Як ДПС і НАЗК обмінюються інформацією про джерела та суми доходів з ДРФО
Оплата праці держслужбовців — 2025
Контролюючі органи, визначені у пп. 41.1.1 ПКУ, можуть надавати органам державної влади, ПФУ та ФСС інформацію з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (далі – Державний реєстр) та реєстру страхувальників.
НАЗК та ІКС ДПС розробили Порядок електронної інформаційної взаємодії електронних інформаційних ресурсів Національного агентства з питань запобігання корупції та Державної податкової служби України, затверджений наказом НАЗК, Мінфіну від 05.06.2023 № 121/23/289 (далі – Порядок № 121). Його створили, щоб ДПС могла надавати інформацію з Державного реєстру та даних про рахунки платників податків, зареєстрованих у контролюючих органах (далі – ІКС ДПС) а також автоматизувати електронну взаємодію між інформаційно-комунікаційною системою «Єдиний державний реєстр декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» (далі – Реєстр).
Порядок № 121 регламентує:
- обмін інформацією між суб’єктами інформаційних відносин, зокрема автоматизований;
- правила складання та подання НАЗК до ДПС запитів щодо отримання з ІКС ДПС інформації, необхідної для здійснення НАЗК повноважень, визначених законодавством (п. 4 розд. І Порядку № 121).
Обсяг, формат та структура даних, якими обмінюються суб’єкти інформаційних відносин через програмні інтерфейси електронних інформаційних ресурсів (сервіси), визначають договори про інформаційну взаємодію згідно із законодавством або протоколами, підготовленими відповідно до Порядку № 121 (п. 6 розд. І Порядку № 121).
Пункт 1 розд. ІІ Порядку № 121 встановлює, що електронна інформаційна взаємодія електронних інформаційних ресурсів ДПС і НАЗК здійснюється засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта».
Якщо немає технічної можливості передати дані засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта», електронну інформаційну взаємодію здійснюють за допомогою інших інформаційно-комунікаційних систем із застосуванням у них відповідних комплексних систем захисту інформації з підтвердженою відповідністю за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством.
Електронну інформаційну взаємодію ДПС і НАЗК здійснюють через:
- автоматизований обмін інформацією між Реєстром та ІКС ДПС;
- запит на отримання інформації з ІКС ДПС від уповноваженої особи НАЗК.
ДПС та НАЗК ведуть електронні журнали обліку запитів та відповідей на запити (п. 2 розд. ІІ Порядку № 121).
Коли надають запити та відповіді на запити, дотримуються вимог законодавства щодо електронних довірчих послуг (п. 3 розд. ІІ Порядку № 121).
НАЗК надсилає до ДПС електронні запити про фізосіб, за винятком тих, чия посада пов’язана з державною таємницею. У запитах уточнюють інформацію про джерела та суми доходів, що нарахували фізособі, суми доходів самозайнятих осіб, а також загальну суму річного доходу, задекларованого в податковій декларації про майновий стан і доходи (п. 1 глави 1 розд. ІІІ Порядку № 121).
Запити про фізичних осіб, які працюють на посадах, що становлять державну таємницю, формують та подають до ДПС у паперовій формі.
Запит про джерела та суми доходів формують щодо однієї або декількох фізосіб. Одній фізичній особі відповідає один запис (абзац перший п. 2 глави 1 розд. ІІІ Порядку № 121).
ДПС забезпечує обробку запитів та надає відповіді на запити НАЗК (п. 1 глави 2 розд. ІІІ Порядку № 121).
Згідно з п. 2 глави 1 розд. ІІІ Порядку № 121 відповідь на запит на отримання інформації про джерела та суми доходів містить такі відомості:
- реєстраційний номер (відповідає номеру запиту, на який надається відповідь) та дату (число, місяць, рік) відповіді на запит;
- результат обробки запиту.
Якщо фізособу ідентифікували та в Держреєстрі наявна інформація про джерела та суми доходів за запитуваний період, відповідь на запит містить такі відомості:
- реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру або серію (за наявності) та номер паспорта (для громадян України, до паспортів яких внесено відмітку, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта) фізичної особи;
- код у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань або реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру чи серію (за наявності) та номер паспорта (для громадян України, до паспортів яких внесено відмітку, що свідчить про наявність права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта) і назву або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) податкового агента;
- суму доходу, нарахованого та виплаченого фізичній особі податковим агентом, у розрізі ознак доходу та звітних періодів (починаючи з 2015 року), а також у розрізі місяців (починаючи з 2021 року) та/або суму доходів, отриманих самозайнятою особою, суму нарахованих та сплачених податків з доходів фізичної особи;
- загальну суму доходу, нарахованого та виплаченого фізичній особі податковим агентом, у розрізі ознак доходу та років (починаючи з 1998 року); дату прийняття на роботу (за наявності);
- дату звільнення з роботи (за наявності); загальну суму річного доходу, задекларованого фізичною особою у податковій декларації про майновий стан і доходи (за наявності);
- період, за який надають інформацію.
Коли обмінюються інформацією згідно з Порядком № 121 суб’єкти інформаційних відносин впроваджують організаційно-технічні заходи, які забезпечують захист інформації, що передають, з урахуванням ступеня обмеження доступу до неї та відповідно до законодавства у сфері захисту інформації (п. 1 розд. IV Порядку № 121).
Інформацію обробляють з урахуванням вимог законодавства про захист персональних даних. НАЗК використовує її тільки для повноважень, визначених законодавством, і не передає її третім сторонам, якщо інше не передбачено законом (п. 3 розд. IV Порядку № 121).