Платні послуги закладів освіти 2026

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
консультант з обліку та оподаткування, Київ
Які заклади освіти можуть надавати платні послуги та які саме, на що освітні заклади можуть витрачати кошти, отримані за платні послуги — розбираємося в огляді

Сучасна система освіти постійно змінюється під впливом соціальних, економічних та технологічних факторів. Держава не спроможна забезпечити доступність та якість освіти для широкого загалу громадян на безоплатній основі, тому ці функції перекладають як на самі заклади освіти, так і на їх засновників.

Це також можна прослідкувати за останніми змінами до НПА, зокрема за якими надають платні послуги закладів освіти державної і комунальної форми власності. Розглянемо детальніше як заклади освіти надаватимуть платні послуги.

Як ідеально завершити 2025 рік: покроковий план

Перелік платних послуг, які можуть надавати заклади освіти

Законом про освіту закріплено право закладів освіти надавати платні освітні та інші послуги, перелік яких затверджує КМУ. Засновники цих закладів мають право затверджувати додаткові переліки платних послуг, які не увійшли до переліку, затвердженого КМУ.

Перелік платних послуг, які можуть надавати заклади освіти, інші установи та заклади системи освіти, що належать до державної та комунальної форми власності, затверджений постановою КМУ від 27.08.2010 № 796 (далі — Перелік № 796). Він визначає які платні послуги заклади освіти можуть надавати у сферах:

  • освітньої діяльності;
  • наукової та науково-технічної діяльності;
  • міжнародного співробітництва;
  • охорони здоров’я, рекреації, адаптації, відпочинку, дозвілля, оздоровлення, туризму, фізичної культури та спорту;
  • побутових послуг;
  • житлово-комунальних послуг;
  • інших послуг.

Платні послуги закладів освіти 2026 — це послуги, що не входять до гарантованого державою обсягу безоплатної освіти. Платні послуги не мають замінювати або дублювати ті, що входять до державного стандарту освіти і мають надаватися безкоштовно.

Так, законом заборонено надавати платні освітні послуги своїм вихованцям під час, у межах чи на заміну реалізації освітньої програми, а також для досягнення їх учнями результатів навчання (компетентностей), визначених державними стандартами (абз. 3 ч. 5 ст. 50 Закону України «Про дошкільну освіту» від 06.06.2024 № 3788-IX; далі — Закон № 3788, абз. 2 ч. 5 ст. 59 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-IX; далі — Закон № 463).

Керівник державного, комунального закладу дошкільної освіти, середньої освіти має визначити та затвердити перелік платних послуг, які надаватиме заклад, із зазначенням часу, місця, способу та порядку надання кожної з послуг, їх вартості та особи, відповідальної за їх надання. Ці відомості заклад освіти має оприлюднити на власному сайті, а за його відсутності — на сайті засновника.

💥Обов’язкова сертифікація бухгалтерів: кого торкнеться та які наслідки

Переваги від надання платних послуг

Платні послуги закладів освіти 2026 позитивно впливатимуть на фінансове становище закладу, його матеріально-технічну базу, а також оплату педагогічних працівників, які будуть задіяні в наданні освітніх послуг.

Також окремі платні послуги зможуть підвищити конкурентність закладу освіти. Наприклад, постановою КМУ від 07.07.2025 № 808 закладам дошкільної освіти дозволили, зокрема, надавати платні послуги з проведення занять за парціальними програмами, що не входять до складу освітніх програм такого закладу. Тобто у садочку можуть ввести платний короткий курс, наприклад, іноземної мови для вихованців, за умови, що його не передбачено основною програмою.

Підвищення якості платних послуг закладу освіти і, відповідно, його конкурентності залежатиме від особи, яка надаватиме цю платну послугу. Тож керівник закладу освіти має це враховувати при підборі персоналу.

Для вихованців та учнів державного чи комунального закладу освіти перевагою буде отримання додаткових знань, умінь та навичок у цьому ж закладі освіти, адже батьки зможуть обирати додаткові послуги згідно з інтересами і потребами їх дитини.

Використання коштів від надання платних послуг

Заклади освіти, що фінансують з державного чи місцевого бюджету, та надають платні послуги мають дотримувати правил використання цих коштів.

Так, заклад дошкільної освіти згідно з частиною 5 статті 50 Закону № 3788 спрямовуватиме кошти від надання платних послуг у розмірі:

  • 70% — на оплату праці, заохочення, зокрема преміювання, працівників відповідно до колективного договору та внутрішніх актів закладу дошкільної освіти;
  • 30% — на поліпшення та розвиток матеріально-технічної бази закладу дошкільної освіти (поточні ремонти, придбання майна, поліпшення матеріально-технічного, ігрового, навчально-методичного забезпечення освітнього процесу тощо), забезпечення статутної діяльності.

Для закладів середньої освіти Закон № 463 такого розподілу не визначає. Тож кошти від надання платних послуг потрібно спрямовувати у відповідності з частиною 4 статті 13 Бюджетного кодексу України (БК).

Потенційні ризики

Розширення переліку платних послуг закладів освіти може спричинити в подальшому комерціалізацію освіти, тобто заклад освіти буде зацікавлений лише у наданні платних послуг, а основна його функція перетвориться на другорядну. Водночас бажання дитини отримати додаткову послугу не завжди можуть задовольнити батьки, доходи і фінансовий стан яких різний. Надаючи платні послуги заклад освіти має забезпечити її прозорість та добровільність, без вимоги її придбати у «добровільно-примусовому» порядку.

Обов’язково, кошти від надання платних послуг мають зараховувати на окремий рахунок закладу освіти, реквізити якого мають бути зазначені у переліку платних послуг та своєчасно оновлюватись у разі його зміни. Також керівник закладу має організувати контроль за правильним використанням цих коштів відповідно до БК та Законів № 3788, № 463.

Висновок:

Платні послуги в закладах освіти можуть стати ефективним інструментом для підвищення якості освіти та фінансової стабільності шкіл і садочків. Однак вони мають надаватися у чітких межах законодавства, з дотриманням принципів добровільності, доступності та прозорості.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Рішення про місцевий бюджет 2026: що має містити документ і як його оформити

Державний бюджет — це бюджет країни і його визначають у відповідному законі, який приймає Верховна Рада. Бюджет села, селища, міста визначає відповідна місцева рада у рішенні про місцевий бюджет. Що це за рішення, яка його структура, хто його складає та як його приймають розглянемо далі
4117

Як підготувати бюджетний запит на 2026 рік

Бюджетний запит — це початок циклу щорічного бюджетного процесу. Як його готувати при складанні проєктів місцевих бюджетів, якими правилами та нормативними документами керуватися, про інструкцію з підготовки бюджетних запитів, типовий перелік результативних показників, типові недоліки підготовки бюджетних запитів — питання цього огляду.
54563

Паспорт бюджетної програми місцевого бюджету 2026

Складають паспорт бюджетної програми місцевого бюджету усі головні розпорядники за коштами місцевого бюджету. Розкажемо про особливості заповнення, внесення змін та термін затвердження
72009

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді