Як оформити простій на підприємстві під час воєнного стану

638

Запитання

Як оформити простій на підприємстві під час воєнного стану?

Відповідь

Детальний матеріал

Строковий трудовий договір для працівника – зразок

Переглянути

В умовах воєнного стану через відсутність належних організаційно – технологічних умов на підприємстві, в установі, організації частина роботодавців і працівників зіштовхнулись із зупиненням роботи (зупиненням виробничого процесу), що в законодавстві визначається як період простою.

Простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами (ч. 1 ст. 34 КЗпП).

Держпраці зазначає, що перелік інших обставин, які призводять до простою, чинним законодавством не регламентований. У кожному конкретному випадку причина простою буде своя, зважаючи на не залежні від роботодавця та працівника обставини, які перешкоджають нормальній діяльності підприємства. Війна та пов’язані з нею воєнні дії, запровадження воєнного стану є саме такими обставинами, що виникли незалежно ані від роботодавця, ані від працівника.

В умовах війни серед причин оголошення простою можуть бути:

  • знищення або пошкодження майна підприємства, важливих об’єктів інфраструктури (енергетичні та логістичні ресурси);
  • розташування підприємства на тимчасово окупованих територіях або на територіях де ведуться бойові дії;
  • неможливість організації дистанційної роботи для робітників тощо.

Тобто, наявність обставин, які заважають підприємству повноцінно здійснювати роботу та нормально функціонувати, надає право роботодавцю прийняти рішення про оголошення простою під час війни. У результаті простою роботодавець може зупинити роботу всього підприємства, його окремих підрозділів або роботу окремо взятого працівника.

Залежно від обставин простій може виявитися:

  • нетривалим (декілька годин/днів);
  • або тривалим (декілька місяців).

Під час оголошення простою дія трудового договору з працівниками продовжується, хоча вони фактично не виконують свої посадові обов’язки. Тобто, вимагати від працівника виконувати обов’язки, передбачені трудовим договором під час простою – неправомірно.

У разі простою працівники можуть бути переведені за їх згодою з урахуванням спеціальності і кваліфікації на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації на весь час простою або на інше підприємство, в установу, організацію, але в тій самій місцевості на строк до одного місяця.

Запровадження простою оформлюється наказом роботодавця, в якому зазначають:

  • причину на підставі якої оголошено простій;
  • коло працівників на яких поширюється режим простою;
  • дату початку і дату закінчення простою (якщо її можна визначити) або подію, із якою пов’язане закінчення простою;
  • інформацію щодо дозволу працівникам не виходити на роботу до його закінчення або про обов’язок бути  присутніми на робочих місцях на території підприємства та його оплату.

Підприємство, яке запровадило простій у період воєнного стану, повинно дотримуватись гарантій щодо оплати в розмірі не менше 2/3 встановленого окладу (тарифної ставки) всім працівникам, на яких поширюється дія наказу про оголошення простою.

За інформацією Східного міжрегіонального управління Держпраці

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Як заповнити та подати до Казначейства картку із зразками підписів

Картка зі зразками підписів та відбитка печатки 2025: актуальний бланк та зразки заповнення. Розкажемо, коли подавати та як подавати картку. Маємо для вас інструкцію заповнення, з нею впораєтеся швидко і без помилок
72888

Матеріальна допомога на поховання в бюджетних установах

Матеріальна допомога на поховання в бюджетних установах не виплачується за кошти державного чи місцевого бюджету. Це забороняє підпункт «б» пункту 4 постанови КМУ від 30.08.2002 № 1298. А от допомогу на поховання як страхову виплату виплачує роботодавець за рахунок коштів, отриманих від ПФУ, за умови надання потрібних документів про смерть працівника чи члена його сім’ї
16672

Хто може виконувати обов’язки головного бухгалтера на час його відсутності

Головний бухгалтер установи — посадова особа, керівник структурного підрозділу — бухгалтерської служби. Він має право другого підпису. Тож відсутність цієї особи, навіть тимчасова (через відпустку, хворобу чи звільнення), може паралізувати установу. Аби цього не сталось, керівник установи має дбати про свого бухгалтера та знати коли та хто може виконувати обов’язки головного бухгалтера на період його відсутності. Хто може замінити головбуха та як це оформити — розповідаємо у статті
22844

Щорічні додаткові відпустки 2025: правила й приклади для бюджетників

Окрім основної відпустки чимало бюджетників мають додаткові відпустки. Одна з них — щорічна додаткова відпустка, наприклад за вислугу років. У статті говоримо, як надавати такі відпустки, чим щорічні додаткові відпустки відрізняються від щорічних основних відпусток та інших додаткових відпусток. У пригоді стануть і приклади — беріть у роботу і нехай працюється легше!
61818