Процедура припинення повноважень посадових осіб ОМС

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Процедура припинення повноважень посадових осіб ОМС - у чому особливості звільнення посадовців ОМС. Якими є підстави та записи у трудові книжки.? Відповіді на ці питання – у консультації.

Держслужбовці і особи ОМС можуть працювати до 70-річного віку

Повноваження посадових осіб ОМС - основа

Повноваження посадових осіб органів місцевого самоврядування (ОМС) сільських, селищних, міських територіальних громад, у т.ч. об’єднаних територіальних громад (ОТГ) витікають з таких нормативних документів:

Загальні питання звільнення посадових осіб ОМС регулює також КЗпП ,так як посадовці ОМС – це такі ж наймані працівники, як і держслужбовці та інші бюджетники.

Щодо оформлення звільнення також можуть стати у нагоді Методрекомендації щодо вирішення кадрових питань ОМС, підготовлені експертами Мінрегіону за підтримки Ради Європи.

При звільненні посадовців ОМС переважне значення мають профільні закони про ОМС, службу в них та статус місцевих депутатів

Загальні та додаткові підстави звільнення посадових осіб ОМС

Загальні підстави – це звільнення за тими ж підставами, що й звичайного працівника. Вони описані у КЗпП. Серед найбільш поширених:

  • за згодою сторін (п. 1 ч. 1 ст. 36 КЗпП);
  • за власним бажанням (ст. 39 КЗпП – як для строкового трудового договору, ч. 1 ст. 38 КЗпП). Однак для деяких категорій посадових осіб існує аналогічна підстава – складення повноважень. Тоді звільнення відбувається на підставі статті профільного закону, а не КЗпП (див. далі);

Окрім таких “мирних” загальних причин можливими ще є дещо “конфліктні”:

  • за систематичне невиконання без поважних причин трудових обов’язків (п. 3 ч. 1 ст. 40 КЗпП);
  • звільнення за прогул (п. 4 ч. 1 ст. 40 КЗпП).

Посадові особи ОМС теж можуть бути звільненні з цих та інших підстав КЗпП.

Додаткові підстави – це підстави, які визначені уже спеціалізованим законодавством. Серед них:

  • порушення умов реалізації права на службу в ОМС (ст. 12, ст. 20 Закону № 2493). Наприклад, неволодіння державною мовою, невідповідність освіти, непроходження спеціальної антикорупційної перевірки тощо;
  • порушення присяги (ст. 11, ст. 20 Закону № 2493). Наприклад, порушення прав і законних інтересів громадян;
  • досягнення посадовцем граничного віку перебування на службі в ОМС (ст. 18, ст. 20 Закону № 2493). Це 65 років. Однак це не стосується виборних посад та тих посад, які затверджуються;
  • притягнення до відповідальності за корупційні порушення (має набрати законної дії рішення суду) (ст. 20 Закону № 2493).

По-суті, все це дострокове припинення повноважень для всіх посадових осіб ОМС. Окрім цих ще є додаткові причини для сільського, селищного, міського голови та старости (ст. 79 і ст. 791 Закону № 280), а також депутатів місцевих рад (ст. 5 Закону № 93). Серед таких ситуацій:

ДОСТРОКОВЕ ПРИПИНЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ ПОСАДОВЦІВ ОМС

сільський, селищний, міський голова та старости

(ст. 79 і ст. 791 Закону № 280)

депутати місцевих рад

(ч. 1 і ч. ст. 5 Закону № 93)

  • особиста заява до місцевої ради про складення повноважень;
  • припинення громадянства або виїзд на постійне проживання за межі України;
  • набуття громадянства іншої держави;
  • обвинувачувальний вирок суду;
  • набуття чинності вироку суду за корупційне порушення;
  • відкликання з посади за ініціативою громади (для голів місцевих рад);
  • недієздатність, без вісти відсутній, смерть.
  • особиста заява депутата місцевої ради про складення повноважень;
  • відкликання за народною ініціативою;
  • припинення громадянства або виїзд на постійне проживання за межі України
  • несумісність нової посади та посади місцевого депутата;
  • обрання до іншої місцевої ради;
  • недієздатний, без вісти відсутній;
  • обвинувачувальний вирок;
  • смерть;
  • несплата аліментів на дитину, якщо заборгованість складає більше суми аліментів за 12 місяців з дня пред’явлення виконавчого документа по примусовому виконанню цього зобов’язання.

Чи є призупинення повноважень посадової особи ОМС

Одразу зазначимо, що у згаданих вище профільних для ОМС законах і КЗпП таких понять, як “призупинення повноважень”, “тимчасове зупинення повноважень” немає. Мається на увазі зупинення повноважень посадовця, але без його звільнення з посади. Тобто зарплату отримує, але жодних рішень приймати не може. Чи означає це, що призупинити повноваження міського голови чи іншого посадовця не можна, а тільки шляхом звільнення?

У цілому так, але виняток один є. Існує ч. 5 ст. 651Закону “Про запобігання корупції” від 14.10.2014 р. № 1700 (даліЗакон № 1700). За нею особа, якій повідомлена “підозра у вчиненні нею кримінального правопорушення у сфері службової діяльності, підлягає відстороненню від виконання повноважень на посаді”. Порядок відсторонення від посади є у главі 14 Кримінально-процесуального кодексу (далі КПК). Таке відсторонення здійснюється:

  • на підставі рішення судді, який є слідчим у справі;
  • на час досудового розслідування чи суду;
  • на строк не більше 2-х місяців.

Відсторонення розглядається як вимушений прогул. Відсторонені особи отримують середній заробіток за цей час (ч. 5 ст. 651 Закону № 1700).

Призупинення повноважень голови або іншого посадовця ОМС – лише на підставі ухвали суду по кримінальній справі, наприклад у ході розслідування звинувачення у корупції

Прикладом судової справи про відсторонення голови місцевої ради є ухвала Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду у справі № 991/1368/20 від 28.02.2020 р. Рішення стосується голови Чернівецької обласної ради, але аналогічна процедура може бути застосована й щодо голів сільських, селищних, міських рад, ОТГ, будь-яких посадовців ОМС.

Зразок посадової інструкції бухгалтера СКАЧАТИ

Процедура припинення повноважень окремих посадових осіб ОМС

У цілому процедура звільнення відбувається так, як і звільнення звичайних працівників. Однак слід врахувати такі особливості:

Особливості процедури звільнення

Посадова особа ОМС

сільський, селищний, міський голова

секретар сільської, селищної, міської ради, староста

строк повноважень

5 років

(ст. 141 Конституції )

строк повноважень місцевої ради

(ч. 1 ст. 50 Закону № 280,

ч. 1 ст. 541 Закону № 280)

день початку повноважень

день складання присяги на засідання місцевої ради

день рішення відповідної місцевої ради

день закінчення строку повноважень

  • день першої сесії новообраної місцевої ради;
  • день вступу на посаду іншої особи, яка була обрана на цю посаду;
  • день дострокового припинення. Це день, коли місцева рада бере до відома факт (причину) такого звільнення.

день закінчення строку повноважень місцевої ради, що здійснюється у день набуття повноважень нової ради

підстава для звільнення

  • якщо закінчується строк повноваженьрішення сесії місцевої ради, ч. 1 ст. 42 Закону № 280;
  • якщо дострокове припинення повноважень – рішення ради про взяття до відома даного факту, ч. 2 ст. 42 Закону № 280.
  • якщо закінчується строк повноважень протокол першого засідання нової ради або її рішення про початок роботи, ч. 1 ст. 42 Закону № 280;
  • якщо дострокове припинення повноважень – це рішення ради про взяття до відома даного факту, ч. 5 ст. 50 Закону № 280.

запис до трудової книжки

  • причина – закінчення строку повноважень. “Звільнено у зв’язку з закінченням строку повноважень, ч. 1 ст. 42 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;
  • причина – дострокове припинення. “Звільнено у зв’язку з достроковим припиненням повноважень, п. 1 ч. 1 ст. 79 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
  • причина – закінчення строку повноважень. “Звільнено у зв’язку з закінченням строку повноважень ради, ч. 1 ст. 50 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”;
  • причина – дострокове припинення. “Звільнено у зв’язку з достроковим припиненням повноважень, ч.5 ст. 50 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Процедура звільнення інших посадових осіб ОМС після обрання нової ради

Специфічна для ОМС ситуація, коли новообрана сільська, селищна, міська рада приймає рішення про затвердження нової структури свого апарат, виконкому. Це може бути оновлення старого формату, а може бути реорганізація ОМС. У такому разі мова йде про звільнення посадовців ОМС на підставі п. 1 ст. 40 КЗпП, який передбачає припинення трудового договору з причини змін в організації виробництва і праці, у т.ч. ліквідації, реорганізації.

Нова рада може ініціювати вивільнення працівників у ході реорганізації апарату

Звільнення у такому разі відбувається по стандартній для п. 1 ст. 40 КЗпП процедурі, а саме:

  • рішення новообраної ради про таку реорганізацію апарату, виконкомів тощо;
  • персональне попередження кожного працівника ОМС, якого планується звільнити за 2 місяці до цього (абз. 3 ст. 32 КЗпП, а також ст. 492 КЗпП);
  • врахування переважного права деяких працівників залишитися на роботі. Їх перелік наведений у ст. 42 КЗпП. Наприклад, це сімейні (2 та більше дітей), особи з тривалим безперервним стажем, учасники бойових дій, студенти, передпенсійний вік;
  • одночасно при звільненні запропонувати іншу роботу в ОМС або іншій установі (ст. 492 КЗпП).

Окрім цього, якщо вивільнення є масовим, ще й треба повідомити Центр зайнятості. Наприклад, це вивільнення 10 і більше працівників в установі з чисельністю від 20 до 100 працівників (детальніше – див. ст. 48 Закону “Про зайнятість населення” від 05.07.2012 р. № 5067.

При реорганізації виконкомів місцевих рад не забудьте попередити працівників про вивільнення за 2 місяці

Документально процес оформляється таким чином:

  • розпорядження голови місцевої ради (наказ про інформування про намір реорганізації з наступним вивільненням). Дату вивільнення вказувати не обов’язково. Можна обмежитися формулюванням “вивільнення працівників буде здійснено не пізніше, ніж через 2 місяці з дня попередження”;
  • лист особистого ознайомлення у з розпорядженням (довільна форма, ПІБ, посада, дата ознайомлення, особистий підпис);
  • лист-пропозиція щодо працевлаштування деяких працівників. Наприклад, колишньої місцево ради у структурі нової ради ОТГ. Форма довільна (ПІБ, займана посада, запропонована посада, згода (так/ні), дата, підпис).

Далі процедура звільнення здійснюється у загальному порядку. У трудових книжках вивільнених працівників слід зробити запис “Звільнений з роботи у зв’язку з реорганізацією, п. 1 ст. 40 КЗпП”. Підстава – розпорядження голови місцевої ради (дата, номер). Не пізніше останнього дня роботи (день звільнення) усім працівникам слід видати трудові книжки та провести остаточний розрахунок при звільненні.

Центральна частина статичний блок 2

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді