Бюджетна пропозиція: як скласти без помилок

Стаття-подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
У статті розглянемо, що таке бюджетна пропозиція, які є її форми, як складати бюджетну пропозицію та коли подавати до місцевого фінансового органу.

Місцеві фінансові органи та головні розпорядники за коштами місцевого бюджету спільно працюють над складанням проєкту місцевого бюджету. Основою для його складання є прогноз місцевого бюджету та бюджетні пропозиції головних розпорядників.

Прогноз місцевого бюджету це документ середньострокового бюджетного планування, у якому визначають показники місцевого бюджету на середньостроковий період. Цей документ формує місцевий фінансовий орган, зокрема, включаючи бюджетні пропозиції головних розпорядників.

📋Бюджетні запити: як розробити і подати

Що таке бюджетна пропозиція

Із самої назви можна сказати що це пропозиція головного розпорядника за коштами місцевого бюджету. Однак не все так просто. Головний розпорядник не може подати свої пропозиції у повній мірі, оскільки обмежений орієнтовними граничними показниками, які попередньо доводить місцевий фінансовий орган. Тож його пропозиція має бути в межах цих показників.

Бюджетна пропозиція на 2026 рік формується головним розпорядником, який зазначає в ній інформацію про досягнення цілей державної, регіональної та місцевої політик за рахунок коштів загального та спеціального фондів місцевого бюджету, за кожною бюджетною програмою, яку пропонують до виконання у середньостроковому періоді (2026–2028 роки).

Іншими словами бюджетна пропозиція це пропонований головним розпорядником обсяг коштів, який необхідний йому для досягнення поставлених цілей та виконання бюджетних програм у межах доведених місцевим фінансовим органом орієнтовних граничних показників.

Також головний розпорядник може подати бюджетну пропозицію з обґрунтуванням потреби у додаткових коштах, які йому необхідні для виконання нормативно-правових актів під час реалізації бюджетних програм, але не забезпечені орієнтовними граничними показниками.

Структура бюджетної пропозиції

Бюджетна пропозиція складається із трьох форм:

  • загальна — форма БП-1;
  • індивідуальна — форма БП-2;
  • додаткова — форма БП-3.

Їх форми наведені у додатках 2–4 до Інструкції щодо підготовки бюджетної пропозиції, затвердженої наказом Мінфіну від 06.10.2023 № 534 (далі — Інструкція № 534).

Також бюджетна пропозиція включає в себе:

  • розрахунки показників, включених до бюджетної пропозиції, зокрема щодо капітальних видатків, із зазначенням факторів, що впливають на обсяг видатків та надання кредитів, визначених з урахуванням галузевих особливостей;
  • інформацію щодо врахування гендерного підходу та кліматичних пріоритетів під час формування бюджетних показників з метою реалізації відповідних завдань і цілей на регіональному/місцевому рівні;
  • обсяг публічних інвестицій на середньостроковий період з урахуванням середньострокового плану пріоритетних публічних інвестицій регіону (територіальної громади) за формою, наведеною в додатку 8 до Інструкції № 534;
  • інші документи, які визначив місцевий фінансовий орган.

Бюджетні пропозиції за формами БП-1, БП-2, БП-3 головні розпорядники складають згідно з розділами IV, V, VI Інструкції № 534, у яких прописаний порядок їх складання. Щодо інших документів — керуючись інструкціями місцевого фінансового органу.

Етапи формування бюджетної пропозиції

Передумовою формування бюджетної пропозиції є отримання головним розпорядником від місцевого фінансового органу:

  • орієнтовних граничних показників видатків місцевого бюджету та надання кредитів з місцевого бюджету;
  • орієнтовного сукупного обсягу публічних інвестицій;
  • обсягу публічних інвестицій на підготовку та реалізацію публічних інвестиційних проектів та програм публічних інвестицій головному розпоряднику бюджетних коштів;
  • інструкцій з підготовки бюджетних пропозицій;
  • форми документів, за якими потрібно скласти і подати додаткову інформацію разом із бюджетною пропозицією.

Головний розпорядник готує інформацію про свою діяльність, яка охоплює усі сфери, у яких він забезпечує формування та/або реалізацію державної, регіональної та місцевої політик, висвітлює найбільш суспільно значущі результати діяльності та враховує відповідні показники діяльності відповідальних виконавців бюджетних програм, а також відображає вплив реалізованих заходів на якість життя населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці, зокрема на дітей та молодь.

За окремими показниками досягнення цілей, що потребують методологічних роз’яснень їх змісту, головний розпорядник розробляє методику їх розрахунку.

Щоб бюджетна пропозиція була сформована, потрібно підготувати документи, на основі яких її складають. Їх перелік наведено у пункті 4 розділу ІІІ Інструкції № 534, а додаткові — можуть містити інструкції місцевого фінансового органу. Бюджетна пропозиція головним розпорядником формується на основі інструкцій, доведених місцевим фінорганом, та Інструкції № 534.

Списуємо майно бюджетної установи: 10 🔝рішень

Зверніть увагу, інструкції з підготовки бюджетної пропозиції, доведені місцевим фінансовим органом, можуть запроваджувати додаткові фінансові обмеження, організаційні та інші вимоги, яких зобов’язані дотримувати всі розпорядники бюджетних коштів (абз. 2 ч. 4 ст. 75-1 БК).

Головний розпорядник починає заповнювати форму БП-1 (бюджетна пропозиція місцевого бюджету, загальна), наводить у ній показники досягнення цілей, показники відповідно до річного звіту за попередній бюджетний період (2024 рік), показники, затверджені розписом на поточний бюджетний період (2025 рік), розподіляє орієнтовні граничні показники на 2026–2028 роки тощо.

Після цього головний розпорядник заповнює на основі форми БП-1 — форму БП-2 (бюджетна пропозиція, індивідуальна), наводить за усіма бюджетними програмами обсяги та структуру видатків і надання кредитів, відповідальних виконавців, детально характеризує бюджетну програму, яку головний розпорядник буде виконувати у середньостроковому періоді, тощо.

Якщо сформована бюджетна пропозиція на 2026 рік (2026–2028 роки) за формами БП-1 та БП-2 з урахуванням орієнтовних граничних показників не забезпечуватиме у повній мірі реалізацію окремих бюджетних програм, головний розпорядник складає форму БП-3 (бюджетна пропозиція, додаткова).

Після того як бюджетна пропозиція складена, до неї додані усі необхідні додаткові документи та матеріали, головний розпорядник передає її на розгляд місцевому фінансовому органу. Він їх аналізує на предмет відповідності загальним орієнтовним граничним показникам, дотримання доведених фінорганом фінансових обмежень, організаційних та інших вимог, визначених Інструкцією № 534 та інструкціями фіноргану.

За результатами їх розгляду місцевий фінансовий орган або включає бюджетні пропозиції до прогнозу місцевого бюджету, або уточнює орієнтовні граничні показники з вимогою подати уточнену бюджетну пропозицію, або ж вживає заходів щодо усунення розбіжностей між показниками бюджетної пропозиції.

Терміни подання та оновлення бюджетної пропозиції

Для головних розпорядників коштів місцевого бюджету Інструкція № 534 не встановлює термінів підготовки та подачі бюджетної пропозиції.

Водночас місцевий фінансовий орган згідно з частиною 5 статті 75-1 БК до 15 серпня має подати виконавчому органу місцевої ради прогноз місцевого бюджету. Тож аби його сформувати місцевий фінансовий орган самостійно визначає термін подачі бюджетної пропозиції у інструкції із її складання.

При цьому він враховує час на аналіз, перевірку бюджетної пропозиції, уточнення орієнтовних граничних показників, уточнення бюджетної пропозиції, проведення погоджувальних нарад, консультацій, робочих зустрічей для усунення розбіжностей у показниках бюджетної пропозиції тощо.

Отже, бюджетна пропозиція на 2026–2028 роки, зокрема уточнена, подається головним розпорядником у терміни, визначені місцевим фінансовим органом у інструкції для підготовки бюджетної пропозиції.

Типові помилки при складанні бюджетної пропозиції

Головний розпорядник повинен чітко дотримуватись інструкцій щодо складання бюджетної пропозиції. Та все ж помилки трапляються. У кожного місцевого фінансового органу власний перелік типових помилок, які допускають його головні розпорядники.

Це можуть бути помилки у реквізитах, що містить бюджетна пропозиція, у розрахунках фінансових показників, неправильне застосування бюджетної класифікації, неврахування окремих документів (програм), відсутні чіткі цілі та показники, не визначення відповідальних за виконання програм тощо.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді