Із 01.01.2026 діятимуть нові правила працевлаштування осіб з інвалідністю

⭐ Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Бухгалтерію для бюджету та ОМС» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
З 01.01.2026 набирає чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю» від 15.01.2025 № 4219-IХ (далі — Закон № 4219-IХ)

Працевлаштування осіб з інвалідністю: що зміниться для роботодавців з 1 січня 2026 року

Держпраці зазначає, Закон № 4219-IХ вносить суттєві зміни до порядку працевлаштування осіб з інвалідністю. Нововведення стосуються розрахунку нормативу, звітності та відповідальності роботодавців.

Ключові зміни, які впроваджує Закон № 4219-IХ

Щоквартальний розрахунок та звітність

Замість щорічного, роботодавці будуть зобов’язані розраховувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю щокварталу. Звітність про виконання нормативу також буде подаватися щоквартально у складі податкових розрахунків.

Інвентаризація в бюджетних установах: безплатний вебінар

Новий норматив робочих місць

Норматив на квартал визначатиметься так:

  • 1 робоче місце — для роботодавців із середньообліковою кількістю штатних працівників (СКШП) від 8 до 25 осіб;
  • 4% від СКШП — для роботодавців із СКШП понад 25 осіб;
  • 2% від СКШП — для закладів охорони здоров’я, реабілітаційних закладів, надавачів соцпослуг та організацій, що займаються реабілітацією чи навчанням осіб з інвалідністю.

Умови зарахування працівника до нормативу

Для зарахування працівника з інвалідністю до виконання нормативу, з 2026 року мають одночасно виконуватися три умови:

  1. Місце роботи має бути основним.
  2. Нарахована заробітна плата має перевищувати розмір мінімальної.
  3. Робочий час має відповідати нормальній або адаптованій тривалості.

Запровадження цільового внеску

Замість адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу запроваджується «цільовий внесок на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю».

Важливі деталі:

  1. Платники: обов’язок сплати поширюється на всіх роботодавців (включно з бюджетними установами), які не виконали норматив.
  2. Звільнення від сплати: не платять внесок роботодавці із середньообліковою кількістю штатних працівників менше 8 осіб, ті, хто виконав норматив, та дипломатичні представництва.
  3. Розмір внеску: розраховується за формулою, що базується на 40% середньомісячної зарплати, кількості місяців у кварталі та різниці між нормативом і фактичною кількістю працевлаштованих осіб з інвалідністю. (На період воєнного стану розмір внеску — 50% базової ставки).

Адміністрування та відповідальність

Адміністрування: контроль за нарахуванням та сплатою внеску покладається на податкові органи.

Штрафи за несплату внеску:

  • 7% від суми — за несвоєчасну сплату;
  • 10% від донарахованої суми — за донарахування (але не більше 50% суми).

Пеня: на суму недоїмки нараховуватиметься пеня в розмірі 0,1% суми недоплати за кожен день прострочення.

Штраф за звітність: 170 грн (10 н.м.д.г.) за неподання, несвоєчасне подання або подання звітності не за встановленою формою.

Увага: зміни вимагатимуть від роботодавців перегляду кадрових процесів та посилення контролю за виконанням нормативу працевлаштування.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Працевлаштування осіб з інвалідністю: вимоги, поквартальний норматив і правила сплати внеску

Виконувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю — обов’язок роботодавців. Із 2026 року він зазнав змін і за недотримання вимог доведеться як заплатити штраф, так і відзвітувати. Зекономити гроші та уникнути зайвої роботи вийде із порадами від експерта далі у цьому огляді
41600

Штраф за неоформленого працівника: вбережіть себе

Перевірки Держпраці та острахи бухгалтера та керівника в першу чергу пов’язані зі значними фінансовими штрафами. І навіть якщо все ніби гаразд і неоформлених працівників в установі немає, ризик заробити штраф за неоформлення трудових відносин за наявності цивільно-правових договорів існує. Які вони штрафи нинішні?
47983

Строковий трудовий договір: зразок, особливості оформлення

Коли можна укладати строковий трудовий договір у 2026 році, хто підпадає під винятки (вчитель-пенсіонер, відсторонений, тимчасовий працівник), і як правильно скласти документ — розповідаємо у статті. Скачайте зразок строкового договору і укладіть його без помилок
107253

Дистанційна робота в держорганах, ОМС, бюджетних установах

Держслужбовці та працівники держорганів, ОМС, бюджетних установ мають право працювати дистанційно за умови наявності організаційних і технічних можливостей для виконання посадових обов’язків. Розглянемо чим потрібно керуватись та що зробити для впровадження дистанційної роботи
35551

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді