Облік безоплатно отриманих основних засобів

Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Бюджетні установи отримують основні засоби без оплати: від юридичних і фізичних осіб як дарунок, а також від інших бюджетних установ. Як показати в обліку дарунки – від отримання до амортизації.

Нюанси безоплатних основних засобів у бюджетних установах

Антикорупційну заборону для органів держвлади та ОМС</a безплатно одержувати від фізичних (ФО) та юридичних осіб (ЮО) грошові кошти, майно або пільги встановлює стаття 54 Закону № 1700.

Калькулятор штрафів

Бюджетні установи, на відміну від звичайних підприємств, мають зважати на вимоги Бюджетного кодексу (БК) та свій попередньо складений кошторис. Крім цього, ще є Порядок отримання благодійних (добровільних) внесків бюджетними установами – який затверджений постановою Кабміну від 04.08.2000 р. № 1222 (даліПорядок № 1222). Через це маємо наступні нюанси:

  • безоплатний основний засіб – це підгрупа 1 групи 2 власних надходжень бюджетних установ. Назва – благодійні внески, гранти та дарунки. Під такий дарунок має бути відповідний договір дарування. Він оформляється при отриманні дарунків від суб’єктів господарювання приватного сектору. Якщо ж дарунок надходить від інших бюджетних установ, то має бути рішення вищого розпорядника бюджетних коштів, керівника іншої бюджетної установи;
  • складений акт приймання-передачі основних засобів. Форма є у наказі Мінфіну від 13.09.2016 р. № 818. Цей акт має скласти комісія бюджетної установи, яка приймає основний засіб чи їхній набір. Цей акт складаємо незалежно від інших документів. Для оформлення операції дарувальник міг використати й свій акт, але бюджетній установі все одно варто скласти документ за тою формою, яка передбачена Мінфіном;
  • акт приймання-передачі основних засобів за формою з постанови Кабміну від 21.09.1998 р. № 1482 – якщо відбувається передача майна державної/комунальної власності;
  • копія довідки про надходження у натуральній формі. Форма є одразу у двох нормативних документах: Додаток 26 до Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів (наказ Мінфіну від 23.08.2012 р. № 938) та додаток 37 до Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами (наказ Мінфіну від 24.12.2012 р. № 1407). Вони практично ідентичні;
  • довідка про зміни до кошторису. Вона складається у довільній формі та містить розрахунки первісної вартості дарованого основного засобу та їхнє обґрунтування. Ця довідка потрібна, тому що за вимогою п. 4 Порядку № 1222 потрібно внести зміни до спецфонду кошторису установи за напрямами видатків.

Про довідку до ДКС варто розглянути детальніше.

Довідка про надходження у натуральній формі

Неподання такої довідки є порушенням бюджетного законодавства (п. 33 ч. 1 ст. 116 БК), що загрожує зупиненням операцій з бюджетними коштами через порушення правил бухгалтерського обліку (п. 2 ч. 1 ст. 117 БКУ). Її подають у Казначейства не пізніше останнього робочого дня місяця.

Казначейство неодноразово роз’яснювало про необхідність подачі такої довідки, якщо бюджетна установа отримує безоплатно основні засоби чи інші активи (лист ДКС від 12.02.2015 р. № 17-04/173-2523, лист від 18.01.2016 р. № 14-04/67-856 та ін.). ДКС відображає таку операцію через спеціальний реєстраційний рахунок.

◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️

За якою вартістю обліковувати подарований основний засіб

Під час обліку безоплатно одержаних основних засобів керуємося в першу чергу НПСБОДС 121 «Основні засоби». У п. 7 цього стандарту є чітка вказівка використовувати як первісну вартість таких об’єктів їхню справедливу, тобто ринкову вартість. Щоправда, треба враховувати й інші компоненти первісної вартості, визначені п. 3 НП(С)БОДС 121. Це означає наступне:

  • якщо установі усі подаровані засоби привезли, налаштували, встановили й ніяких витрат з їхнього приводу установа не несла, то використовуємо тільки їхню справедливу вартість;
  • якщо ж за доставку чи установку, налагодження тощо заплатила установа, то тоді ці додаткові витрати треба включити до первісної вартості подарованих основних засобів разом з їхньою справедливою вартістю. Аналогічний механізм використовується й при придбанні основних засобів.

На практиці як справедливу вартість зазвичай використовують:

  • вартість, що була прямо вказана у договорі дарування;
  • вартість, що вказується у супровідних документах чи їхніх копіях, наприклад видаткових накладних за цими об’єктами чи рахункам-фактурам;
  • залишкова вартість основних засобів з обліку суб’єкта, що дарує. Це ситуація, коли передаються не нові основні засоби.

Зазвичай останній підхід – залишкова вартість – використовується при отриманні основних засобів від бюджетних установ. Якщо бувший у вжитку основний засіб дарується від суб’єкта приватного сектору, то краще вказати вартість об’єкта у договорі дарування. Це може бути як залишкова, так і ринкова вартість на момент дарування визначена сторонами договору.

Щодо ПДВ у ціні основних засобів, то виходимо з загального правила:

  • установа-отримувач – платник ПДВ, тоді не включаємо;
  • установа-отримувач – неплатник ПДВ, тоді включаємо суми ПДВ до первісної вартості основних засобів.

Чи потрібна оцінка отриманого об’єкта основних засобів

Вважаємо, що ні. Так, у ст. 7 Законі про оцінку майна від 12.07.2001 р. № 2658 дійсно існує вимога щодо залучення професійних оцінювачів для оцінки основних засобів. Однак ця вимога стосується переоцінки уже існуючих на балансі об’єктів, а не тих, які надходять. Потрібну вартість можна одразу вказати у договорі дарування. Це й буде справедлива вартість.

Нюанси обліку безоплатно одержаних основних засобів

Бюджетні установи мають відмінності у бухгалтерському обліку подарованих основних засобі у залежності від того, чи отримують вони їх від осіб з приватного сектору, чи державного. Якщо основні засоби отримано від юросіб або фізосіб приватного сектору, то окрім самого оприбуткування основних засобів слід показати:

  • дохід від їхнього отримання за субрахунком 7511 «Доходи за необмінними операціями»;
  • збільшення внесеного капіталу на вартість безоплатно отриманих об’єктів за субрахунком 5111 «Внесений капітал розпорядникам бюджетних коштів»;
  • касові видатки через субрахунок 2313 «Реєстраційний рахунок».

Аналогічно треба визнавати дохід, якщо передача відбувається між бюджетними установами, які підпорядковані різним органам управління (лист Мінфіну від 05.01.2018 р. № 35200-02-2/609).

Якщо ж основні засоби отримуються від інших бюджетних установ, то все простіше:

  • Дт 10 Кт 5111 – оприбуткування отриманих основних засобів;
  • Дт 5111 Кт 1411– відображення існуючого за об’єктом зносу.

В обох випадках до органу Казначейства подають довідку про надходження в натуральній формі.

Акт приймання-передачі основних засобів (зразок)

СКАЧАТИ ЗРАЗОК

Приклад обліку безоплатно одержаних основних засобів

Розглянемо тепер більш поширений варіант безоплатного отримання основного засобу – від дарувальника приватного сектору.

Приклад. Бюджетна установа (університет) отримує від банку подарунок – 10 нових системних блоків та 10 нових моніторів. Вартість кожного з об’єктів у договорі дарування визначена таким чином:

  • системний блок – 15000 грн;
  • монітор – 4000 грн.

Усього загальна вартість дарунка складає 200 тис. грн. Доставку здійснив банк. Бухгалтерські проведення наведені у таблиці нижче.

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Документи

1

відображена вартість отриманих комп’ютерів

1016

6211

200000

договір дарування, акт приймання-передачі, інвентарна картка

2

нарахований дохід від безоплатно одержаних комп’ютерів

2313

7511

200000

довідка про надходження у натуральній формі, виписка за реєстраційним рахунком

7511

5111

200000

6211

2313

200000

3

нарахована амортизації комп’ютерів. Строк корисного використання 60 місяців. Амортизація = 200000/60 = 3333,33

8114

1411

3333,33

відомість нарахування амортизації

4

списана частина внесеного капіталу на суму амортизації безоплатно отриманих основних засобів

5111

7511

3333,33

бухгалтерська довідка

5

віднесена на фінансовий результат звітного періоду нараховани амортизація

5511

8114

3333,33



зміст

меми про бухгалтерів

Працюйте, відпочивайте й не забувайте, що поки ціни у відпустці – працюють знижки на передплату е-журналів «Головбух Бюджет» та «Головбух Праця та Зарплата».

Поспішайте – даруємо 2000 грн на передплату.

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді