Ваш безплатний доступ до курсів Вищої Школи Бухгалтерів
Установи, які у своїй діяльності використовують транспортні засоби, зокрема, й легкові авто, нерідко стикаються зі складнощами, коли визначають норми витрат паливно-мастильних матеріалів (далі — ПММ) відповідно до Норм № 43. Такі складнощі можуть бути пов’язані як з нестандартними умовами експлуатації конкретного авто, так і з особливостями його конструкції чи модифікації. Розглянемо, які основні правила слід застосовувати, щоб визначити потреби авто у ПММ і встановити їх нормативні витрати, та відповімо на найпоширеніші запитання, які виникають у бухгалтерів бюджетних установ на практиці.
Основні правила нормування
«Раціон» авто складають паливо і мастильні матеріали. Розглянемо детально, як розрахувати нормативні витрати кожної з цих складових.
Паливо
Нормативні витрати палива розраховуйте для кожного конкретного авто залежно від його типу та призначення за результатами виконаної транспортної роботи на основі норм витрат палива:
- постійних базових лінійних — застосовуйте, якщо базові лінійні норми для конкретної моделі/модифікації авто знайдете у таблицях додатків А і Б до Норм № 43, які містять їх перелік за типами авто в розрізі їх моделей/модифікацій в алфавітному порядку;
- тимчасових лінійних та тимчасових індивідуальних — їх розробляє на підставі Норм № 43 провідний інститут у сфері автотранспорту ДП «ДержавтотрансНДІпроект» для нових моделей/модифікацій авто та авто оригінальної конструкції, яких немає у таблицях додатків А і Б до Норм № 43, за заявками заводів–виробників чи установ — власників авто на договірних засадах (п. 1.2, пп. 2.1.1–2.1.5 Норм № 43, Лист № 900).
Щоб урахувати дорожні, кліматичні та інші експлуатаційні фактори, під час розрахунку норми споживання палива конкрентного авто, застосовуйте систему коригувальних коефіцієнтів додаткового споживання палива. Їх вичерпний перелік містять Норми № 43 у формі відсотків:
- підвищення базового значення лінійної норми витрати пального — зокрема, якщо авто експлуатують у холодну пору року, на дорогах зі складним планом, у міських умовах/гірській місцевості/на бездоріжжі тощо (п. 3.1 Норм № 43);
- зниження такого базового значення — зокрема, за експлуатації авто за межами населених пунктів на дорогах загального користування та за межами міст на автомагістралях, тощо (п. 3.2 Норм № 43).
Конкретні величини коригувальних коефіцієнтів у регламентованих межах та терміни їх дії має встановити безпосередньо керівник установи і затвердити наказом/розпорядженням по установі (п. 3.5.8 Норм № 43).
Отже, щоб розрахувати допустимі межі споживання палива для конкретного легкового авто або автобусу, застосовуйте формулу, яку містить пункт 4.1 Норм № 43, а саме:
Qн = 0,01 × Hs х S (1 + 0,01 × K∑), де
Qн — нормативна витрата пального;
Hs — базова лінійна або тимчасова індивідуальна норма витрати пального;
S — пробіг авто відповідно до даних, які містить подорожній лист/інший первинний документ;
K∑ — сумарний коригувальний коефіцієнт .
Показник базової лінійної норми витрати пального/тимчасової індивідуальної норми у такому випадку встановлюйте на 100 км пробігу.
Мастильні матеріали
Норми № 43 вимагають нормувати не лише витрату палива, а й витрату мастильних матеріалів. Витрати моторних олив та мастил нормуйте пропорційно до витрат палива згідно з установленими нормативами (абз. 3 Загальних положень Норм № 43).
Відповідні базові нормативи витрат мастильних матеріалів залежно від моделі/модифікації конкретного авто містить додаток В до Норм № 43.
Топ 7 практичних запитань
Тепер відповімо на найпоширеніші запитання щодо нормування ПММ, які виникають у бухгалтерів бюджетних установ.
Як належно оформити нормативні витрати ПММ?
Як розрахувати норму витрат палива для авто, на яке встановили газобалонне обладнання?
Як нормувати витрати палива для авто з причепом?
Чому може виникнути перевищення нормативних витрат палива?
Як діяти, якщо встановили на авто установи перевитрату палива?