Що зміниться у сфері публічних закупівель із прийняттям Нового закону
Президент України 16 жовтня підписав Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» № 1076 (далі — Новий закон). Він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, а в дію його введуть через 6 місяців після публікації.
Новий закон вносить у закупівельне законодавство низку змін. Умовно їх можна поділити за головними напрямами:
1. професіоналізація закупівель
- поступовий перехід від тендерних комітетів до уповноважених осіб — до 1 січня 2022 року;
- оплата роботи уповноважених осіб;
- тестування рівня знань уповноважених осіб.
Так, відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі буде уповноважена особа. Її замовники визначатимуть або призначатимуть одним із таких способів:
- покладуть на працівника із штатної чисельності функції уповноваженої особи як додаткову роботу із відповідною доплатою;
- введуть до штатного розпису окрему посаду, на яку буде покладено обов`язки виконання функцій уповноваженої особи;
- укладатимуть трудову угоду.
Можна буде призначити як одну, так і декілька уповноважених осіб, якщо кожна з таких осіб буде відповідальною за організацію та проведення конкретних процедур закупівель/спрощених закупівель.
Аби замовники мали змогу порахувати, скільки уповноважених осіб потрібно буде для їхніх закупівель, аналітики Київської школи економіки розробили спеціальний інструмент. Рекомендована кількість уповноважених осіб залежить від обсягу закупівель та рівня їх складності.
Підставляйте власні дані в поля інструмента за посиланням та розраховуйте рекомендовану саме для вас кількість уповноважених осіб.
Посадова інструкція фахівця з публічних закупівель
2. гармонізація законодавчих норм з міжнародними стандартами
- нова конкурентна процедура — торги з обмеженою участю;
- право брати участь у закупівлях об'єднанням підприємств;
- можливість проводити попередні ринкові консультації з потенційними учасниками;
- можливість відхиляти тендерні пропозиції учасників з аномально низькою ціною;
- можливість оцінювати тендерні пропозиції учасників за вартістю життєвого циклу;
3. прозорість і оптимізація допорогових закупівель
- обов’язкове проведення спрощених закупівель в Prozorro — від 50 тис. грн (раніше — від 200 тис. грн). Це допоможе вивести з тіні понад чверть мільйона закупівель на рік;
- звітування в Prozorro про всі закупівлі без винятку (раніше — від 50 тис. грн);
- можливість закупити прості товари через електронні каталоги в Prozorro Market;
4. удосконалення закупівельного процесу
- можливість для учасників протягом 24 годин виправити незначні помилки в тендерній пропозиції;
- можливість застосовувати нецінові критерії для всіх закупівель;
5. удосконалення процесу оскарження
- оскарження закупівель стане платним. Це дасть змогу припинити необґрунтоване оскарження великої кількості закупівель і затримку проведення тендерів. Оплата скарги здійснюватиметься через систему;
- повернення плати, якщо АМКУ задовольнив скаргу учасника;
- неможливість відкликати скаргу;
- неможливість відмінити тендер під час оскарження;
6. посилення відповідальності за порушення
- відповідальність керівника замовника за невиконання рішення АМКУ — штраф 85 тис. грн;
- відповідальність за порушення законодавства про закупівлю, зокрема, за: неправомірно застосовану переговорну процедуру, безпідставне відхилення тендерної пропозиції — штраф від 25,5 тис. грн до 51 тис. грн;
- відповідальність для керівника замовника — від 34 тис. грн до 170 тис. грн.
Про запроваджені зміни ми розповіли на вебінарі, тож якщо маєте запитання — дивіться відео.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух: Бюджет"