Національне агентство України з питань державної служби прокоментувало процедуру звільнення з посад в органах місцевого самоврядування у період воєнного стану.

Трудові відносини в умовах воєнного часу
В роз’ясненні НАДС говориться, що у період дії воєнного стану сільський, селищний, міський голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в органах місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ, організацій.
Порядок призначення та звільнення регулюється ч.5 та 6 ст. 10 Закону «Про правовий режим воєнного стану». Проте в законі не вказано, з яких саме посад в органах місцевого самоврядування може звільняти сільський, селищний, міський голова під час війни.
На думку НАДС, голова громади може звільняти з посад тих осіб, яких має право призначати. До того ж згідно КзпП, працівники, які займають виборні посади, можуть бути звільнені тільки за рішенням органу, який їх обрав, і лише з підстав, передбачених законодавством.
Крім цього, Агентство попереджає про захист прав внутрішньо переміщених осіб, серед яких є й колишні працівники місцевих органів влади. ВПО, яка не мала можливості припинити трудовий договір у зв’язку з неможливістю продовження роботи за попереднім місцем проживання, має право припинити договір в односторонньому порядку і отримати право на статус безробітного і допомогу по безробіттю.
Для цього ВПО мають подати до центру зайнятості за місцем проживання заяву на ім’я роботодавця про припинення трудового договору. Датою припинення трудового договору буде день, наступний за днем подання такої заяви.
Центр зайнятості у день припинення трудового договору будь-якими засобами комунікації, у тому числі електронними повідомляє про це:
- роботодавця;
- територіальний орган Пенсійного фонду України;
- територіальний орган Державної податкової служби.
За матеріалами Децентралізація
Мінзарплата, податкові ліміти та бюджетні обмеження в Держбюджеті 2026
Не відкладайте передачу сканкопій трудових книжок до Пенсійного фонду України до граничної дати — 10 червня 2026 року. Хоча закон дає час, затягування може створити проблеми як для підприємства, так і для працівників: при оформленні пенсії, перевірках або кадрових змінах. Чим раніше ви підготуєте та передасте сканкопії трудових книжок, тим спокійніше й безпечніше пройде перехід на електронний облік трудової діяльності. Тримайте покрокову інструкцію як передати скановані копії паперової трудової книжки до ПФУ та дізнайтеся чи потрібна згода працівників
Виконувати норматив працевлаштування осіб з інвалідністю — обов’язок роботодавців. Із 2026 року він зазнає змін і за недотримання вимог доведеться як заплатити штраф, так і відзвітувати. Зекономити гроші та уникнути зайвої роботи вийде із порадами від експерта далі у статті.
Із відстороненням працівника від роботи бухгалтери можуть зіткнутися за певних випадків. Що це за процедура, який її порядок застосування та у яких випадках це можливо, за наявності яких підстав та як при цьому оплачують роботу розглянемо детальніше.
Колективний договір — обов’язковий документ для бюджетної установи. Як правильно його укласти у 2025 році, хто його підписує, що в колективному договорі перевіряють ревізори? У статті — зразок та роз’яснення від експерта
Звільнення працівника — тема цього огляду. Припинення трудових договорів зазнало змін у середині 2025 року, що нового для роботодавців — окреслимо у статті. Покрокова інструкція, зразки документів, повідомлення, підстави для звільнення, особливості воєнного часу для бюджетних установ — пояснює експерт