути раптово, особливо в умовах війни, тому передбачити її неможливо. Через це одні набувачі отримують гуманітарні вантажі, у яких немає потреби, а інші змушені чекати на надходження. Оновлена редакція Закону про гуманітарну допомогу, яка почала діяти з початку 2024 року, мала на меті змінити ситуацію та дозволити змінювати як отримувача, так і набувача під час операцій із гумдопомогою (ст. 3 Закону України «Про гуманітарну допомогу» від 22.10.1999 № 1192-ХІV).

Але! Якщо дії отримувачів щодо перерозподілу гуманітарки чітко прописані в законі, то порядок передачі гуманітарки від набувача, який не має в ній потреби, іншому набувачеві мав регулювати Кабмін окремо. Понад рік набувачі діяли на власний ризик! І ось цей день настав — з 25 березня 2025 року запрацював Порядок надання погодження на перерозподіл гуманітарної допомоги між набувачами гуманітарної допомоги — юридичними особами, затверджений постановою КМУ від 21.03.2025 № 321 (далі — Порядок № 321).

Що ж передбачає новий Порядок? Щоб передати гуманітарку, набувач, який передає, має отримати згоду отримувача гуманітарного вантажу. Для цього він надсилає запит про перерозподіл гуманітарної допомоги в паперовій або електронній формі, до якого додає:

  • інформацію про найменування, код ЄДРПОУ, номер та дату рішення про включення до неприбуткового реєстру набувача, що приймає допомогу;
  • інформацію про гуманітарні товари: найменування, вагу / кількість, об’єм, термін придатності харчових продуктів, лікарських засобів тощо, вартість в інвалюті, код валюти, вартість у гривні за офіційним валютним курсом НБУ на дату їх отримання, дані декларацій про ввезення гуманітарки;
  • лист набувача зі згодою прийняти гуманітарку з дотриманням її цільового призначення та перелік категорій кінцевих набувачів — фізичних осіб, які потребують допомоги.

Отримувач протягом 10 робочих днів погоджує або відмовляє в перерозподілі гуманітарної допомоги.

Отже, Порядок № 321 обмежує коло набувачів-юросіб, на користь яких установа може перерозподілити гумдопомогу, кінцевих набувачів-фізосіб, а також перелік товарів гуманітарної допомоги, які можна передати.

Ще більше інформації про операції з гуманітарною допомогою шукайте в електронному журналі «Головбух Бюджет». Долучайтесь до спільноти однодумців у наших соцмережах, щоб завжди бути в курсі змін.

До нових зустрічей!

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Бланки річної фінансової звітності у 2025 році

Для бухгалтера підготовка до фінзвітності без перебільшення — гаряча пора, чергова нагода перевірити, чи правильно він вів бухоблік. На допомогу — усі актуальні бланки фінансової звітності для 2025 року
25036

Власні надходження бюджетних установ

Бюджетні установи фінансуються із загального фонду державного чи місцевого бюджету. Однак окрім загального фонду є ще й спеціальний. Надходження до спеціального фонду, як правило, виникають у результаті діяльності установи і мають спеціальне призначення. Це власні надходження бюджетних установ. Розглянемо, що це за надходження.
75902

Облік запасів: субрахунки, документація, проведення

Вести облік запасів у бюджетному підприємстві простіше, коли маєш підказки від експертів. Розгляньмо, які є групи обліку запасів, які використовувати субрахунки та КЕКВ, як документально оформити облік запасів. А на прикладах покажемо, як відобразити в обліку запаси
172322

Витрати майбутніх періодів: як облікувати

У огляді про те, що таке витрати майбутніх періодів та все про їхній бухгалтерський облік, зокрема облік передплати за оренду, періодичні видання, ліцензію за використання програмного забезпечення
45077

Примітки до фінансової звітності — Форма № 5-дс: заповнюємо з експертом

Примітки до річної фінансової звітності — завершальний звіт. Для бюджетних установ — це форма 5-дс, яку наприкінці 2025 року вирішили оновити. У консультації підготували для вас актуальний бланк форми 5-дс та повну інструкцію зі складання приміток до річної фінансової звітності бюджетної установи. Підкажемо, де можуть ховатися помилки під час заповнення приміток до фінансової звітності.
83683

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді