ГАЛИНА КОЛОСЮК, заступник директора департаменту — начальник відділу державного фінансового аудиту в галузі соціального захисту населення та фондів соціального страхування Департаменту контролю у соціальній галузі та сфері культури Держаудитслужби |
Жодна ревізія фінансово-господарської діяльності установи не проходить без перевірки заробітної плати. Аби перевірити цю ділянку, ревізори уважно вивчають документи, аналізують норми законодавства та, за потреби, роблять розрахунки. Зокрема, вони перевіряють, чи не завищили у розрахунку потреби фонду оплати праці. Адже деякі складові зарплати працівникам держоргану бухгалтер може нарахувати тільки за рахунок економії фонду оплати праці (далі — Фонд).
Іноді буває, що бухгалтер заклопотаний рутинною роботою, тож не має достатньо часу, аби зробити потрібні розрахунки та перевірити, чи є економія Фонду. А деякі спеціалісти вважають, що економія Фонду — це будь-який залишок коштів на рахунку, який можна використати. І не підозрюють, що ревізори можуть визнати виплати, джерелом яких є економія Фонду, незаконними, а Фонд необгрунтовано завищеним.
Розглянемо, як розрахувати потребу у бюджетних коштах на Фонд, за рахунок чого з’являється його економія та як довести ревізорам, що надбавки виплачені за рахунок реальної економії Фонду.
План перевірок Держпраці на 2020 рік ⋙
Як планувати потребу
Аби спланувати потребу у бюджетних коштах, зокрема, на фонд оплати праці, керуйтеся Порядком № 228*.
Коли визначаєте обсяг видатків бюджету, зокрема на Фонд, враховуйте об’єктивну потребу держоргану у коштах, зокрема, на основі основних показників, штатної чисельності та чинних норм щодо оплати праці. Коли обраховуєте видатки у проєктах кошторисів, забезпечуйте суворий режим економії коштів. Уключайте до кошторисів тільки видатки, які передбачає законодавство, та необхідність яких обумовлює характер діяльності установи (п. 20 Порядку № 228).
Увага: Показники видатків бюджету, які включаєте до проєкту кошторису, обґрунтовуйте відповідними розрахунками за кожним кодом економічної класифікації видатків бюджету і деталізуйте (п. 22 Порядку № 228).
Урахуйте, що розміри надбавок і доплат кожного працівника мають індивідуальний характер, тому заздалегідь їх спрогнозувати неможливо. Такі виплати потрібно планувати залежно від займаних посад, а саме: індивідуально для кожного працівника та в середніх розмірах за вакантними посадами. Якщо ж протягом року виникне необхідність встановити виплати у більших розмірах, то виплачуйте їх лише за рахунок економії Фонду. Якщо немає такої економії, звертайтеся до вищого органу з проханням передбачити додаткові кошти на зазначені цілі.
Кошти на оплату праці держорган отримує з державного бюджету та з інших джерел — коштів, які надходять до держбюджету в рамках програм допомоги ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (ч. 4 ст. 50 Закону № 889).
Заробітна плата державного службовця складається з:
- посадового окладу;
- надбавки за вислугу років;
- надбавки за ранг державного службовця;
- премії, якщо її встановлять (ч. 2 ст. 50 Закону № 889).
Також держслужбовцям виплачують грошову допомогу у розмірі середньомісячної заробітної плати до щорічної основної відпустки (ч. 1 ст. 57 Закону № 889).
Тож аби заздалегідь спланувати потребу в коштах на оплату праці працівників держоргану, враховуйте:
- штатний розпис держоргану;
- розрахунковий обсяг сум премій, матеріальної допомоги, індексації зарплати та інших заохочувальних і компенсаційних виплат;
- вимоги законодавства, які регламентують величину мінзарплати, оплату відпусток, понадурочних годин, роботи у святкові та неробочі дні, виплату допомоги з тимчасової непрацездатності тощо.
Пам’ятайте, що скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою, аби зменшити посадові оклади та надбавки до них (ч. 6 ст. 50 Закону № 889).
Тож потребу у бюджетних коштах, зокрема на Фонд, плануйте виважено, для цього обов’язково підготуйте відповідні обґрунтування. Якщо застосовуватимете такий підхід, економія Фонду з’явиться лише за об’єктивних причин.
Як виплатити надбавки та не порушити законодавство >>>
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"