Надбавка за розробку нормативів в ОМС: який ліміт
Журнал «Головбух: Бюджет» запрошує на безплатний вебінар
Чим є надбавка “за нормативку”?
Спеціальної такої надбавки немає. Натомість є надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи – така її повна назва. Визначена вона пп. “в” п. 2 Постанови Кабміну “Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів” від 09.03.2006 р. № 268 (далі — Постанова № 268). Серед усіх інших підстав для її нарахування згадується робота, яка безпосередньо пов’язана з:
- розробкою проєктів нормативно-правових актів;
- проведенням експертизи проєктів нормативно-правових актів.
Про можливість такої надбавки згадує й лист Мінекономрозвитку від 12.03.2020 р. № 3511-06/17417-09.
З огляду на специфічність такої роботи з’ясуємо спершу, у чому ж саме вона полягає.
Хто встановлює надбавки за високі досягнення праці працівникам самостійного підрозділу органу місцевого самоврядування
Що таке нормативно-правовий акт?
Нормативно-правовий акт – це закон або підзаконний документ. Ухвалюються вони державними органами, органами місцевого самоврядування (ОМС) у межах їхніх компетенцій. Нормативно-правові акти всі письмові.
Підзаконні акти можуть мати різну сферу дії – від загальної (вся держава) до локальної (певна територія). Також можуть бути і внутрішньовідомчі акти, наприклад на рівні підприємства чи установи. Підзаконними вони називаються, тому що ухвалюються на основі законів для їхнього виконання, конкретизації на певній території, підприємстві, установі.
До підзаконних актів локальної дії, наприклад належать рішення міської ради, рішення виконкому міської ради, розпорядження міського голови тощо. Як бачимо, такої роботи в ОМС вистачає. Навіть наказ про прийняття на роботу чи проведення конкурсу на заміщення посади – це підзаконні нормативно-правові акти відомчої дії.
Що таке експертиза нормативно-правового акта?
Експертиза – під даною гучною назвою прихований розгляд, дослідження нормативно-правових актів, надання щодо них правильних висновків, їхньої інтерпретації, аналіз таких документів. Наприклад, аби міський голова прийняв розпорядження щодо організації цивільного захисту міста, тій особі, що готує такий документ доведеться дослідити законодавством про місцеве самоврядування, пов’язані з темою закони, Кодекс Цивільного захисту України, які пов’язані з даним питанням, адже на них слід послатися у вступній частині документа. Крім того, слід знати й права та обов’язки міського голови, аби не було перевищення повноважень та рішення було прийняте в межах компетенції такого міського голови.
Калькулятор стажу державної служби, служби в ОМС та приведеної дати
Хто може розраховувати на надбавку “за нормативку”?
На надбавку у ОМС можуть розраховувати керівні працівники та спеціалісти департаментів, управлінь, відділів, інших структурних підрозділів – про це прямо згадується у пп. “в” п. 2 Постанови № 268. Наприклад, потенційними отримувачами даної надбавки можуть бути заступник міського голови, секретар ради, секретар виконкому, завідувач юридичного сектору (департаменту), пов’язані з розробкою та експертизою спеціалісти, зокрема юристи та економісти.
ТОП-10 помилок при виплаті зарплати та що з ними робити
Розмір надбавки “за нормативку”
Надбавка може бути встановлена у розмірі не більше 100% від бази нарахування, якою є сума: оклад + ранг + надбавка за вислугу років (див. абз. 2 пп. “в” п. 2 Постанови № 268). Однак це лише максимальна межа й внутрішнім рішенням ОМС надбавка може бути обмежена, наприклад 50% згаданої бази. Можна навіть диференціювати дану надбавку за посадами – комусь більше, комусь менше, в залежності від ступеня завантаженості такими питаннями та рівня відповідальності.
Приклад розрахунку надбавки “за нормативку”
Для прикладу директор юридичного департаменту виконкому міської ради має оклад 8500 грн (місто 300 тис. жителів), надбавку за 8-й ранг (четверта категорія посад) – 550 грн, надбавку за вислугу років (понад 15 років) – 25% від бази (оклад + ранг). Йому була встановлена надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, яка пов’язана з підготовкою нормативно-правових актів виконкому та міської ради, а також експертизи пов’язаних з даною роботою документів – у розмірі 100% бази (оклад + ранг + вислуга).
Як результат маємо таку зарплату директора юридичного департаменту за січень 2022 року:
- оклад 8500 грн (відпрацював усі дні по нормі);
- ранг – 550 грн (від відпрацьованого часу взагалі не залежить);
- надбавка за вислугу років = (8500 + 550) × 0,25 = 9050×0,25 = 2262,50 грн;
- надбавка “за нормативку” = (8500 + 550 +2262,50)×1 = 11312,50 грн;
- зарплата всього = 8500 + 550 +2262,50 + 11312,50 = 22625 грн.
Зарплата “до видачі” у такому разі = 22625× 0,805 = 18213,13 грн.
Умови нарахування надбавки “за нормативку”
Умов нарахування надбавки, пов’язаної з підготовкою нормативно-правових документів слід дотриматися декілька:
- положеннями про підрозділи (управління, відділ) має бути передбачено виконання такої роботи, тобто підготовки нормативки або її експертизи. Про це прямо згадує абз. 2 пп. “в” п. 2 Постанови № 268. У цих же положеннях можна визначити конкретні умови встановлення або скасування надбавки;
- така робота має бути передбачена у посадовій інструкції працівника. Це очевидно потрібно для обґрунтування даної надбавки;
- надбавка здійснюється в межах фонду оплати праці. Це загальне правило для всіх надбавок і доплат посадовим особам ОМС;
- має бути чітко визначений термін встановлення даної надбавки, наприклад період виконання роботи, пов’язаної з підготовкою нормативно-правових документів;
- існування даної надбавки слід згадати й у загальних документах, які пов’язані з оплатою праці та трудовими відносинами в ОМС, зокрема колективному договорі та/або положення про оплату праці, якщо таке створювалося, тощо.
Однак не зайвим буде працівнику при звітуванні за проведену роботу згадувати ті нормативно-правові акти, які він розробляв безпосередньо чи брав участь, надавав консультаційну допомогу.