Нова Інструкція встановлення причин смерті на виробництві

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
МОЗ затвердило нову Інструкцію, яка визначає порядок встановлення причинного зв’язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією. Документ оновлює підхід до експертного оцінювання та замінює застарілий порядок 2005 року

Нова Інструкція встановлення причин смерті на виробництві

МОЗ наказом від 17.10.2025 № 1580:

Інструкція визначає порядок встановлення експертними командами з оцінювання повсякденного функціонування особи (даліекспертні команди) причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією під час проведення оцінювання повсякденного функціонування особи (даліоцінювання) відповідно до Порядку проведення оцінювання повсякденного функціонування особи, затвердженого постановою КМУ від 15.11.2024 № 1338 (даліПорядок оцінювання функціонування).

Порядок розгляду питання про встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією

1. Для розгляду питання про встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією лікуючий лікар потерпілого, у якого при житті було встановлено професійне захворювання або інше ушкодження здоров'я, що спричинило стійку втрату професійної працездатності, формує в електронній системі щодо оцінювання повсякденного функціонування особи (даліелектронна система) електронне направлення на оцінювання, до якого додає скановані копії таких документів:

  • направлення роботодавця чи профспілкового органу підприємства, на якому потерпілий одержав травму чи професійне захворювання (отруєння) або суду;
  • лікарського свідоцтва про смерть або фельдшерської довідки про смерть за формами, затвердженими наказом МОЗ від 08.08.2006 № 545, довідки про причину смерті;
  • посмертного епікризу, складеного лікуючим лікарем закладу охорони здоров'я, в якому перебував на лікуванні померлий;
  • медичної карти амбулаторного хворого за формою, затвердженою наказом МОЗ від 14.02.2012 № 110 (далінаказ № 110), з описом її змісту, зробленим закладом охорони здоров'я (за наявності);
  • протоколу патолого-анатомічного дослідження за формою, затвердженою наказом № 110, чи висновку експерта (акта судово-медичного дослідженння) та висновку експерта (акта судово-гістологічного дослідження), оформлених відповідно до наказу МОЗ від 17.01.1995 № 6 (якщо вони були проведені);
  • актів розслідування за формами, встановленими у Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою КМУ «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві» від 17.04.2019 № 337, та документів, складених за результатами розслідування нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві до набрання чинності цією постановою;
  • акту медико-соціальної експертної комісії або витягу з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи померлого (подається на підставі даних останньої довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності та/або визначення відсотків втрати професійної працездатності, яку надає заявник) (за наявності).

За наявності технічної можливості отримання відомостей, що необхідні для встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією здійснюється:

  • шляхом доступу суб’єкта надання публічних (електронних публічних) послуг до відповідних інформаційно-комунікаційних систем; або в автоматичному режимі
  • шляхом електронної інформаційної взаємодії між інформаційно-комунікаційними системами через систему електронної взаємодії таких систем.

2. У разі відсутності документів, зазначених у п. 1 Інструкції, та неможливості їх поновлення, розгляд питання про встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією здійснюється на підставі наявних документів, у разі якщо вони дозволяють винести обґрунтоване рішення щодо причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією.

3. У разі необхідності отримання додаткової медичної документації (медичні карти стаціонарного хворого, рентгенологічні знімки, електрокардіограми та ін.), гістологічних препаратів, для розгляду причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією, експертна команда може відкласти розгляд справи до їх отримання, але не більше ніж на 60 календарних днів.

Важливо: на час очікування додаткової медичної документації розгляд справи зупиняється, рішення у справі не виноситься.

4. Причинний зв'язок смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією визначається на основі таких критеріїв:

  • перебіг основного і супутніх захворювань, що підтверджуються клініко-інструментальними методами обстеження, висновками спеціалізованих закладів охорони здоров'я, результатами патологоанатомічного дослідження або судово-медичної експертизи у разі їх проведення;
  • ускладнення професійного захворювання або іншого ушкодження здоров’я під час їх настання та ступінь тяжкості, що підтверджені клініко-інструментальними методами обстеження за життя у закладі охорони здоров'я або висновками лікарів відповідного профілю з урахуванням етіопатогенетичного зв'язку ускладнень з основним захворюванням та безпосередньою причиною смерті;
  • можливість регресування чи прогресування окремих форм професійної патології з моменту припинення дії шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища.

5. Датою встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією вважається дата направлення на оцінювання, якщо причинний зв'язок у подальшому був встановлений. Розгляд справи має бути проведений не пізніше 30 календарних днів з дня прийняття закладом охорони здоров’я направлення на оцінювання.

6. Після проведення оцінювання на адресу електронної пошти заявника надсилається витяг із рішення експертної команди про наявність або відсутність причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією, що формується в електронній системі у зв’язку з прийнятим рішенням. У разі відсутності електронної пошти зазначені документи надсилаються протягом п’яти календарних днів засобами поштового зв’язку рекомендованим листом із повідомленням про вручення на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) або адреса фактичного місця проживання (для внутрішньо переміщених осіб) заявника.

Витяг з прийнятого рішення також відображається в електронній системі щодо оцінювання повсякденного функціонування особи для лікаря, який сформував електронне направлення на оцінювання для розгляду питання про встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією, та за запитом заявника можуть бути роздруковані та надані йому у паперовій формі. Електронні дані, на підставі яких формується витяг з рішення, передаються в порядку електронної інформаційної взаємодії до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. У разі відсутності технічної можливості передачі електронних даних протягом трьох робочих днів витяг з рішення експертної команди про встановлення причинного зв’язку надсилається до територіального органу ПФУ (найближчого за місцезнаходженням закладу охорони здоров’я, в якому проведено оцінювання).

7. Для розгляду особливо складних випадків щодо встановлення причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією експертна команда може звертатися до Центру оцінювання функціонального стану особи для отримання консультацій.

8. Рішення експертних команд щодо результатів оцінювання з питань причинного зв'язку смерті з нещасним випадком на виробництві, професійним захворюванням чи аварією може бути оскаржене відповідно до Порядку оцінювання функціонування.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Облік запасів: субрахунки, документація, проведення

Вести облік запасів у бюджетному підприємстві простіше, коли маєш підказки від експертів. Розгляньмо, які є групи обліку запасів, які використовувати субрахунки та КЕКВ, як документально оформити облік запасів. А на прикладах покажемо, як відобразити в обліку запаси
171197

Витрати майбутніх періодів: як облікувати

У огляді про те, що таке витрати майбутніх періодів та все про їхній бухгалтерський облік, зокрема облік передплати за оренду, періодичні видання, ліцензію за використання програмного забезпечення
44865

Погодинна оплата праці 2025/2026: формула, приклади і особливості з ЄСВ

Потрібно розрахувати зарплату за погодинною оплатою праці у 2025–2026 роках? У цьому огляді — формула, приклад нарахування, роз’яснення щодо мінімальної зарплати, бази ЄСВ та погодинної оплати викладачів
157260

Примітки до фінансової звітності — Форма № 5-дс: заповнюємо з експертом

Примітки до річної фінансової звітності — завершальний звіт. Для бюджетних установ — це форма 5-дс, яку наприкінці 2025 року вирішили оновити. У консультації підготували для вас актуальний бланк форми 5-дс та повну інструкцію зі складання приміток до річної фінансової звітності бюджетної установи. Підкажемо, де можуть ховатися помилки під час заповнення приміток до фінансової звітності.
83504

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді