Склад комісії зі списання майна в бюджетній установі

Стаття-подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
керівник групи експертів з бюджетного обліку
Підкажемо, чи кожен працівник установи може бути членом комісії списання майна бюджетних установ та коли керівник може залишити склад комісії зі списання майна незмінним.

У бюджетних установах періодично виникає необхідність списувати з балансу майно у зв’язку з непридатністю в подальшому його використовувати. Щоб списати таке майно, керівник установи затверджує наказом склад комісії зі списання майна та визначає її обов’язки. Чи можна змінювати склад такої комісії, якщо хтось з її членів не бажає брати участь у роботі комісії, розглянемо далі.

Як формують склад комісії зі списання майна

Нормативні документи визначають порядок, за яким керівник установи має утворити комісію, щоб провести інвентаризацію та списати необоротні активи. Пригадаємо основні правила, за яких формують такі комісії.

Техніко-економічне обґрунтування необхідності списання майна ЗРАЗОК

Щоб установити факт непридатності майна та оформити документи на його списання, утворюють комісію зі списання майна в бюджетній установі. Голова комісії — заступник керівника установи. До числа її членів належать: головний бухгалтер або його заступник, працівники інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб установи.

Водночас до складу комісії за вимогою суб’єкта управління майном можуть залучатися його представники та інші фахівці. Склад комісії затверджує своїм розпорядчим актом керівник установи. Такі вимоги до формування комісії зі списання майна передбачає пункт 9 Порядку списання об’єктів державної власності, затвердженого постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314 (далі — Порядок № 1314).

Мало чим відрізняється і порядок, за яким формують інвентаризаційну комісію. Зокрема, щоб провести інвентаризацію, керівник установи своїм розпорядчим документом створює комісію з представників апарату управління, бухгалтерської служби та досвідчених працівників. Очолює інвентаризаційну комісію керівник установи чи його заступник, або керівник структурного підрозділу (п. 1 розд. ІІ Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879).

Увага: головою комісії зі списання майна бюджетних установ призначають заступника керівника установи.

Які функції комісії зі списання майна в бюджетній установі

Щоб списати майно, комісія має провести дії, які передбачає пункт 13 Порядку № 1314, а саме:

  • проводить інвентаризацію майна, запропонованого до списання, і за її результатами складаєакт інвентаризації такого майна;
  • проводить огляд майна з використанням необхідної технічної документації (технічних паспортів, поповерхових планів, відомостей про дефекти тощо), а також даних бухгалтерського обліку;
  • визначає економічну (технічну) доцільність чи недоцільність відновлення та/або подальшого використання майна та вносить відповідні пропозиції;
  • встановлює конкретні причини списання майна (моральна застарілість чи фізична зношеність, непридатність для подальшого використання установою, зокрема у зв’язку з будівництвом, розширенням, реконструкцією і технічним переоснащенням, або пошкодження внаслідок аварії чи надзвичайної ситуації та неможливість відновлення, або виявлення його в результаті інвентаризації як нестачі);
  • визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів об’єкта, що підлягає списанню;
  • контролює як вилучають з майна, що підлягає списанню, придатні вузли, деталі, матеріали та агрегати, зокрема ті,  які містять дорогоцінні метали та дорогоцінне каміння;
  • визначає  їх кількість та вагу;
  • контролює чи здали їх на склад та чи оприбуткували в бухгалтерському обліку установи;
  • складає відповідно до законодавства акти на списання майна за встановленою типовою формою.

З переліку функцій, якими наділена комісія зі списання майна, можна зробити висновок, що не кожен працівник установи може входити до складу комісії. Для участі в її роботі керівник установи залучає досвідчених працівників відповідного профілю, які добре знають об’єкти, що потрібно списати. А таких фахівців небагато в установі.

Чи можна відмовитися від участі в роботі комісії зі списання майна

Якщо працівник без поважних причин хоче вийти зі складу комісії зі списання майна, не зайвим буде нагадати йому про необхідність дотримувати трудового законодавства. Звичайно за умови, що це є його трудовою функцією. Працівники зобов’язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження керівника, додержувати трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір (ст. 139 КЗпП).

Увага: невиконання або неналежне виконання працівником з його вини покладених на нього трудових обов’язків вважають дисциплінарним проступком, за яке керівник може застосувати дисциплінарне стягнення, яке передбачає стаття 147 КЗпП.

Тобто працівники установи, до трудових обов’язків яких згідно з посадовими інструкціями належить участь у роботі комісії зі списання майна, не мають права відмовитися від участі в роботі комісії, принаймні без поважних на це причин.

Висновки:

Якщо виникає необхідність, особовий склад комісії можна змінити за рішенням керівника установи. Зміни до складу комісії оформити наказом керівника установи. Утім, якщо немає об’єктивних причин, окрім небажання працівника брати участь у роботі комісії, керівник має всі підстави залишити склад комісії незмінним.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді