Як провести видатки з благоустрою території

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Висадка квітів до свята, озеленення території, вивезення сміття, косіння трави, облаштування автобусних зупинок та інші заходи з утримання території у належному стані. Усі ці заходи з благоустрою потребують належного проведення видатків. Якими вони бувають, їх КЕКВ, бухгалтерські рахунки та облік – у консультації.

Що відноситься до видатків на благоустрій

Спершу визначимося, що саме слід відносити до видатків на благоустрій. Що таке благоустрій визначає ст. 1 Закону “Про благоустрій населених пунктів” від 06.09.2005 р. № 2807 (далі Закон про благоустрій). Так, серед найбільш поширених комплексів робіт з благоустрою можна виділити:Як спланувати бюджет територіальної громади: лайфхаки від експерта

  • озеленення території. Наприклад, ландшафтні послуги, зокрема висаджування дерев, кущів, квітів, обрізка дерев і кущів;
  • розчищення території. Наприклад, прибирання, збирання сміття, забезпечення вивозу та утилізації твердих побутових відходів, облаштування майданчиків для збирання сміття, придбання й експлуатація контейнерів для сміття та сміттєвозів, а також розчищення вулиць від снігу, видалення дерев.

Однак це ще далеко не все. Тут можуть бути й роботи з осушення чи інженерного захисту: насипу ґрунту, висадки лісосмуги, установку хвилеломів на морі та інших елементів берегового захисту, насипання піску на пляжі тощо. Крім того, під благоустрій відносять досить широкий спектр заходів щодо закріплених територій:

  • соціально-економічні. Наприклад, це можуть бути заходи з охорони території від вандалів (або ліквідація наслідків вандалізму), будівництво та реконструкція освітлення вулиць, облаштування майданчиків для паркування автомобілів, будівництво дитячих майданчиків, організація транспортної інфраструктури (криті зупинки для громадського автотранспорту, транспортні розв’язки тощо);
  • організаційно-правові. Наприклад, це розробка проєкту благоустрою, генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, оформлення передачі об’єктів благоустрою від одного балансоутримувача до іншого;
  • екологічні. Наприклад, покращення мікроклімату (висадка лісосмуги з метою захисту від вітру, облаштування, висушування, очищення водойми, річки), санітарне очищення (знезараження тротуарів, громадських місць, санітарне очищення кладовищ), зниження рівня шуму (та ж лісосмуга), відновлення довкілля (збирання та відвезення сміття та різних відходів з міських парків, прибирання зламаних дерев, лавок тощо).

Чим відрізняються видатки на благоустрій від видатків на ЖКГ

Деякі з видатків на благоустрій можуть бути подібним до видатків на комунальні послуги (послуги ЖКГ), наприклад відвезення того ж сміття (твердих побутових відходів). Однак все ж таки вони різні – ключовим у відділенні видатків на благоустрій та послуг ЖКГ є поняття території та об’єкта благоустрою:

  • територія – це земельна ділянка, на якій розміщені об’єкти благоустрою;
  • об’єкти благоустрою – це зокрема парки/сквери, вулиці (бульвари, провулки, узвози тощо), площі/майдани, кладовища, прибудинкові території, набережні, пляжі, а також рекреаційні, оздоровчі, навчальні, спортивні, історико-культурні об’єкти. Крім того до об’єктів благоустрою відносять комунально-складські об’єкти в межах населеного пункту.

Таким чином, житловий будинок, квартира не є об’єктом благоустрою у розумінні Закону про благоустрій. Однак прибудинкова територія є. І такі прибудинкові території мають практично всі бюджетні установи, у т.ч. й органи місцевого самоврядування (ОМС).

Видатки на благоустрій йдуть на користь жителів всієї громади, а не конкретної особистості

Видатки на благоустрій носять загальний, громадський характер. Вони стосуються тих об’єктів, якими користуються всі жителі певної території/громади, а не індивідуально одна чи кілька осіб. Тому цілком логічно, що виключна компетенція щодо встановлення правил благоустрою належить сільським, селищним, міським радам, тобто ОМС (пп. “44” ч. 1 ст. 26 Закону “Про місцеве самоврядування” від 21.05.1997 р. № 280).

Хто може здійснювати видатки на благоустрій

Благоустроєм мають займатися:

  • органи державної влади та ОМС. По-перше, за ними, як і за будь-якими установами, є закріплені прибудинкові території. По-друге, за законом їм надані повноваження щодо забезпечення виконання місцевих програм з благоустрою, а також повноваження визначати на конкурсних засадах балансоутримувачів таких об’єктів (ст. 10, ч. 1 ст. 15 Закону про благоустрій). Також у державних органів і ОМС є можливість створювати державні/комунальні підприємства для утримання об’єктів благоустрою;
  • підприємці, підприємства та інші власниками тимчасових споруд. Наприклад це можуть бути споруди торговельного чи соціально-культурного призначення (кіоски, так звані малі архітектурні форми, МАФи). Вони зобов’язані або забезпечити належне утримання прилеглої до такої тимчасової споруди території, або взяти пайову участь в утриманні цього об’єкта благоустрою на умовах укладеного договору між ними та балансоутримувачем (ч. 4 ст. 15 Закону про благоустрій). Однак це їх власний вибір і змушувати до якогось одного варіанту, наприклад тільки пайової участі, ОМС не можуть (Державною регуляторною службою були скасовані подібні рішення місцевих рад як такі, що не відповідають чинному законодавству). Для оформлення пайової участі є Типовий договір щодо пайової участі в утриманні об’єкта благоустрою, який затверджений наказом Мінрегіону від 12.11.2013 р. № 537;
  • підприємства, установи та організації. Вони мають утримувати в належному стані об’єкти благоустрою, які знаходяться у їх власності/користуванні, а також визначену територію, яка прилягає до таких об’єктів (пп. “1” ч. 2 ст. 18, ч. 3 ст. 24 Закону про благоустрій). Це стосується усіх – і бюджетників, і не бюджетників.

Також ОМС часто створюють спеціалізовані підприємства не для утримання об’єктів благоустрою, а для надання певних послуг з благоустрою. Прикладом можна назвати комунальне підприємство, яке займається озелененням/ландшафтним дизайном – КП “Зеленбуд” Чернігівської міської ради. У результаті таке підприємство є переважним постачальником послуг для інших комунальних підприємств, закладів, бюджетних установ територіальної громади й самих ОМС.

ОМС можуть передавати об’єкти благоустрою на утримання створеним ними комунальним підприємствам

Як підготувати бюджетний запит на 2022 рік

Підстави для здійснення видатків на благоустрій у бюджетників

Якщо фінансування видатків на благоустрій розглядати на рівні місцевого бюджету, то процедура передбачає:

  • розроблення програми з благоустрою. Забезпечення виконання цих програм покладається на ОМС (ч. 1 ст. 15 Закону про благоустрій);
  • складання бюджетного запиту установою, що є розпорядником бюджетних коштів;
  • планування та затвердження місцевого бюджету з видатками на благоустрій;
  • складання та затвердження паспорту бюджетної програми. Даний документ є необхідним для здійснення Держказначейством платежів за дорученнями головних розпорядників бюджетних коштів. Паспорти складають усі головні розпорядники бюджетних коштів.

Наприкінці складаються звіти про виконання бюджетних програм з благоустрою.

Якщо ж питання розглядати з точки зору окремою бюджетної установи, наприклад на утримання прибудинкової території, то все здійснюється за затвердженим кошторисом бюджетної установи.

Приклади програмних заходів з благоустрою, на які спрямовуються видатки місцевих бюджетів

При складанні програм благоустрою та паспортів бюджетних програм у нагоді може стати перелік можливих формулювань найбільш загальних програмних заходів:

  • організація належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об’єктів рекреаційного та природоохоронного призначення;
  • розробка та здійснення ефективних та комплексних заходів з утримання територій у належному стані, їх санітарне очищення, збереження об’єктів загального користування та природних ландшафтів;
  • ремонт та реконструкція об’єктів благоустрою або ж організація робіт з ремонту та реконструкції таких об’єктів – якщо роботи виконуються підрядниками;
  • розробка генерального плану населеного пункту.

Окрім загальних формулювання при розробці бюджетної програми також слід використовувати більш конкретні формулювання заходів, наприклад “організація ремонту і реконструкції вуличного освітлення”.

Нові коди в типовій програмній класифікації видатків місцевого бюджету

Які об’єкти благоустрою можуть бути на балансі ОМС

ОМС можуть не передавати об’єкти благоустрою установами чи комунальним підприємствам, й не визначати балансоутримувача. Замість цього залишити їх у себе й бути самостійно балансоутримувачами. Законодавчої заборони щодо цього немає й ОМС також є бюджетними установами, які утримуються з місцевого бюджету. Якщо ОМС – це сільська/селищна рада, то часто так і буває, так як передати об’єкт може бути просто більше нікому.

Серед поширених об’єктів благоустрою, окрім прибудинкової території, на балансі ОМС бувають парки, водойми, місця для відпочинку, побутові, культурні, історико-культурні об’єкти.

Класифікація видатків на благоустрій бюджетника

Для того, аби бухгалтеру бюджетної установи провести видатки на благоустрій, йому необхідно знати потрібні КЕКВ і рахунки обліку. КЕКВ, які можуть відноситися до видатків на благоустрій, зведено у таблиці нижче.

РОЗПОДІЛ КЕКВ ПО ВИДАТКАХ НА БЛАГОУСТРІЙ

КЕКВ

Назва КЕКВ

Види видатків на благоустрій

2210

Предмети, матеріали, обладнання та інвентар

Видатки на придбання різних матеріалів, будівельних матеріалів, інвентарю, інструментів, які потрібні для благоустрою, саджанці, квіткова продукція.

2240

Оплата послуг (крім комунальних)

Видатки на оплату послуг з благоустрою території, послуг з утримання території та об’єктів благоустрою у належному санітарно-технічному стані, оплата їхньої дезінфекції.

3110

Придбання обладнання і предметів довгострокового користування

Видатки на придбання багаторічних насаджень (кущів, декоративних дерев, плодово-ягідних дерев для облаштування територій установ, будинків, дворів, площ, скверів тощо.

3122

Капітальне будівництво (придбання) інших об’єктів

Видатки капітальне будівництво об’єктів благоустрою, наприклад установку фонтанів, спорудження пам’ятників, облаштування доріжок, тротуарів тощо.

3132

Капітальний ремонт інших об’єктів

Видатки на капітальний ремонт об’єктів благоустрою, у т.ч. виготовлення проектної документації, придбання обладнання та будівельних матеріалів для капітального ремонту.

3142

Реконструкція та реставрація інших об’єктів

Видатки на реконструкцію та реставрацію об’єктів благоустрою, крім пам’яток культури, історії та архітектури*.

* для них є спеціальний КЕКВ 3143 “Реставрація пам’яток культури, історії та архітектури”.

Щодо рахунків бухгалтерського обліку, то розглянемо їх разом з бухгалтерськими проведеннями.

Бухгалтерський облік видатків на благоустрій

Якщо об’єкти благоустрою передані на баланс бюджетній установі чи залишилися на балансі ОМС, то вони можуть обліковуватися на таких субрахунках:

  • 1013 “Будівлі, споруди та передавальні пристрої”. Наприклад, фонтани, декоративні басейни;
  • 1118 “Інші необоротні матеріальні активи”. Наприклад, декоративні скульптури, постаменти, лави, пам’ятники, огорожі, інформаційні стенди, вивіски, огорожі, альтанки/бесідки;
  • 1113 “Малоцінні необоротні матеріальні активи”. Сюди потрапляють будь-які об’єкти основних засобів, які коштують менше за встановлений установою вартісний критерій (зазвичай це 6000 грн). Наприклад, урни для сміття, лави, огорож, паркани, вивіски, вуличні вази для квітів чи дерев;
  • 1017 “Тварини та багаторічні насадження”. Тут обліковуємо зелені насадження, наприклад кипариси, клени тощо. Однак за умови, що їх висадили для багаторічного використання;
  • 1517 “Сировина і матеріали”. Наприклад, тут можуть бути саджанці, добрива, інший посівний матеріал.

Наводимо типову ситуацію з проведення видатків на благоустрій у бюджетній установі.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Видатки на облаштування велосипедних доріжок і велосипедних стоянок у міському парку

(парк – на балансі виконкому міської ради, видатки здійснює виконком міської ради, КЕКВ 2240 “Оплата послуг (крім комунальних)”)

1

Виконкомом міської ради отримано цільове фінансування з місцевого бюджету на велосипедні доріжки та стоянки. Меморіальний ордер 2.

2313

5411

2.500.000

2

Підряднику перерахований аванс на виконання робіт. Меморіальний ордер 2 і 4.

2113

2313

1.000.000

3

Показано в обліку капітальні видатки на облаштування велосипедних доріжок і стоянок по акту приймання-передачі виконаних робіт. Меморіальний ордер 6.

1311

6211

2.500.000

4

Взаємозалік заборгованості з підрядником на суму раніше перерахованого авансу. Меморіальний ордер 4 і 6.

6211

2113

1.000.000

5

Перераховано залишок заборгованості (остаточний розрахунок з підрядником). Меморіальний ордер 2 і 6.

6211

2113

1.500.000

6

Велосипедна доріжка та стоянки зараховані до складу основних засобів установи. Меморіальний ордер 17.

1013

1311

2.500.000

7

Збільшено внесений капітал установи як розпорядника бюджетних коштів. Меморіальний ордер 17.

5411

5111

2.500.000

Видатки на висадку квітів та іншого оформлення міського парку до Дня незалежності

(парк – на балансі виконкому міської ради, видатки здійснює виконком міської ради, КЕКВ 2240 “Оплата послуг (крім комунальних)”)

1

Виконкомом міськради отримано з місцевого бюджету асигнування на висадку квітів і оформлення міського парку. Меморіальний ордер 2.

2313

7011

860.000

2

Підрядником (комунальним підприємством) виконані роботи з висадки квітів та іншого оформлення парку. Підписаний акт приймання-передачі результатів робіт. Меморіальний ордер 6.

8013

6211

860.000

3

Кошти за роботи перераховані підряднику. Меморіальний ордер 2 і 6.

6211

2313

860.000

4

Закритий рахунок витрат на фінансовий результат виконання кошторису

5511

8013

860.000

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді