Перевірка закупівель: як відбувається
Державну політику у сфері державного фінансового контролю реалізує наразі Держаудитслужба (п. 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою КМУ від 03.02.2016 № 43; далі — Положення № 43).
Вона має забезпечувати державний фінансовий контроль через проведення (пп. “3” п. 4 Положення № 43):
- державного фінансового аудиту;
- інспектування (ревізії);
- перевірок закупівель;
- моніторингу закупівлі.
Такі форми фінконтролю передбачає абз. 2 ст. 2 Закону “Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні” від 26.01.1993 № 2939. Такі повноваження у Держаудитслужбі з’явилися ще з січня 2018 року. Здійснюють вони це на підставі Порядку проведення перевірок закупівель Державною аудиторською службою, її міжрегіональними та територіальними органами, постанова Кабміну від 01.08.2013 № 631 (далі – Порядок № 631).
Порядок № 631 поширюється на всі публічні закупівлі, у т.ч. у замовників (пп. “6” п. 6 Положення № 43).
Увага: За Порядком № 631 перевірятимуть всі закупівлі
Готуємося до планування закупівель на наступний рік
Перевірка закупівель - 7 підстав для проведення
Перевірки публічних закупівель проводять (п. 4 Порядку № 631), якщо:
1) замовник не усунув порушення, визначене у висновку про результати моніторингу закупівлі (далі — висновок), і таке порушення матиме негативний вплив для бюджетів, а також висновок не оскаржено до суду;
2) під час моніторингу закупівлі виявлені порушення щодо невідповідності опублікованих в електронній системі закупівель умов договору про закупівлю змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі за результатами аукціону (у т. ч. ціни за одиницю товару) або ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
3) замовник не усунув порушення, визначене у висновку, і таке порушення призвело до невиконання ним вимог Закону “Про публічні закупівлі” від 25.12.2015 р. № 922 (далі – Закон № 922), а також висновок не оскаржено до суду;
4) є доручення або рішення КМУ щодо проведення перевірок закупівель, якщо відповідні питання не можуть бути перевірені під час планових виїзних ревізій;
5) виникла потреба у перевірці відомостей про порушення замовником законодавства у сфері закупівель, що надійшли до органу держфінконтролю, або перевірці відомостей, наведених у зверненні (за умови закінчення строку подання скарги про відповідні порушення до органу оскарження згідно із Законом № 922), якщо замовник не надав пояснення та їх документального підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу держфінконтролю протягом 3-х робочих днів з дня його надходження;
Увага: Основні підстави для перевірок: не усунули порушень, невідповідність умов договору змісту тендерної пропозиції, скарга від замовника на дії органу держфінконтролю
6) орган держфінконтролю вищого рівня під час перевірки (в порядку контролю за достовірністю висновків органу держфінконтролю нижчого рівня) актів перевірки закупівель виявив невідповідність їх вимогам законодавства. Перевірка закупівель може бути ініційована органом держфінконтролю вищого рівня, якщо розпочато службове розслідування стосовно посадових або службових осіб органу держфінконтролю нижчого рівня, які проводили перевірку закупівель, або у разі повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення;
7) надійшла скарга від замовника на дії або бездіяльність посадових осіб органу держфінконтролю.
Перші три підстави для перевірок закупівель — нові. Проте, як і раніше, для проведення перевірки закупівель достатньо, аби була наявною хоча б одна з таких підстав.
Журнал «Держзакупівлі» продовжуює проводити гарну традицію —засідання Eliteclub закупівельника. Ми проводимо їх щосезону. Спікер Eliteclub закупівельника — Ярослава Дуброва, одна із найдосвідченіших експерток в сфері закупівель. У програмі заходу передбачено: ✐ Можливість опрацювати власну закупівлю
Перевірка закупівель здійснюється при наявності у замовника:
- письмового рішення керівника органу держфінконтролю або його заступника;
- направлення у 2-х примірниках — на кожну посадову особу органу держфінконтролю та залученого кваліфікованого фахівця (п. 8 Порядку № 631).
Строки перевірки закупівель
Строки проведення перевірки публічних закупівель визначає орган держфінконтролю залежно від обсягу передбачених програмою перевірки питань. Однак строки перевірки закупівель не можуть бути більшими ніж (п. 11 Порядку № 631):
- 20 робочих днів;
- 10 робочих днів — перевірка закупівель, щодо яких аудитори вже проводили моніторинг закупівель.
Перевірка закупівель може бути зупинена аудиторами, якщо:
- потрібно провести багато зустрічних звірок, без завершення яких неможливо належно провести перевірку;
- за обґрунтованим зверненням замовника.
Але у такому разі вони мають дотримати встановлене обмеження загальної тривалості перевірки. Строк перевірки не може бути більшим (п. 20 Порядку № 631):
- 40 робочих днів з дня її початку;
- 20 робочих днів — якщо аудитори перевіряють закупівлі, щодо яких проводився моніторинг закупівель.
За перешкоджання — санкції і відповідальність
У п. 19 Порядку № 631 визначено визначає перелік дій замовника, які аудитори трактувати як перешкоджання проведенню перевірки закупівель. Це:
- недопущення посадових осіб органу держфінконтролю та залучених спеціалістів до проведення перевірки закупівель;
- неподання необхідних для перевірки закупівель документів;
- затримка у поданні документів;
- також як перешкоджання перевірці аудитори можуть трактувати інші дії замовника.
Якщо замовник перешкоджає проведенню перевірки закупівель, орган держфінконтролю:
- складає акт про неможливість проведення перевірки закупівель;
- вчиняє відповідні дії за процедурою, визначеною п. 23 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 № 550.
Так, про обставини, що перешкоджають проведенню перевірки закупівель, орган держфінконтролю письмово інформує правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством. Також перешкоджання посадовим особам органу держфінконтролю є підставою, аби застосувати до замовника санкцій, передбачених законодавством, і притягнути його керівника до адміністративної відповідальності.
Перевірка закупівель - що можуть вимагати аудитори
Зверніть увагу, що перевіряючі при одержанні документів мають свої вимоги оформляти письмово. Якщо вони цього не зробили, то замовник не зобов'язаний нічого їм надавати. Також надаються лише завірені копії документів, у тому числі й тих, які були розміщення в електронній системі закупівель (див. абз. 3 п. 17 Порядку № 631).
Перевірка може бути, як документальна (тільки по документам), так і фактична (з виконанням обміру виконаних робіт, різних замірів, інвентаризації тощо). Також може бути проведений аналіз інформації з електронної системи закупівель.
Результати перевірки закупівель
По результатах перевірки публічних закупівель складається акт перевірки закупівель. У акті мають бути рекомендації щодо усунення порушень, якщо вони були виявлені. Якщо ж бухгалтерський облік був відсутнім у замовника (до цього можна прирівняти й ненадання документів), то аудиторами тоді складається акт про неможливість проведення перевірки закупівель (див. вище).
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Держзакупівлі"