Чи зобов’язана об’єднана територіальна громада фінансувати фельдшерські пункти
Запитання
Хто має утримувати фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти — об’єднана територіальна громада чи ЦПМСД?
Відповідь
ЦПМСД мусить фінансувати фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти у своїй структурі. Обґрунтуємо, чому так.
Фельдшерсько-акушерський/фельдшерський пункт (ФАП/ФП) — це відокремлений структурний підрозділ амбулаторії ЦПМСД, що забезпечує надання долікарської медичної допомоги населенню на території одного або кількох населених пунктів, де немає інших надавачів безоплатної первинної меддопомоги (п. 1–2 Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи, затвердженого наказом МОЗ від 29.07.2016 № 801)
Держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів держбюджету надання громадянам необхідних їм медпослуг і лікарських засобів, що передбачає програма медичних гарантій. Органи місцевого самоврядування в межах компетенції фінансують:
- місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я*;
- місцеві програми надання населенню медичних послуг;
- місцеві програми громадського здоров’я;
- інші програми з охорони здоров’я (ст. 3, 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 № 2168-VIII; далі — Закон № 2168).
Отже, ЗОЗ, що уклали договір із НСЗУ, фінансують із держбюджету на підставі фактично наданих медичних послуг пацієнтам. Натомість органи місцевого самоврядування, включно з об’єднаними територіальними громадами, не зобов’язані фінансувати комунальні ЗОЗ. Проте вони можуть фінансово сприяти розвитку медичного обслуговування населення на відповідній території.
У межах програми медгарантій держава забезпечує громадянам, іноземцям, особам без громадянства, які постійно проживають на території України, та особам, яких визнали біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, повну оплату за кошти держбюджету необхідних їм медичних послуг і лікарських засобів, пов’язаних з наданням зокрема й первинної медичної допомоги (ст. 4 Закону № 2168).
ФАП і ФП покликані забезпечувати населення медичними послугами, зокрема й спостерігати за станом здоров’я пацієнтів, діагностувати та лікувати найпоширеніші інфекційні й неінфекційні хвороби, травми, отруєння, патологічні фізіологічні стани.
НСЗУ сплачує кошти за медпослуги, які провадить надавач, тобто ЦПМСД. Тому саме заклад, який отримує фінансування від НСЗУ, повинен забезпечити належне функціонування всіх його структурних підрозділів, включно з ФАП і ФП.
Розгляньмо приклад.
Дії об’єднаної територіальної громади правомірні. Фінансування ФП — право, а не обов’язок громади. Забезпечити його належне функціонування мусить ЦПМСД, до структури якого належить ФП.