Чи потрібно орендарю та орендодавцю обліковувати забезпечувальний депозит поза балансом

5000

Запитання

Установа-орендар перерахувала забезпечувальний депозит за договором оренди приміщення Регіональному відділенню Фонду державного майна України як орендодавцю. Чи потрібно орендарю та орендодавцю обліковувати забезпечувальний депозит у балансі та поза балансом?

Відповідь

Як подати Додаток 4ДФ до Податкового розрахунку

Так, орендарю та орендодавцю забезпечувальний депозит слід обліковувати і в балансі, й поза балансом. Пояснимо чому та як.

Нагадаємо, договір оренди формують на підставі примірного договору оренди, затвердженого:

  • Кабінетом Міністрів України — щодо майна державної власності;
  • представницькими органами місцевого самоврядування — щодо майна комунальної власності.

Якщо представницький орган місцевого самоврядування не затвердив примірний договір оренди комунального майна, застосовують примірний договір оренди державного майна (ч. 1 ст. 16 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX).

Примірний договір оренди встановлює, зокрема, що орендар перераховує на рахунок Регіонального відділення Фонду державного майна України (ФДМУ, Фонд), відкритий у Держказначействі, відповідно до договору оренди як орендодавцю майна державної власності суму забезпечувального депозиту. Розмір цього депозиту, тобто сума в гривнях без податку на додану вартість становить дві місячні орендні плати. І в будь-якому разі цей розмір не може бути меншим, ніж розмір мінімальної заробітної плати станом на перше число місяця, в якому укладається договір (п. 11 Примірного договору № 820, пп. 1 п. 1 Наказу ФДМУ № 20171).

Чи потрібно орендарю та орендодавцю обліковувати забезпечувальний депозит поза балансом
ЛЮДМИЛА КРАВЧЕНКО,керівник експертної групи Експертус Головбух
Оскільки оплату за договорами установи проводять за бюджетні кошти, ревізори ретельно контролюють, як сторони договору виконують взяті зобов’язання. Аби ревізія договірних відносин не була несподіванкою для бухгалтера та пройшла вдало, розкажемо, на що звертають увагу ревізори та поділимося лайфхаками.

1 Наказ Фонду державного майна України «Про організацію взаємодії Фонду державного майна України та його регіональних відділень з обліку забезпечувальних депозитів» від 16.12.2020 № 2017.

Інформацію про повноту та достовірність перерахування забезпечувального депозиту ФДМУ, внесену до Реєстру забезпечувальних депозитів, з даними Держказначейства звіряє Департамент фінансового забезпечення та бухгалтерського обліку Фонду (пп. 2.2 п. 2 Наказу ФДМУ № 2017).

Перераховані/отримані кошти за цим депозитом обліковують орендодавець та орендар відповідно Порядку застосування Плану рахунків.

Тобто орендодавець отримані на рахунок кошти відобразить у балансі як розрахунки за депозитними сумами і кошти, які надійшли в тимчасове розпорядження, —

  • за К-т субрахунку 6413 «Розрахунки за депозитними сумами»;
  • Д-т субрахунку 2315 «Рахунки для обліку депозитних сум».

Орендна плата за новою методикою

І коли спливе строк оренди, орендодавець відповідно до пункту 3 Наказу ФДМУ № 2017 ці кошти поверне орендарю в повній сумі або, якщо настануть відповідні умови, частково чи перерахує їх за призначенням. Тобто ними він покриє зобов’язання орендаря, оплату яких він гарантував, надаючи забезпечувальний депозит орендодавцю. Згідно із цим пунктом так він вчиняє на підставі висновку Департаменту оренди та розпорядження державним майном Фонду про:

  • повернення забезпечувального депозиту орендарю;
  • та/або перерахування до Державного бюджету України;
  • та/або погашення інших фінансових зобов’язань орендаря за рахунок забезпечувального депозиту.

Тому орендодавець суму забезпечувального депозиту водночас відобразить поза балансом на субрахунку 061 «Гарантії та забезпечення отримані розпорядників бюджетних коштів» як отримані від орендаря гарантії та забезпечення.

Кошти, перераховані орендодавцю як забезпечувальний депозит орендар відобразить до закінчення строку оренди в балансі як довгострокову дебіторську заборгованість за операціями з оренди і зменшення грошових коштів:

  • за К-т субрахунку 2313 «Реєстраційні рахунки»;
  • Д-т субрахунку 2011 «Довгострокова дебіторська заборгованість за операціями з оренди».

І в разі настання відповідних умов орендар отримає ці кошти або покриє ними свої зобов’язання, оплату яких гарантував орендодавцю, надаючи забезпечувальний депозит.

+

Тому орендар суму забезпечувального депозиту водночас відобразить на субрахунку 051 «Гарантії та забезпечення надані розпорядників бюджетних коштів» як гарантії та забезпечення, надані орендодавцю.

додаток

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Типове положення про бухгалтерську службу бюджетної установи 2025

Положення про бухгалтерську службу в 2025 році зазнало змін. У статті — актуальний бланк і пояснення від експерта про завдання, функціональні обов’язки та повноваження бухгалтерської служби бюджетної установи.
2450

План рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ 2025/2026

План рахунків — це основний інструмент системи бухгалтерського обліку, який практично забезпечує її реалізацію та дає змогу формувати достовірну та прозору звітність. Тож розглянемо план рахунків бухгалтерського обліку, а також останні зміни, які відбулися у ньому
216203

Облік лікарських засобів та медичних виробів: приклади від експерта

Як МОЗ рекомендує ЗОЗ вести бухгалтерський облік медикаментів та медичних виробів — у публікації розглянемо загальні положення, що стосуються як медзакладів, що є бюджетними установами, так і реорганізованих медзакладів-КНП
47389

Облік автомобільних шин: бланки, зразки, пояснення

Бухгалтер має пам’ятати головне правило експлуатації автомобілів — обов’язковий облік та списання шин в бюджетних установах. Як обліковувати шини, коли їх списувати та які документи для цього необхідні, як ревізори виявляють їх понаднормове списання — дізнаєтеся із публікації
62781

Акт списання матеріалів: бланк

Акт на списання матеріалів за рішенням Мінфіну було змінено на акт списання запасів. Але, як і раніше, акт — це підстава відносити вартість використаних матеріалів до витрат. Розглянемо, як його складати.
392168