Зупинка операцій з бюджетними коштами – що робити
За порушення бюджетного законодавства до бюджетних установ можуть застосувати заходи впливу. Контролюючі органи розцінюють такі заходи як покарання для установи, яка вчинила правопорушення. Суть таких заходів полягає в тому, що правопорушник не може провадити операції з бюджетними коштами за конкретною бюджетною програмою. Це негативно впливає на фінансову діяльність установи.
У статті розглянемо, хто і за які порушення може застосувати до установи заходи впливу. Наведемо приклади з судової практики, коли розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, які застосували до установи уповноважені органи, суди визнають протиправними.
Які заходи впливу застосовують до установи уповноважені органи
Положення глави 18 БК визначають:
- поняття та види порушень бюджетного законодавства;
- порядок, за яким застосовують заходи впливу за вчинені установою порушення;
- органи, які вправі приймати рішення застосовувати заходи впливу.
За порушення бюджетного законодавства, відповідно до статті 117 Бюджетного Кодексу, до учасників бюджетного процесу можуть застосовувати такі заходи впливу, як:
- попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою усунути порушення бюджетного законодавства;
- зупинення операцій з бюджетними коштами;
- призупинення та зменшення бюджетних асигнувань;
- повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету та інші.
Ці заходи сприяють попередженню порушень бюджетного законодавства. Більшість із них має значний негативний вплив на фінансову діяльність суб’єктів бюджетних правовідносин. Зокрема, неодноразове зупинення операцій з бюджетними коштами може паралізувати діяльність бюджетної установи упродовж кількох місяців.
Як зупиняють операції з бюджетними коштами
Механізм за яким уповноважені органи у межах наданих їм повноважень застосовують до розпорядників та/або одержувачів бюджетних коштів такий захід впливу, як зупинення операцій з бюджетними коштами, передбачає відповідний Порядок, який затверджено наказом Мінфіну від 19.01.2011№ 21 (далі – Порядок № 21).
Увага: Уповноваженими органами є Мінфін, Казначейства, Держаудитслужби, місцеві фінансові органи, головні розпорядники бюджетних коштів.
Зупинення операцій з бюджетними коштами не застосовують, якщо установа веде позовну роботу щодо усунення бюджетного порушення.
Зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у забороні будь-яких платежів з рахунку порушника бюджетного законодавства. Перелік підстав та видів порушень бюджетного законодавства для зупинення операцій з бюджетними коштами містить частина 1 статті 116 БК. Рішення про зупинення операцій з бюджетними коштами приймає уповноважений орган на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії протягом трьох робочих днів з дня, коли він надходить. Тобто, рішення (розпорядження) приймають протягом трьох робочих днів від дати реєстрації вхідної кореспонденції, додатками до якої є протокол чи акт.
Уповноважений орган може зупинити платежі установи за бюджетною програмою, за якою виявли порушення вимог бюджетного законодавства. Якщо зазначене порушення виявли за бюджетною програмою, яка відсутня у поточному бюджетному періоді, то уповноважений орган зазначає в розпорядженні бюджетну програму, згідно з якою передбачено утримання розпорядника. Такий захід впливу суттєво ускладнює діяльність установ, адже їх платіжки на оплату, казначеї повертають без виконання.
Зупинені операції з бюджетними коштами обов’язково підлягають відновленню. Це відбувається, коли закінчується строк, який зазначений у розпорядженні про зупинення операцій. Рішення про відновлення таких операцій ухвалює той самий орган, який вирішив зупинити операції із бюджетними коштами.
Увага: Зупинення операцій з бюджетними коштами уповноважений орган може застосовувати повторно.
Розпорядження про зупинення операцій складають у чотирьох примірниках.
Відновлення операцій з бюджетними коштами не позбавляє уповноважені органи права повторно застосувати такий захід впливу за порушення вимог бюджетного законодавства, якщо установа не усунула порушення або вчинила зазначені порушення у подальшому (п. 14 Порядку № 21).
Сучасні вимоги до бухгалтерів бюджетної сфери зростають, і не завжди є час слідкувати за всіма змінами у законодавстві, звітності та ревізії. Вища школа Головбуха підготувала для вас програму, яка допоможе вам стати впевненим експертом, мрією кожного керівника!
Коли зупинення операцій суди визнають незаконними
Практика адміністративних судів свідчить, що органи бюджетного контролю іноді необґрунтовано застосовують заходи впливу. Тому дуже часто бюджетні установи звертаються до судів з адміністративним позовом оскаржити рішення про застосування того чи іншого заходу впливу за порушення бюджетного законодавства. Наведемо судові рішення, коли позовні вимоги бюджетних установ скасувати заходи впливу за порушення бюджетного законодавства суди задовольняли.
Держадитслужба зупинила операції з бюджетними коштами
Суть справи
Міський палац культури звернувся до суду з позовом до Західного офісу Держаудитслужби, в якому просив суд визнати протиправними та скасувати розпорядження відповідача від 27.12.2019 № 26 про зупинення операцій з бюджетними коштами. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що оскаржувані вимоги прийняті без урахування всіх обставин та не є конкретизовані. Вважає також, що при прийнятті як вимог, так і розпорядження, на підставі якого позивачу зупинено бюджетне фінансування, відповідач порушив процедурні норми та норми законодавства.
Рішення суду
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Західного офісу Держаудитслужби від 27.12.2019 № 26 про зупинення операцій з бюджетними коштами (рішення від 30.03.2020 у справі № 380/338/20). Однак постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2020 попереднє рішення було скасовано, касаційне провадження у цій справі закрито 30.11.2021 Касаційним адміністративним судом Верховного суду на користь Держаудитслужби.
Казначейство зупинило операції з бюджетними коштами
Суть справи
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області просило суд:
- скасувати розпорядження ГУ ДКСУ в Херсонській області від 21.03.2018 № 3 про зупинення операцій з бюджетними коштами на рахунках;
- зобов’язати ГУ ДКСУ в Херсонській області відновити видаткові операції з бюджетними коштами на рахунках.
Розпорядження про відновлення операцій приймають на підставі доповідної записки.
Вказані позовні вимоги позивач обґрунтовує обставинами, викладеними в позові, а саме зазначає, що оскаржуване розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами прийнято на підставі протоколу про бюджетне правопорушення від 08.06.2017 № 1. Позивач зазначає, що не беручи до уваги його пояснень та зауважень, відповідач після складання згаданого протоколу від 08.06.2017 № 1, виніс розпорядження від 12.06.2017 № 13 та кожні 30 днів видавав нові розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами, які позивачем оскаржувались до суду.
Рішення суду
Визнати протиправним та скасувати розпорядження ГУ ДКСУ в Херсонській області від 21.03.2018 № 3 про зупинення операцій з бюджетними коштами на рахунках Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області (рішення від 04.05. 2018 у справі № 821/454/18).
Тож аби не потрапити під зупинення операцій з бюджетними коштами або під інший захід впливу, потрібно дотримувати бюджетного законодавства.