7 правил укладення договору з допорогової закупівлі

Замовник, який провів публічну закупівлю, укладає за її результатами договір. Не є винятком і допорогова закупівля. Замовник та переможець також мають укласти договір. І попри те що у Законі про публічні закупівлі допорогам приділено зовсім мало уваги, усі його норми, які стосуються допорогового закупівельного процесу, сторони договору мають врахувати.

Що саме мають врахувати сторони, коли за допорогової закупівлі укладатимуть договір? Розставимо головні акценти.

Допорогові закупівліце закупівлі товарів, робіт і послуг, коли вартість предмета закупівлі є меншою за:

  • 200 тис. грн — для товару (товарів), послуги (послуг);
  • 1,5 млн грн — для робіт.

Для замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, вартісні межі допорогів є більшими:

  • 1 млн грн — для товару (товарів), послуги (послуг);
  • 5 млн грн — для робіт.

Передусім пригадаємо основні нормативи для замовника, який за результатами допорогової закупівлі укладатиме з переможцем договір.

Допорогові закупівлі — договір за законодавством

Це, по-перше, Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон про публічні закупівлі).

По-друге, це Цивільний кодекс України (ЦК) та Господарський кодекс України (ГК), які визначають загальні положення про укладання та виконання договорів, внесення до них змін.

По-третє, це наказ ДП «Зовнішторгвидав України» (нині державне підприємство «Прозорро») від 13.04.2016 № 35, яким затверджений Порядок здійснення допорогових закупівель (далі — Порядок № 35). Зрозуміло, що це локальний нормативно-правовий акт ДП «Прозорро», проте замовники під час допорогових закупівель в системі ProZorro враховуватимуть його норми. Адже закуповувати в системі товари, роботи, послуги у будь-якому разі можна лише за тим алгоритмом допорогових закупівель, який передбачений електронною системою закупівель. Тож на основі Порядку № 35 замовник сформує своє Положення про допорогові закупівлі. І якщо від певних положень Порядку № 35 він відійде — це не буде порушенням.

Увага!

Закон про публічні закупівлі встановлює право замовників використовувати електронну систему закупівель (ЕСЗ) з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.

Що врахувати для договору про допорогову закупівлю

Так, допорогова закупівля має увінчатися укладенням договору з переможцем.

Не забудьте про вимогу пункту 9.3 Порядку № 35. За її приписом, якщо пропозиція учасника відповідає умовам закупівлі, замовник:

  • визначає такого учасника переможцем;
  • публікує в системі скан-копію документа з відповідним рішенням.

Зауважимо: незалежно від того, чи замовники проводитимуть закупівлі через ProZorro, чи укладатимуть «прямі» договори за результатами допорогових торгів, вони мають дотримуватися принципів публічних закупівель, установлених у частині 1 статті 3 Закону про публічні закупівлі.

Обравши переможця, замовник приступає до підписання договору. Адже замовник зобов’язаний завершити закупівлю шляхом підписання договору або відміни закупівлі протягом 30 календарних днів після закінчення строку подання пропозицій (п. 9.5 Порядку № 35).

Укладаючи договір для допорогової закупівлі варто врахувати такі правила.

Звіт про укладені договори: відповіді на головні запитання

7 правил укладення договору з допорогової закупівлі
Тетяна Міштазаступник директора департаменту регулювання публічних закупівель — начальник відділу професіоналізації сфери публічних закупівель Мінекономрозвитку
Замовники зобов’язані заповнити в електронній системі закупівель звіт про укладені договори. За які саме договори, як і коли? Що говорить закон і як виконувати його вимоги на практиці?

7 правил укладення договору з допорогової закупівлі

Перше

Договір має бути на суму, що не перевищує ціну останньої пропозиції, поданої переможцем в аукціоні.

Друге

Оскільки замовник, укладаючи договори за результатами допорогових закупівель, насамперед керується ЦК і ГК, у допороговій закупівлі основні умови договору можуть відрізнятися від пропозиції учасника-переможця.

Тут замовникам варто пам’ятати про принципи публічних закупівель, адже їх недотримання — це вже порушення вимог Закону про публічні закупівлі. Наприклад, якщо за результатами допорогової закупівлі замовник укладе з переможцем договір за ціною, вищою від аукціонної в ProZorro, то контролери можуть звинуватити замовника в недотриманні принципу економії.

Третє

Договір за результатами закупівлі підписують замовник та переможець поза електронною системою закупівель згідно з чинним законодавством.

Четверте

У разі допорогової закупівлі договір підписують не раніше ніж через два робочих дні після оприлюднення рішення про переможця закупівлі (п. 9.4 Порядку № 35).

П'яте

Замовник розміщує договір в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня його укладання (ст. 10 Закону про публічні закупівлі).

Чи зможе замовник оприлюднити договір пізніше, адже Закон про закупівлі не містить прямої вказівки стосовно строку оприлюднення договору за допорогової закупівлі?

На практиці, навіть якщо замовник укладе договір за результатами допорогової закупівлі пізніше ніж протягом 30 календарних днів, електронна система закупівель все одно надасть можливість його оприлюднити, тобто не блокуватиме дії замовника. Звичайно, так і має бути, оскільки Порядок № 35 не є обов’язковим для виконання замовниками.

Тому за недотримання передбачених строків замовник не може нести відповідальність.

Тобто оприлюднення договору за допороговою закупівлею поза межами 30-денного строку не може бути підставою для недійсності договору.

Нагадаємо, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним (ч. 1 ст. 204 ЦК).

Шосте

Коли за допорогової закупівлі договір визнають недійсним?

Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою — третьою, п’ятою та шостою статті 203 ЦК (ч. 1 ст. 215 ЦК).

Зміст правочину не може суперечити ЦК, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам (ч 1 ст. 203 ЦК).

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання судом такого правочину недійсним не вимагається (ч. 2 ст. 215 ЦК).

Сьоме

Сторони договору можуть за згодою сторін змінювати умови договору, укладеного за результатами допорогової закупівлі.

Зміни сторони вносять, керуючись положеннями самого договору щодо внесення змін та загальними нормами ЦК і ГК. А також — інших нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини щодо конкретного предмета закупівлі, зокрема з питань будівництва, якщо предметом закупівлі є роботи.

7 правил укладення договору з допорогової закупівлі Знаєте, як звітувати про укладені договори? Перевірте себе — пройдіть тест:

Пройти тест


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді