Повноваження ОМС з надання адміністративних послуг

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Державна реєстрація підприємця, шлюбу, призначення допомоги при народженні дитини, реєстрація права власності на нерухомість або автомобілі. Це далеко неповний перелік адміністративних послуг, які мають бути доступними кожному громадянину, де б він не проживав. І таку доступність мають забезпечити органи місцевого самоврядування. Про їх можливості та обов’язки у даній сфері – у цьому огляді.

ТРИ ЗАПИТАННЯ ДО БУХГАЛТЕРА ❓⏩

Основа надання адмінпослуг

Вихідними нормативними документами, які закладають базу для адмінпослуг є такі:

“Примірний” у назві Регламенту № 588 і Положення № 118 означає, що її умови є рекомендаційними.

Що таке адмінпослуга?

Адмінпослуга – по-суті, це послуга від держави. На звернення фізособи/юрособи відбувається здійснення певних дій, які спрямовані на набуття, зміну чи припинення прав/обов’язків такої особи. Здійснюють такі адмінпослуги спеціальні суб’єкти, яким держава делегувала такі повноваження. Кожний з громадян України отримував такі послуги, наприклад отримував паспорт при досягненні повноліття чи закордонний паспорт при виїзді закордон.

Надання переважної більшості адмінпослуг зараз забезпечують ОМС

Серед надавачів адмінпослуг зокрема є (ст. 1 Закону про адмінпослуги):

  • ОМС. На них лягає основний тягар щодо забезпечення громадян адмінпослугами;
  • органи виконавчої влади, наприклад міністерства, державні адміністрації;
  • посадові особи таких державних органів і ОМС;
  • держреєстратори /уповноважені суб’єкти держреєстрації, наприклад нотаріуси.

Зрозуміло, що деякі з описаних суб’єктів можуть надавати лише окремі адмінпослуги. Наприклад, нотаріуси можуть реєструвати фізособу-підприємця (ФОП), юрособу, реєструвати зміну права власності на рухоме й нерухоме майно.

Цілком потрібною й логічною ідеєю є поєднати можливість отримати всі ці послуги в єдиному центрі для зменшення витрат часу на оформлення документів.

Повноваження ОМС з надання адміністративних послуг
ІРИНА ІВАНЧЕНКО,шеф-редактор журналу «Кадровик-01» та системи «Експертус Кадри»
ОМС добирають посади для штатного розпису за Класифікатором професій. У статті — правила та приклади, як утворювати назви посад в ОМС для очільників; спеціалістів; секретаря ради, службовців, робітників з обслуговування, працівників патронатної служби. Джерело: https://oblikbudget.com.ua/article/107-organi-mstsevogo-samovryaduvannya-v-ukran Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів сайту, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції сайту.

Що таке ЦНАП?

Ще не так давно адмінпослуги були розподілені по різним суб’єктам і їх отримання, збирання документів займало багато часу. Логічним виходом з ситуації стало створення Центрів надання адмінпослуг (ЦНАП) у вигляді постійно діючих робочих органів або структурних підрозділів ОМС чи місцевої державної адміністрації. По відношенню до місцевої ради ЦНАП є виконавчим органом, який може бути на окремому балансі як окрема юрособа на рівні з виконкомом місцевої ради.

ЦНАП = центр надання адмінпослуг при ОМС

ЦНАП надають адмінпослуги за визначеним переліком. Наразі для їх роботи Кабміном рекомендується Перелік № 523. На основі нього затверджується перелік адмінпослуг ЦНАП.

Як приклад ЦНАП можна навести Управління адміністративних послуг Чернігівської міської ради, яке існує як окрема юридична особа, що є ОМС з КВЕД 84.11 “Державне управління загального характеру”. Для його функціонування існують:

ЦНАП можуть створюватися ОМС. По-суті, ЦНАП теж є ОМС, окремою юрособою, бюджетною установою з окремим балансом та іншою фінансовою/бюджетною звітністю

Субвенція місцевим бюджетам на розвиток мережі ЦНАПів

Які види адмінпослуг взагалі існують?

Знайти всі адмінпослуги можна у Переліку № 523. Кабмін рекомендує ОМС керуватися Переліком № 523 у своїй діяльності із забезпечення функціонування ЦНАП (п. 4 розпорядження Кабміну від 16.05.2014 р. № 523-р). Однак має з’явитися й перелік обов’язкових адмінпослуг ЦНАП, про який згадується у ч. 7 ст. 12 Закону про адмінпослуги.

Серед найбільш популярних адмінпослуг:

  • реєстрація місця проживання, зняття з реєстрації, оформлення довідки про реєстрацію місця проживання (найбільш популярна адмінпослуга);
  • реєстрація речових та майнових прав на нерухомість;
  • оформлення закордонного біометричного паспорта;
  • оформлення паспорта громадянина (ID-картки);
  • вклеювання фото до паспорта при досягненні визначеного віку (25, 45 років);
  • реєстрація ФОП;
  • реєстрація юросіб;
  • реєстрація земельної ділянки;
  • оформлення різних довідок, виписок з реєстрів, дублікатів документів, копій. Наприклад довідки про страховий стаж, про розмір земельної ділянки;
  • погодження різних архітектурних або ландшафтних змін;
  • “єМалятко” – комплексна послуга, яка охоплює держреєстрацію народження дитини, визначення її походження, призначення фінансової допомоги, а також реєстрацію дитини у Держреєстрі платників податків, демографічному реєстрі, в електронній системі охорони здоров’я (повний перелік даної послуги є у п. 138 Переліку № 523).

Реєстрація місця проживання, закордонний паспорт і ID-картка – це найбільш популярні послуги ЦНАП

Основні повноваження ОМС у сфері адмінпослуг

Серед повноважень ОМС з надання адмінпослуг існують такі:

  • утворювати ЦНАП. Наразі це можуть робити міські, селищні, сільські ради. Щодо м. Києва – Київська міська, районна у м. Києві державні адміністрації (ч. 2 ст. 12 Закону про адмінпослуги);
  • здійснювати організаційне забезпечення надання адмінпослуг через ЦНАП (пп. “4” ст. 27 Закону № 280, ч. 4 ст. 12 Закону про адмінпослуги). Як організаційне забезпечення можна назвати передачу на баланс ЦНАП частини комунального майна, здійснення фінансування (утримання) з місцевого бюджету (ч. 1 ст. 18 Закону про адмінпослуги). Крім того, ОМС розробляють і затверджують перелік послуг, положення і регламент ЦНАП. Якщо в їх розробці використані примірні документи (Положення № 118, Регламент № 588), то тоді вони не підлягають державній реєстрації (абз. 2 ч. 10 ст. 12 Закону про адмінпослуги);

    Як спланувати бюджет територіальної громади: лайфхаки від експерта

  • укладати договори про співробітництво між територіальними громадами з метою підвищення якості адмінпослуг (ч. 3 ст. 12 Закону про адмінпослуги);
  • узгоджувати питання надання адмінпослуг у ЦНАП самими суб’єктами надання адмінпослуг. Наприклад, узгодити питання надання соціальних послуг у ЦНАП Управлінням соціального захисту населення. Однак такий підхід може бути лише у виняткових випадках (такі послуги самостійно адміністратором ЦНАП не можуть бути надані або ж їх якість буде гіршою) (абз. 2 ч. 1 ст. 12 Закону про адмінпослуги);
  • сільська, селищна, міська ради можуть прийняти рішення щодо розмежування повноважень між своїми виконавчими відділами щодо надання адмінпослуг (ст. 52 Закону № 280). Наприклад, суб’єктами надання адмінпослуг у межах Чернігівського ЦНАП є Управління у справах сім’ї, молоді та спорту Чернігівської міської ради (ЧМР), Управління архітектури та містобудування ЧМР, відділ квартирного обліку та приватизації житлового фонду виконкому ЧМР;
  • реалізовувати державну політику у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, зокрема виконуючи Закон “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” від 01.07.2004 р. № 1952;
  • реалізовувати державну політику у сфері держреєстрації юросіб та ФОП, зокрема виконуючи Закон “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань” від 15.05.2003 р. № 755;
  • реалізовувати державну політику у сфері реєстрації місця проживання фізичних осіб, зокрема виконуючи Закон “Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні” від 11.12.2003 р. № 1382;
  • здійснювати моніторинг якості наданих адмінпослуг (ч. 4 ст. 6 Закону про адмінпослуги);

  • направляти плату за надані адмінпослуги до місцевого бюджету (ч. 4 ст. 11 Закону про адмінпослуги). Точніше – включати плату за адмінпослуги до надходжень місцевого бюджету та далі контролювати їх виконання;
  • приймати рішення про передачу окремих завдань адміністратора ЦНАП старості. Наприклад, це завдання, які пов’язані з адмінпослугами, отриманням заяв і документів, видачею результатів адмінпослуг (ч. 6 ст. 13 Закону про адмінпослуги);
  • організовувати у приміщеннях ЦНАП супутні послуги, наприклад ксерокопіювання, ламінування, фотографування, продаж канцелярії, банківські послуги (ч. 1 ст. 15 Закону про адмінпослуги);
  • разом з державними органами бути виключними держателями реєстрів та інших інформаційних баз, які використовуються для надання адмінпослуг (ч. 8 ст. 18 Закону про адмінпослуги), тобто не передавати такі реєстри іншим особам.

Організаційно-фінансове забезпечення роботи ЦНАП – основні повноваження ОМС

Децентралізація адмінпослуг 2021

Зміни до надання адмінпослуг приніс Закон № 943, що набув чинності 29 листопада 2020 року. Причина цих змін – реформа адміністративно-територіального устрою України 2020 року, коли було створено чимало об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Основна ідея змін – вирішувати більшість питань, у т.ч. й щодо отримання адмінпослуг, на місцях.

У 2021-2023 роках більшість адмінпослуг мають наблизитися “на місця”, до кожного жителя територіальної громади, аби він їх міг отримати без відвідування центру громади

Серед основних змін такі:

  • перетворення ЦНАП районних державних адміністрацій (РДА) у ЦНАП ОМС, наприклад ЦНАП міської, селищної, сільської територіальної громади або ОТГ. Працівники ЦНАП РДА у своїй більшості мають перейти до ЦНАП ОМС (спрощена процедура, за згодою сторін, без проведення конкурсу). Поступовість даного заміщення й передачі адмінпослуг “на місця” наведено у таблиці нижче;
  • у ЦНАП мають бути всі адмінпослуги, які є у виконавчих органів громади;
  • всі або окремі завдання адміністратора ЦНАП можуть перекладатися на старосту;
  • адмінпослуги можуть надавати адміністратори ЦНАП. Вони можуть при цьому взаємодіяти з суб’єктами надання адмінпослуг. У виняткових випадках – можуть залучатися суб’єкти надання адмінпослуг безпосередньо, наприклад спеціалісти Управління соціального захисту населення (див. вище перелік повноважень ОМС).

У Державному бюджеті 2021 передбачена субвенція місцевим громадам на розвиток мережі ЦНАП.

Для розвитку ЦНАП передбачені кошти Держбюджету 2021 у вигляді субвенції місцевим бюджетам

ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ ЦНАП 2021-2023*

Етапи децентралізації і розвитку мережі ЦНАП

Що має відбутися

До 31.12.2021

Трансформація ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС

2021-2022**

Створення ЦНАП в ОТГ з населенням більше 10 тис. чол. Також має бути створена належна кількість віддалених робочих місць, аби кожний житель громади міг отримати базові адмінпослуги без виїзду за межі свого населеного пункту до центру ОТГ.

2022-2023**

Створення ЦНАП у ОТГ з населення до 10 тис. чол. Однак за умови належного фінансування (будівництво, реконструкція, забезпечення обладнанням). Таке фінансування може здійснюватися й за рахунок місцевого бюджету та інших джерел.

* складено на основі п. 1-4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 943;

** якщо ОТГ може виконати умови відкриття ЦНАП раніше, то усі ці етапи можуть проходити одночасно й швидше

ПРОГРАМА: ✔️ Яка системна зміна бюджетної політики відбулася у 2021 році ✔️ Яку роль у бюджетному процесі відіграє Бюджетний регламент ✔️ Як під час планування дотримати принцип гендерної рівності ✔️ Чому важливо проводити кампанії з опитування чи анкетування населення ✔️ Як налагодити співпрацю місцевого фіноргану з іншими головними розпорядниками бюджетних коштів ✔️ Які нагальні питання зі складання проєкту бюджету-2022

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді