Прозорість в оборонних закупівлях – чергове роз’яснення Мінекономіки
Щодо публікації оголошення про закупівлю
Під час здійснення оборонних закупівель державний замовник:
- готує оголошення про закупівлю, в якому зазначає інформацію згідно з додатком 2 до Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою КМУ від 11.11.2022 № 1275 (далі – Особливості № 1275);
- надсилає його для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель (ЕСЗ) – протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення.
Зазначена вимога не поширюється на закупівлі:
- товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю;
- озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин;
- послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин.
Мінекономіки зауважило, що Закон про оборонні закупівлі не містить вартісних меж, при яких необхідно надсилати оголошення адміністратору електронної системи.
Наразі, державне підприємство «ПРОЗОРРО», як адміністратор електронної системи закупівель, автоматизували процес публікації оголошень про закупівлю – розробили форму, яку державні замовники можуть заповнювати самостійно, після чого інформація оприлюднюється в окремому розділі «Оголошення відповідно до статті 30 Закону України «Про оборонні закупівлі»» на вебпорталі.
Для того щоб отримати посилання на форму, за якою подають оголошення про закупівлю, державним замовникам потрібно звернутись з офіційної адреси електронної пошти підприємства до ДП «ПРОЗОРРО» на електронну пошту feedback@prozorro.ua.
Щодо звітування за здійсненими закупівлями згідно змін, внесених до Закону про оборонні закупівлі
Мінекономіки роз’яснило, що державні замовники зобов’язані оприлюднити інформацію про оборонні закупівлі (звіт про договір про закупівлю, укладений без електронної системи закупівель, та повідомлення про внесення змін), що були проведені у період 24.02.2022–23.03.2023, – протягом 60 днів з 24.03.2023.
Водночас, згідно з частиною четвертою статті 30 Закону про оборонні закупівлі, за результатами здійснення закупівель без використання ЕСЗ починаючи з 24.04.2023, державні замовники зобов’язані опубліковувати звіт протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору.
При звітуванні за відповідними договорами укладеними без використання ЕСЗ потрібно дотримуватись вартісних меж визначених Законом про оборонні закупівлі.
Зауважимо, що під час звітування державні замовники зобов’язані оприлюднити інформацію передбачену частиною п’ятою статті 30 Закону про оборонні закупівлі, зазначається інформація про:
- найменування державного замовника (службу державного замовника, військову частину);
- назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів);
- ціну за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), ціну робіт, послуг.
Також, серед загального передбачено, що у звіті про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, щодо закупівлі послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин також зазначається інформація (у формі окремого додатка (файлу) щодо вартості усіх складових вказаних послуг (крім відомостей, що становлять державну таємницю), включаючи інформацію про: окремі найменування харчових продуктів (товарів) із зазначенням ціни за одиницю харчового продукту (товару) (із зазначенням одиниці виміру щодо продуктів (товарів) та вартості окремих послуг, загальної вартості та строків оплати за такі харчові продукти (товари).
При цьому, дану вимогу уточнено та встановлено, що формою окремого додатка має бути файл у форматі Excel (підпункт 1 пункту 3 Постанови № 1275 та пункт 10 Особливостей № 1275).
Звертаємо особливу увагу, що Законом про оборонні закупівлі не встановлено вимоги про:
- зазначення в звіті закупленого обсягу товарів, робіт та послуг, загальної ціни договору про закупівлю/державного контракту (договору);
- завантажувати цей договір з додатками до звіту про оборонну закупівлю.
Водночас, відповідно до підпункту 1 пункту 3 Постанови № 1275 та пункту 10 Особливостей № 1275, файли з відповідними договорами про закупівлю/державними контрактами (договорами), всіма додатками та змінами до них мають бути прикріплені до відповідних звітів протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану.
Окремо слід відмітити, що для випадків, коли за результатами укладення рамкової угоди, державні замовники проводили поза ЕСЗ відбори серед постачальників, що на момент відбору приєдналися до рамкової угоди та укладали державний контракт (договір) (державні контракти (договори) відповідно до пункту 37 Особливостей № 1275, в такому випадку державний замовник також зобов’язаний оприлюднювати звіти за такими закупівлями на виконання вимог частини 4 та 5 статті 30 Закону оборонні закупівлі .
Додатково зауважимо, ДП «ПРОЗОРРО» реалізовано технічну можливість оприлюднення відповідної інформації, про що поінформовано суб’єктів сфери закупівель 23.04.2023.
Відтак, для звітування за оборонними закупівлями, державний замовник обирає в ЕСЗ:
- категорію «Замовник, що здійснює закупівлі для потреб оборони»;
- вид закупівлі «Закупівля без використання електронної системи»;
- позначку «Оборонна закупівля».