Облік безоплатно отриманих основних засобів
Нюанси безоплатних основних засобів у бюджетних установах
Антикорупційну заборону для органів держвлади та ОМС</a безплатно одержувати від фізичних (ФО) та юридичних осіб (ЮО) грошові кошти, майно або пільги встановлює стаття 54 Закону № 1700.
Бюджетні установи, на відміну від звичайних підприємств, мають зважати на вимоги Бюджетного кодексу (БК) та свій попередньо складений кошторис. Крім цього, ще є Порядок отримання благодійних (добровільних) внесків бюджетними установами – який затверджений постановою Кабміну від 04.08.2000 р. № 1222 (далі – Порядок № 1222). Через це маємо наступні нюанси:
- безоплатний основний засіб – це підгрупа 1 групи 2 власних надходжень бюджетних установ. Назва – благодійні внески, гранти та дарунки. Під такий дарунок має бути відповідний договір дарування. Він оформляється при отриманні дарунків від суб’єктів господарювання приватного сектору. Якщо ж дарунок надходить від інших бюджетних установ, то має бути рішення вищого розпорядника бюджетних коштів, керівника іншої бюджетної установи;
- складений акт приймання-передачі основних засобів. Форма є у наказі Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818. Цей акт має скласти комісія бюджетної установи, яка приймає основний засіб чи їхній набір. Цей акт складаємо незалежно від інших документів. Для оформлення операції дарувальник міг використати й свій акт, але бюджетній установі все одно варто скласти документ за тою формою, яка передбачена Мінфіном;
- акт приймання-передачі основних засобів за формою з постанови Кабміну від 21.09.1998 р. № 1482 – якщо відбувається передача майна державної/комунальної власності;
- копія довідки про надходження у натуральній формі. Форма є одразу у двох нормативних документах: Додаток 26 до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів (наказ Мінфіну від 23.08.2012 р. № 938) та додаток 37 до Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами (наказ Мінфіну від 24.12.2012 р. № 1407). Вони практично ідентичні;
- довідка про зміни до кошторису. Вона складається у довільній формі та містить розрахунки первісної вартості дарованого основного засобу та їхнє обґрунтування. Ця довідка потрібна, тому що за вимогою п. 4 Порядку № 1222 потрібно внести зміни до спецфонду кошторису установи за напрямами видатків.
Про довідку до ДКС варто розглянути детальніше.
Довідка про надходження у натуральній формі
Неподання такої довідки є порушенням бюджетного законодавства (п. 33 ч. 1 ст. 116 БК), що загрожує зупиненням операцій з бюджетними коштами через порушення правил бухгалтерського обліку (п. 2 ч. 1 ст. 117 БКУ). Її подають у Казначейства не пізніше останнього робочого дня місяця.
Казначейство неодноразово роз’яснювало про необхідність подачі такої довідки, якщо бюджетна установа отримує безоплатно основні засоби чи інші активи (лист ДКС від 12.02.2015 р. № 17-04/173-2523, лист від 18.01.2016 р. № 14-04/67-856 та ін.). ДКС відображає таку операцію через спеціальний реєстраційний рахунок.
◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️
За якою вартістю обліковувати подарований основний засіб
Під час обліку безоплатно одержаних основних засобів керуємося в першу чергу НПСБОДС 121 «Основні засоби». У п. 7 цього стандарту є чітка вказівка використовувати як первісну вартість таких об’єктів їхню справедливу, тобто ринкову вартість. Щоправда, треба враховувати й інші компоненти первісної вартості, визначені п. 3 НП(С)БОДС 121. Це означає наступне:
- якщо установі усі подаровані засоби привезли, налаштували, встановили й ніяких витрат з їхнього приводу установа не несла, то використовуємо тільки їхню справедливу вартість;
- якщо ж за доставку чи установку, налагодження тощо заплатила установа, то тоді ці додаткові витрати треба включити до первісної вартості подарованих основних засобів разом з їхньою справедливою вартістю. Аналогічний механізм використовується й при придбанні основних засобів.
На практиці як справедливу вартість зазвичай використовують:
- вартість, що була прямо вказана у договорі дарування;
- вартість, що вказується у супровідних документах чи їхніх копіях, наприклад видаткових накладних за цими об’єктами чи рахункам-фактурам;
- залишкова вартість основних засобів з обліку суб’єкта, що дарує. Це ситуація, коли передаються не нові основні засоби.
Зазвичай останній підхід – залишкова вартість – використовується при отриманні основних засобів від бюджетних установ. Якщо бувший у вжитку основний засіб дарується від суб’єкта приватного сектору, то краще вказати вартість об’єкта у договорі дарування. Це може бути як залишкова, так і ринкова вартість на момент дарування визначена сторонами договору.
Щодо ПДВ у ціні основних засобів, то виходимо з загального правила:
- установа-отримувач – платник ПДВ, тоді не включаємо;
- установа-отримувач – неплатник ПДВ, тоді включаємо суми ПДВ до первісної вартості основних засобів.
Чи потрібна оцінка отриманого об’єкта основних засобів
Вважаємо, що ні. Так, у ст. 7 Законі про оцінку майна від 12.07.2001 р. № 2658 дійсно існує вимога щодо залучення професійних оцінювачів для оцінки основних засобів. Однак ця вимога стосується переоцінки уже існуючих на балансі об’єктів, а не тих, які надходять. Потрібну вартість можна одразу вказати у договорі дарування. Це й буде справедлива вартість.
Нюанси обліку безоплатно одержаних основних засобів
Бюджетні установи мають відмінності у бухгалтерському обліку подарованих основних засобі у залежності від того, чи отримують вони їх від осіб з приватного сектору, чи державного. Якщо основні засоби отримано від юросіб або фізосіб приватного сектору, то окрім самого оприбуткування основних засобів слід показати:
- дохід від їхнього отримання за субрахунком 7511 «Доходи за необмінними операціями»;
- збільшення внесеного капіталу на вартість безоплатно отриманих об’єктів за субрахунком 5111 «Внесений капітал розпорядникам бюджетних коштів»;
- касові видатки через субрахунок 2313 «Реєстраційний рахунок».
Аналогічно треба визнавати дохід, якщо передача відбувається між бюджетними установами, які підпорядковані різним органам управління (лист Мінфіну від 05.01.2018 р. № 35200-02-2/609).
Якщо ж основні засоби отримуються від інших бюджетних установ, то все простіше:
- Дт 10 Кт 5111 – оприбуткування отриманих основних засобів;
- Дт 5111 Кт 1411– відображення існуючого за об’єктом зносу.
В обох випадках до органу Казначейства подають довідку про надходження в натуральній формі.
Приклад обліку безоплатно одержаних основних засобів
Розглянемо тепер більш поширений варіант безоплатного отримання основного засобу – від дарувальника приватного сектору.
Приклад. Бюджетна установа (університет) отримує від банку подарунок – 10 нових системних блоків та 10 нових моніторів. Вартість кожного з об’єктів у договорі дарування визначена таким чином:
- системний блок – 15000 грн;
- монітор – 4000 грн.
Усього загальна вартість дарунка складає 200 тис. грн. Доставку здійснив банк. Бухгалтерські проведення наведені у таблиці нижче.
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума | Документи |
1 | відображена вартість отриманих комп’ютерів | 1016 | 6211 | 200000 | договір дарування, акт приймання-передачі, інвентарна картка |
2 | нарахований дохід від безоплатно одержаних комп’ютерів | 2313 | 7511 | 200000 | довідка про надходження у натуральній формі, виписка за реєстраційним рахунком |
7511 | 5111 | 200000 | |||
6211 | 2313 | 200000 | |||
3 | нарахована амортизації комп’ютерів. Строк корисного використання 60 місяців. Амортизація = 200000/60 = 3333,33 | 8114 | 1411 | 3333,33 | відомість нарахування амортизації |
4 | списана частина внесеного капіталу на суму амортизації безоплатно отриманих основних засобів | 5111 | 7511 | 3333,33 | |
5 | віднесена на фінансовий результат звітного періоду нараховани амортизація | 5511 | 8114 | 3333,33 |