Процедура закупівель - підстави для відмови учаснику
Підстави для відмови щодо участі у процедурі закупівлі викладені у ст. 17 Закону “Про публічні закупівлі” від 25.12.2015 № 922 (далі – Закон № 922). І ці підстави вичерпні. Їх роз’ясненням займається Мінекономрозвитку щодо однієї з них – антиконкурентні порушення учасника – є лист від 07.08.2018 № 3304-04/33947-06, який і прокоментуємо. Попри свою дворічну давність він актуальний і нині.
Нагадаємо цю норму з п. 4 ч. 1 ст. 17 Закону № 922:
![Роз’яснення Мінекономрозвитку про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі Роз’яснення Мінекономрозвитку про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі](/webpcache/images/icons/4.jpg.webp)
Журнал «Держзакупівлі» продовжуює проводити гарну традицію —засідання Eliteclub закупівельника. Ми проводимо їх щосезону. Спікер Eliteclub закупівельника — Ярослава Дуброва, одна із найдосвідченіших експерток в сфері закупівель. У програмі заходу передбачено: ✐ Можливість опрацювати власну закупівлю
Антиконкурентна норма – умови для відмови учаснику
Рішення про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції приймають органи АМКУ (ч. 1 ст. 48 Закону № 2210).
Це рішення вони оприлюднюють на офіційному сайті АМКУ протягом 10 робочих днів з дня його прийняття (ч. 2 ст. 48 Закону № 2210). Воно є обов'язковим для виконання у визначені строки, якщо інше не передбачено законом.
Оскарження рішення АМКУ - публічні закупівлі
У ситуації, коли учасник був притягнутий за порушення – усе просто, йому відмовляють в участі у торгах. Однак, як бути якщо він ще не притягнутий, так як оскаржив своє рішення й звернувся до суду на підставі ст. 60 Закону № 2210? Він ще не визнаний винним, так як оскаржує рішення у господарському суді – у такому разі зупиняється виконання рішення АМКУ на час розгляду справи (ч. 1 ст. 48 Закону № 2210). А потім, якщо учасник виграє, то господарський суд може й узагалі призупинити дію рішення АМКУ на підставі ч. 5 ст. 60 Закону № 2210.
Як у цій ситуації бути замовнику? Наведемо пояснення Мінекономрозвитку і АМКУ.
![Запитання Запитання](/webpcache/images/icons/vopros_.png.webp)
Якщо господарський суд прийняв до розгляду заяву про визнання недійсним рішення органу АМКУ, це не зупиняє його виконання (ч. 3 ст. 60 Закону № 2210). Винятки з цієї норми передбачає ч. 4 ст. 60 Закону № 2210. Вона містить перелік підстав, за яких можливе зупинення виконання рішення органу АМКУ, якщо орган АМКУ відповідно до ч. 3 ст. 48 Закону № 2210 не визначив іншого.
За ч. 1 ст. 48 Закон № 2210 передбачає прийняття рішення органу АМКУ, зокрема, про:
- визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
- припинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції;
- примусовий поділ суб'єкта господарювання, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку;
- накладання штрафу;
- усунення наслідків порушення законодавства про захист економічної конкуренції, у т.ч. усунення чи пом’якшення негативного впливу узгоджених дій, концентрацій суб’єктів господарювання на конкуренцію.
Виконання рішень, тобто вчинення чи утримання від вчинення певних дій відповідачем у справі можливе стосовно рішень органів АМКУ про припинення порушення, примусовий поділ, накладання штрафу, усунення наслідків порушення. Рішення про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції є встановленням юридичного факту і не передбачає виконання.
Тож норми ч. 4 ст. 60 Закону № 2210 про зупинення виконання рішення органів АМКУ не можуть поширюватись на рішення про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачені абз. першим та другим ч. 1 ст. 48 Закону № 2210.
Виходить, що оскарження рішення АМКУ саме по собі не зупиняє його виконання. Учаснику можна відмовити на підставі п. 4 ст. 17 Закону № 922, навіть якщо є оскарження рішення АМКУ в господарському суді.
![Запитання Запитання](/webpcache/images/icons/vopros_.png.webp)
Обов'язку АМКУ оприлюднювати таку інформацію законодавство не передбачає.
![Запитання Запитання](/webpcache/images/icons/vopros_.png.webp)
Законодавство не зобов’язує АМКУ:
- вести реєстр суб'єктів господарювання (учасників), які протягом останніх 3-х років притягувались до відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій, які стосуються спотворення результатів торгів;
- надавати довідки про непритягнення/притягнення таких суб'єктів господарювання до відповідальності.
Рішення органів АМКУ, голів його територіальних відділень для їх виконання надсилають або вручають під розписку, доводять до відома в інший спосіб. Тобто така інформація є безпосередньо у самих суб'єктів господарювання (учасників), які були/не були притягнуті до відповідальності.
Водночас на сайті АМКУ містяться зведені відомості про рішення органів АМКУ щодо визнання вчинення суб'єктами господарювання порушень законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді антиконкурентних узгоджених дій (передбачених п. 4 ч. 2 ст. 6, п. 1 ст. 50 Закону № 2210), які стосувались спотворення результатів торгів (тендерів), а також щодо можливого подальшого судового розгляду цих рішень, їх перевірки, перегляду органами АМКУ (у розділі “Оскарження публічних закупівель” – “Зведені відомості щодо спотворення результатів торгів”).
Після того, як минуло 3 роки з дати прийняття відповідного рішення, відомості про суб'єкта господарювання, стосовно якого його прийняли, видаляються з сайту АМКУ.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Держзакупівлі"
Працюйте, відпочивайте й не забувайте, що поки ціни у відпустці – працюють знижки на передплату е-журналів «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата».
Поспішайте – даруємо 2000 грн на передплату.