Одноразова грошова допомога родинам загиблих військових: як не втратити
Виплата одноразової грошової допомоги (ОГД) родинам загиблих військових не є новим інструментом соціального захисту військовослужбовців і членів їх сімей. Він існує споконвіку, з перших організованих воєн, зазнавав реформ і перетворень, в спадщину від СРСР його отримала незалежна Україна і ще більше бюрократизувала процес. Однак в результаті початку повномасштабної війни з державою-агресором та колосальними втратами сил оборони України ця тема привернула до себе найбільшої уваги лише після 24 лютого 2022 року.
Так, сім'я військового, який загинув, захищаючи Батьківщину, має право отримати компенсацію – одноразову грошову допомогу (ОГД) у розмірі 15 мільйонів гривень.
Зазначену гарантію держава обіцяє сплатити родині загиблого військового в п. 2 Постанови КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168: «Установити, що сім’ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
І начебто все зрозуміло і просто, але зауважте – ряд особливостей бюрократичного процесу виплати такої суми значно ускладнює отримання зазначених виплат.
Хто має право на одноразову грошову допомогу родинам загиблих військових
Попередній досвід та судова практика вирішення спорів про виплату таких коштів мало допоможе – адже коло одержувачів таких виплат відрізняється від аналогічного у період до початку повномасштабного вторгнення.
25 серпня 2022 року набули чинності зміни до статті 16-1 Закону «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII, що істотно звузили коло осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги.
Якщо раніше право на виплати мали «члени сім’ї» загиблих військових, і судова практика вирішення спорів дозволяла досить широко тлумачити зазначене поняття, то з 25 серпня 2022 року такі виплати почали отримувати лише чоловік (дружина) загиблого, батьки, неповнолітні діти та утриманці.
На цьому наголошує і сформована судова практика. Рівненський апеляційний суд у постанові від 21 березня 2023 року у справі № 571/916/22 зазначив, що проживання однією сім’єю без реєстрації шлюбу надавало право на ОГД до 25 серпня 2022 року, і спір про факт такого спільного проживання підлягав вирішенню в позовному провадженні в порядку адміністративного судочинства.
До 25 серпня 2022 року законодавство не передбачало вичерпного переліку членів сім'ї, а лише визначало критерії, за наявності яких робився висновок що особи складають сім'ю. Такими критеріями були спільне проживання (за винятком можливості роздільного проживання подружжя з поважних причин і дитини з батьками), спільний побут і взаємні права й обов'язки (Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.02.2023 у справі № 620/8523/22).
Після до 25 серпня 2022 року коло членів сім’ї – одержувачів ОГД значно звузився, обмежилося і розуміння членів сім’ї-утриманців. Повнолітні син або донька, що перебувають в шлюбі і проживають окремо – не вважаються утриманцями і права на ОГД не мають (Рішення Казанківського районного суду Миколаївської області від 13.03.2023 у справі №478/1277/22).
При цьому, згідно з п. 2 Постанови КМУ від 28 лютого 2022 р. № 168, незалежно від приналежності до членів сім’ї загиблого військовослужбовця не мають права на одноразову грошову допомогу громадяни росії та Білорусі, що постійно проживають в цих країнах; засуджені за колаборціонізм, державну зраду або пособництво державі-агресору (якщо судимість не погашена на день смерті військовослужбовця).
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, можуть реалізувати це право з дня його виникнення (дата загибелі (смерті) особи, що вказана у свідоцтві про смерть) та протягом трьох років з цієї події. Його реалізація зовсім не пов’язана з відносинами спадкування – це абсолютно різні процедури, що не мають нічого спільного крім зв’язку зі смертю людини.
Право відмовитися від одноразової грошової допомоги – також існує. Якщо хтось із отримувачів відмовляється від отримання ОГД, частка такої особи розподіляється між іншими отримувачами. Заява про відмову від отримання ОГД повинна бути нотаріально посвідчена в установленому законодавством порядку (п. 3 Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022 № 484), тож нотаріус зобов’язаний при посвідченні такого документа зобов’язаний роз’яснити значення таких дій та невідворотність наслідків пдачи такого документа до центру комплектування.
А якщо ж після прийняття рішення про виплату ОГД за такою виплатою звертаються інші особи, які мають на неї право – перерозподіл суми ОГД між одержувачами здійснюється лише за рішенням суду ( п.7 Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022 № 484).
Розподіл та процедура виплати одноразової грошової допомоги
Важливо розуміти, що така допомога не виплачується відразу. Відповідно до п. 8 Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 09.08.2022 № 484 призначена сума виплачується поетапно: спочатку виплачується 1/5 від призначеної суми – 3 000 000 гривень, а далі решта 4/5 щомісячно, частками впродовж 40 наступних місяців по 300 000 гривень. Важливо і те, що сума розподіляється рівномірно між всіма особами, що мають право на отримання одноразової грошової допомоги.
Варто відмітити, що крім банківських комісій, жодних утримань з сум ОГД закон не передбачає. Відповідно до пп. А п. 165.1.1 Податкового кодексу України, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума грошової допомоги, яка надається згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України членам сімей військовослужбовців, поліцейських чи осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, органів і підрозділів цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, які загинули (безвісно пропали) або померли під час виконання службових обов'язків та/або захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;…».
Ще раз слід наголосити, що право на одноразову грошову допомогу не входить до спадщини за загиблим військовослужбовцем. На отримання одноразової грошової допомоги не поширюють свою дію правила і терміни щодо відкриття спадщини – адже одноразова грошова допомога родичам загиблого військовослужбовця не є спадщиною і відповідно тут має місце інше коло одержувачів і зовсім інша процедура отримання.
Значна частина спорів пов’язаних з призначенням одноразової грошової допомоги починається із заперечення державою в особі відповідних органів факту смерті військовослужбовця або факту смерті військовослужбовця за відсутності обставин, які дозволяють відмовити у виплаті такої допомоги. Тож у нагоді стає сформована судова практика встановлення факту смерті.
Встановлення факту, що має юридичне значення, щодо загибелі військовослужбовця під час захисту Батьківщини внаслідок збройної агресії російської федерації проти України можливе лише у судовому порядку, оскільки законодавець не визначив іншого, позасудового способу встановлення причинно-наслідкового зв’язку між смертю військовослужбовця та військовою агресією російської федерації. Від встановлення факту загибелі військовослужбовця при виконанні військової служби внаслідок збройної агресії російської федерації проти України залежить виникнення та реалізація особистих та майнових прав заявника як члена сім’ї загиблого військовослужбовця (Постанова Об’єднаної палати Касаційного цивільного суду від 05.12.2022 в справі № 490/6057/19-ц).
Не будь-яка смерть військовослужбовця надає сім’ї право на отримання допомоги.
Пунктом 1 статті 16-4 Закону №2011-XII встановлено, що призначення і виплата одноразової грошової допомоги не здійснюються, якщо загибель (смерть), поранення (контузія, травма або каліцтво), інвалідність або часткова втрата працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста є наслідком:
- вчинення ним злочину або адміністративного правопорушення;
- вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного чи токсичного сп`яніння;
- навмисного спричинення собі тілесного ушкодження, іншої шкоди своєму здоров`ю або самогубства (крім випадку доведення особи до самогубства, встановленого судом);
- подання особою завідомо неправдивих відомостей для призначення і виплати одноразової грошової допомоги.
Тобто, смерть спричинили активні дії – а не перебування військовослужбовця в стані сп’яніння на момент смерті (Рішення Житомирського ОАС від 07.04.2023 у справі № 240/17707/22).
Етапи отримання одноразової грошової допомоги
Підсумовуючи, хочемо надати чітку поетапну процедуру отримання ОГД, яка більш детально міститься у розділі IV Наказу від 25.01.2023 № 45 «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану» та включає:
- Початок процедури і обрахунок строків – з моменту смерті військовослужбовця;
- Отримання свідоцтва про смерть (за потреби в судовому порядку);
- Отримання документів від військової частини:
- витягу з наказу про виключення загиблого із списків особового складу;
- документів щодо причин та обставин смерті з обов’язковим зазначенням, що смерть не пов’язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком дій у стані сп’яніння чи суїциду;
- витяг з особової справи про склад сім’ї (саме витяг, а не довідка, яку часто видають замість витягу);
- грошовий атестат з інформацією про розмір виплат на дату смерті.
4. Збір документів на підтвердження статусу «члена сім’ї» та довідки про банківський рахунок одержувача ОГД;
5. Подання заяви про виплату ОГД встановленої форми через будь-який місцевий ТЦК (не для членів сім’ї військовослужбовців Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Служба зовнішньої розвідки України, Головне управління розвідки Міністерства оборони України, Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України, тощо – вони подають через свої відомства);
6. Районний ТЦК засвідчує копії документів та передає обласному ТЦК;
7. Обласний ТЦК – складає висновок щодо можливості призначення ОГД і передає в Міністерства оборони України;
8. Міністерство оборони України приймає рішення про надання ОГД / відмову у наданні, що оскаржується;
9. Рішення доводиться до Командування сухопутних військ;
10. Командування сухопутних військ доводить інформацію до ТЦК;
11. ТЦК доводять інформацію заявникам;
12. Департамент соціального забезпечення здійснює нарахування коштів Командуванню роду військ, в яких служив загиблий, та – в ТЦК;
13. ТЦК протягом 5 днів перераховує кошти на рахунок заявника, зазначений у його заяві.
На кожному етапі щось може піти не так, документи можуть загубитися чи бути неправильно оціненими, рішення – неправильно оформленими. Без досвідченого адвоката самостійно пройти всю процедуру вкрай важко, а часто неможливо і добитися реалізації такого права без судового захисту.