Додаткові угоди до договору оренди землі, укладеного після 01.01.2013, не потребують державної реєстрації — ВП ВС

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
Умови договору оренди землі, укладеного після 01.01.2013 року (після зміни законодавчого регулювання щодо скасування необхідності реєстрації самого договору оренди), за загальним правилом, змінюються для сторін договору з моменту підписання додаткової угоди, а не її державної реєстрації. Такого висновку дійшла Велика Палата ВС

Додаткові угоди до договору оренди землі, укладеного після 01.01.2013, не потребують державної реєстрації — ВП ВС Неочевидні ризики бухгалтера: як зняти з себе зайву відповідальність

За обставинами справи між Департаментом міської ради та ФОП укладено договір оренди земельної ділянки, право оренди зареєстровано за відповідачкою до 24.10.2018. Згодом сторони підписали додаткову угоду, якою, зокрема, продовжили строк дії договору, встановили розмір орендної плати на рік у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі та погодили сплату за фактичне використання землі в період від 25.10.2018 до моменту державної реєстрації права оренди землі, а також передбачили, що договір оренди в новій редакції набирає чинності з моменту його підписання сторонами.

Водночас відповідачка у період із січня по грудень 2020 року щомісячно сплачувала орендну плату в розмірі, встановленому договором до внесення змін.

Суди попередніх інстанцій позов задовольнили.

Відповідачка стверджувала, що обов’язку зі сплати орендної плати не виникло, адже не було проведено державну реєстрацію додаткової угоди та самого права оренди.

За результатами перегляду судових рішень Велика Палата ВС виснувала, що зміна умов договору оренди землі, укладеного з 1 січня 2013 року, за загальним правилом здійснюється за взаємною згодою сторін у письмовій формі, а їхні права і обов’язки в зобов’язальних правовідносинах змінюються з моменту досягнення ними такої домовленості та підписання відповідного документа (зазвичай додаткової угоди).

Водночас державній реєстрації на підставі вказаного вище правочину підлягає речове право оренди земельної ділянки (відповідні відомості про нього), а не умови договору оренди землі, зокрема розмір орендної плати. Державна реєстрація речового права оренди землі на підставі договору оренди землі, укладеного з 1 січня 2013 року, не визначає момент виникнення та зміни в його сторін прав і обов’язків у зобов’язальних правовідносинах.

Суди не встановлювали, а учасники справи, зокрема відповідачка, не стверджували про наявність обставин, які давали б підстави для висновку, що в додатковій угоді чи договорі був установлений інший момент, з якого зобов’язання за ним змінюватимуться, аніж момент досягнення між сторонами відповідної домовленості.

Отже, зобов’язання за договором, зокрема щодо встановлення ставки орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, змінилися для сторін з моменту досягнення ними такої домовленості та підписання додаткової угоди.

Також Велика Палата ВС розмежувала випадки, у яких можливий відступ від висновку про застосування норми права, і випадки, коли певний висновок може бути кваліфікований як зроблений per incuriam (з лат. «через недогляд»).

Так, Велика Палата ВС дійшла висновку, що висновки КАС ВС щодо необхідності державної реєстрації додаткової угоди до договору оренди землі, зроблені per incuriam (внаслідок застосування норм Закону України «Про оренду землі», які з 1 січня 2013 року були виключені) і за наявності висновку Великої Палати ВС щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, не підлягають врахуванню в наступних справах і не потребують відступу.

Детальніше у постанові ВП ВС від 15.10.2025 у справі № 907/882/22.

За інформацією Верховного Суду

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Відшкодування комунальних послуг орендарями

Як розрахувати відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах? Скачайте Договір відшкодування комунальних послуг орендарями в бюджетних установах
47458

Оренда державного та комунального майна в Україні у 2025 році

Процедура оренди державного та комунального майна для державних органів, ОМС та бюджетних установ у 2025 році має чітке правове регулювання. У статті розглянемо, які нормативні документи застосовуються, особливості укладення договору оренди, а також нюанси, які діють під час воєнного стану.
15421

Методика розрахунку орендної плати: визначаємо розмір, індексуємо, розподіляємо

Хто визначає розмір орендної плати за державне чи комунальне майно, які показники враховуються, як індексується плата у 2025 році? У статті — порядок розрахунку орендної плати згідно з Методикою КМУ та відповіді на поширені запитання
79196

Методика розподілу орендної плати в ОМС

Здавання майна в оренду – типова господарська операція, але у бюджетників вона має спеціальне законодавче регулювання. З’ясуємо, куди має надходити орендна плата – до самих ОМС чи до доходної частини місцевого бюджету, а також, як на практиці виглядає методика розподілу орендної плати.
8468

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді