Планування закупівлі електричної енергії в бюджетних установах

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Закон про ринок електроенергії закладає правові передумови щодо закупівлі замовниками електричної енергії на конкурентних засадах. Про роботу замовника та планування закупівлі електроенергії – у даному огляді.

Порядок закупівлі електроенергії в 2024 році є частиною відносин з виробництва, передачі, розподілу, купівлі-продажу, постачання електроенергії споживачам. Регулює все це регулює Закон «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 р. № 2019 (далі Закон № 2019). За ним один і той самий суб’єкт господарювання не має права одночасно вести діяльність з розподілу та постачання електричної енергії, а замовники мають самостійно дбати про закупівлю електроенергії.

сертифікація бухгалтерів бюджетних установ 2024

Закупівля електроенергії сьогодні

Однією з важливих ознак ринку електричної енергії є те, що він функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій (ч. 1 ст. 3 Закону № 2019). Відтак постачання електроенергії споживачам здійснюється за вільними цінами. Однак тимчасово, на період дії воєнного стану та впродовж року після його завершення, електроенергія, що купується у постачальника універсальних послуг та споживається у тимчасових спорудах для життєзабезпечення населення, оплачується за цінами, за якими постачальник універсальних послуг здійснює постачання електроенергії побутовим споживачам (пп. 132 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2019).

За Законом № 2019 виділяються дві групи споживачів:

  • малий непобутовий споживач – купує електроенергію для власного споживання, електроустановки якого мають договірну потужність до 50 кВт;
  • побутовий споживач – це може бути як фізособа, так і колективний споживач у вигляді юрособи, які споживають електроенергію на основі показників загального розрахункового засобу обліку. При цьому потреби таких споживачів – власні побутові та не включають професійну та/або господарську діяльність.

Бронювання працівників: Мін­еко­но­міки роз’яснює зміни

Окремі бюджетні установи можна віднести як до малих непобутових споживачів, так і до побутових споживачів. Постачання електроенергії таким споживачам носить назву універсальної послуги (пп. «93» ч. 1 ст. 1 Закону № 2019). Постачальники універсальних послуг на ринку електроенергії не можуть відмовляти побутовим та малим непобутовим споживачам, які знаходяться на території здійснення його діяльності.

Знайти всіх конкурентів-постачальників електроенергії у довоєнний час можна було на сайті НКРЕКП у файлі ліцензійного реєстру, застосувавши фільтри:

  • за видами діяльності (постачання електричної енергії за регульованим тарифом; постачання електричної енергії споживачу; постачання електричної енергії; перепродаж електричної енергії; розподіл електричної енергії);
  • та сферою діяльності (ринок електричної енергії).

Однак враховуючи обставини воєнного стану, даний реєстр зараз закритий для загального доступу.

Право на отримання універсальної послуги мають лише бюджетні установи, які відповідають ознакам малого непобутового споживача, та мають договірну потужність до 50 кВт (включно). Обирати постачальника універсальної послуги без процедури відкритих торгів можна, якщо обсяг закупівлі не перевищує 200 тис. грн на рік (детальніше – див. далі про відкриті торги). Хоча це теж за відсутності конкуренції постачальників у даному регіоні теж можна обійти (детальніше – див. далі про переговорну процедуру).

Закупівля електроенергії після розподілу видів діяльності на ринку

Існує розділення видів діяльності на ринку електричної енергії на постачання та розподіл.

Постачання електричної енергії

Електропостачальниками вважають суб’єктів господарювання, які здійснюють продаж електричної енергії за договором постачання електричної енергії споживачу (далідоговір). Однак можливість постачати електричну енергію споживачам мають лише ті електропостачальники, які отримали відповідну ліцензію (ч. 1 ст. 56 Закону № 2019).

У договорі сторони визначають умови постачання електричної енергії, права та обов’язки електропостачальника і споживача.

Закон № 2019 передбачає вимоги до загальних положень та умов договору. Вони мають бути:

  • справедливими і прозорими;
  • викладеними чітко і ясно;
  • без процедурних перешкод, що ускладнюють права споживача.

До того ж умови договору не можуть обмежувати права споживача на зміну електропостачальника. А також – накладати додаткові фінансові зобов’язання на споживача, який здійснює таке право.

Відправляємо працівників у відрядження під час війни

Розподіл електричної енергії

Закупівля електроенергії неможлива без її попереднього розподілу. Розподіл електричної енергії — це транспортування електричної енергії від електроустановок виробників електричної енергії або електроустановок оператора системи передачі мережами оператора системи розподілу, крім постачання електричної енергії (п. 78 ч. 1 ст. 1 Закону № 2019).

Розподіл електричної енергії здійснює оператор системи розподілу. Діяльність з розподілу також підлягає ліцензуванню відповідно до законодавства.

Оператор системи розподілу надає послуги з розподілу електричної енергії на недискримінаційних засадах. При цьому він керується:

  • Законом № 2019;
  • кодексом систем розподілу;
  • іншими нормативно-правовими актами, що регулюють функціонування ринку електричної енергії.

Тарифи для оплати послуг з розподілу встановлює НКРЕКП за Методикою розрахунку тарифу на послуги постачальника універсальних послуг, затвердженій постановою НКРЕКП від 05.10.2018 р. № 1176.

Своєю чергою, тарифи оприлюднюються постачальниками універсальних послуг – не пізніше ніж за 20 днів до їх застосування шляхом розміщення на своєму офіційному веб-сайті та на своїх інформаційних стендах у центрах обслуговування споживачів (пп. 3.3.2 Правил роздрібного ринку електричної енергії, які затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312).

Оператор системи розподілу не має права вести діяльність з купівлі-продажу електричної енергії на ринку електричної енергії, виробництва та/або передачі, та/або постачання електричної енергії. Заборона не поширюється на купівлю-продаж для компенсації технологічних витрат електричної енергії на її розподіл електричними мережами та врегулювання дисбалансу електричної енергії (ч. 6 ст. 33 Закону № 2019).

Закупівля електричної енергії у 2024 році

Правові та економічні засади закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади установлює Закон «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922 (даліЗакон № 922). Він визначає, що закупівлю можна проводити за однією з процедур, передбачених ст. 13 Закону № 922, тобто таких:

  • відкриті торги – якщо очікувана вартість електроенергії ≥ 200 тис. грн. Альтернатива – спрощена закупівля (очікувана вартість ≥ 50 тис. грн);
  • торги з обмеженою участю;
  • конкурентний діалог;
  • переговорна процедура закупівлі – як виняток. Така процедура, наприклад, може бути проведена, якщо у замовника виникла потреба здійснити закупівлю з причини розірвання договору про закупівлю, коли була вина учасника (обмеження – 20% суми, яка була визначена у договорі, що був розірваний). Такі підстави мають бути документально підтверджені.

Закупівля електроенергії через «Прозоро» у 2024 році

Процедура закупівлі має проводитися, якщо укладаються договори на закупівлю товарів, послуг, вартість яких перевищує 200 тис. грн (пп. «1» ч. 1 ст. 3 Закону № 922). Товар для цілей державних закупівель розуміється широко і включає не предмети у твердому стані, але й послуги, які пов’язані з постачанням таких товарів, якщо їхня вартість не перевищує вартості самих товарів. Електронергія визначена як товар, а предмет закупівлі згідно Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономрозвитку від 15.04.2020 р. № 708.

Закупівля електроенергії – товар чи послуга?

Коли закупівля електричної енергії – універсальна послуга? Якщо електроенергію постачає постачальник універсальної послуги, то електронергія визначається як товар, але з супровідними послугами. Супровідні послуги мають бути меншими за вартістю, ніж сам товар-електронергія. При цьому закуповувати електренергію як універсальну послугу потрібно із застосуванням переговорної процедури закупівлі, так як в межах території здійснення діяльності одним постачальником універсальних послуг забороняється діяльність інших.

Непроведення відкритих торгів – штраф від 25 500 до 51 000 грн відповідно до ч. 1 ст. 164-14 КУпАП.

Зверніть увагу, що частим порушенням є неоприлюднення оголошення про проведення закупівлі електроенергії англійською мовою. Для товарів і послуг це слід робити, якщо вартість закупівлі перевищує 133 тис. євро (ч. 3 ст. 10 Закону № 922). Насьогодні це більше 5.3 млн грн.

Укладання договорів через переговорну процедуру

Переговорна процедура застосовується як виняток, коли процедуру відкритих торгів провести неможливо через відсутність конкуренції, як це відбувається на ринку електроенергії з постачальниками універсальних послуг. Здійснюється дана процедура на підставі п. «2» ч. 2 ст. 35 Закону № 922.

При цьому такий спосіб закупівлі електроенергії найбільш поширений, так як відкриті торги часто відміняли через неможливість набрати більше однієї конкурсної пропозиції.



зміст

Вебінарний марафон доя Дня бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді