Як заощадити на зарплаті єдиного працівника компанії — директора

Під час карантину, аби заощадити кошти, деякі підприємства залишають працювати лише керівника. Як слід оплачувати його роботу? Хто вестиме облік і складатиме звітність? Читайте поради експерта

 

 

Власник управляє підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів (ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу України; ГК).

Отже, власник юрособи на свій розсуд визначає спосіб керування нею. Якщо він керує безпосередньо, то юридична особа залишається без директора. Коли ж опосередковано, то ланка між власником і підприємством і буде штатним керівником.

Як він має діяти під час карантину, чи може піти у відпустку, як заощадити на зарплаті? Відповіді вже готові.

⚠️ Каверзні відпускні: шість запитань на професійність ➤➤➤

Чи може директор піти у відпустку

Право на відпустку мають особи - громадяни України, які перебувають у трудових відносинах із підприємствами будь-яких форм власності, виду діяльності та галузевої належності, а також ті, хто працює за трудовим договором у фізособи (ст. 2 Закону про відпустки).

Тож навіть якщо у штаті підприємства лише один працівник — директор, цей факт не позбавляє його права на відпустку. Щорічна основна відпустка 2020 мінімальної або повної тривалості  (надається працівникам тривалістю 24 календарних дні (к. дн.) за відпрацьований рік (ст. 6 Закону про відпустки). Діють і загальні правила поділу щорічної відпустки: її безперервна частина не може бути меншою за 14 к. дн. (ст. 12 Закону про відпустки).

Особливі умови надання відпустки директору можете визначати у статуті або трудовому договорі (контракті), що уклали з ним. Але вони не мають порушувати норм Кодексу законів про працю України (КЗпП) і Закону про відпустки.

Надання відпустки оформлюйте наказом або розпорядженням власника чи уповноваженого ним органу (директора). Не буде порушенням, якщо директор підпише наказ «сам на себе». Але тоді його потрібно узгодити із засновником.

Увага: На період відпустки директора призупинити діяльність підприємства юридично неможливо

Майте на увазі! Керівник підприємства — це виконавчий орган управління юрособи. Він діє на підставі статуту, і його повноваження припиняються у спосіб, визначений у статуті.

Логічно, що в період відпустки керівник не може виконувати посадових обов’язків, позаяк відпустка є формою відпочинку, яку гарантують усім працівникам (лист Мінсоцполітики від 17.10.2016 № 376/06/186-16).

Однак призупинити діяльність підприємства на період відпустки директора юридично неможливо, а відкликати керівника з відпустки можна лише у випадках, визначених у статті 79 КЗпП.

Якщо в період відпустки директора необхідно підписати внутрішні документи або звітність, оптимальний варіант — прийняти на його посаду іншу особу. Тут на поміч прийде строковий трудовий договір. Ця особа виконуватиме функції директора, матиме право підпису на час відпустки директора і нестиме відповідальність за невиконання обов’язків.

Як варіант, покладіть функції директора на період його відпустки на засновника.

Як платити менше

Чи може керівник не нараховувати і не платити собі зарплату? Ні, не може. Адже коли власник наймає керівника, з ним укладають договір (ст. 65 ГК). Без оформлення трудових відносин функцію управління підприємством може виконувати засновник, якщо це передбачено установчими документами.

Трудовий договір - це угода між працівником і власником підприємства ... за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства… виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Частина 1 статті 21 КЗпП

Навіть якщо юрособа не провадить господарської діяльності, вона все одно зобов’язана подавати органам контролю передбачену законодавством звітність. Її обов’язково засвідчує своїм підписом директор чи уповноважена особа. Окрім того, керівник підписує інші внутрішні документи, що стосуються поточної діяльності.

Увага: Податкові декларації подають незалежно від того, чи провадило підприємство у звітному періоді господарську діяльність.

Закон не передбачає можливості управляти підприємством на підставі цивільно-правової або іншої угоди, не набуваючи статусу посадової особи. Отже, директор є найманим працівником, якому потрібно виплачувати зарплату.

Нагадаємо, заробітна плата — це винагорода, яку обчислюють у грошовому виразі та яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу (ст. 1 Закону про оплату праці). Окрім того, зарплату слід належно оподаткувати: утримати ПДФО, військовий збір, а також нарахувати ЄСВ на суми виплати.

Пропонуємо кілька варіантів: Нарахування зарплати директору >>> 

 

 

Скільки «коштуватиме» неоформлений директор

Які чекають наслідки, якщо не укласти з директором трудового договору й не платити йому зарплату? Безоплатна робота директора, навіть за його згоди, є порушенням законодавства про працю. Його кваліфікують як недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці. За це підприємству доведеться сплатити штраф —

10-кратний розмір мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого вчинили порушення (ст. 265 КЗпП).

У нашому випадку працівник один — директор, тож штраф становитиме 47 230 грн. Для застосування штрафних санкцій за статтею 265 КЗпП строків давності не визначено. Тому краще не ризикувати, а скористатися більш безпечними варіантами.

 

 

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді