Мінфін оновив правила внутрішнього контролю для розпорядників бюджетних коштів

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
експерт з податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ
Мінфін наказом від 20.08.2025 № 420 затвердив нові Методичні рекомендації щодо внутрішнього контролю. Цей документ стосується розпорядників бюджетних коштів, а також підприємств та організацій, що перебувають у їхній сфері управління.

Мінфін оновив правила внутрішнього контролю для розпорядників бюджетних коштів

Наказ Мінфіну від 20.08.2025 № 420

Нові рекомендації відображають сучасні підходи до управління бюджетними коштами. Замість фокусу на формальних перевірках, документ робить акцент на системному управлінні ризиками та інтеграції контролю в усі процеси установи.

Документ визначає внутрішній контроль не як окрему функцію, а як невід’ємну частину щоденної управлінської діяльності. Для бухгалтерів це означає, що їхня робота стає частиною цілісної системи, яка охоплює:

  • Планування та використання бюджетних коштів.
  • Бухгалтерський облік та звітність.
  • Захист активів.
  • Запобігання корупції та зловживанням.

Оновлена система внутрішнього контролю складається з п’яти взаємопов’язаних елементів:

  1. Внутрішнє середовище — культура та етика, ставлення керівництва до контролю.
  2. Управління ризиками — виявлення, оцінка та реагування на ризики.
  3. Заходи контролю — безпосередні дії, що допомагають мінімізувати ризики (наприклад, візування документів, звірки, розподіл обов'язків).
  4. Інформація та комунікація — обмін даними для прийняття рішень.
  5. Моніторинг — відстеження ефективності системи контролю.

Що зміниться в роботі бухгалтерії?

1. Методичні рекомендації запроваджують чіткий порядок ідентифікації та оцінки ризиків. Відтепер установам потрібно вести Реєстр ризиків, де документуватимуться потенційні загрози (наприклад, помилки в обліку, некоректні закупівлі, зловживання) та методи їх усунення. Бухгалтерії доведеться активно долучатися до цього процесу, ідентифікуючи фінансові та облікові ризики.

2. Головні розпорядники державних коштів та інші визначені установи щороку до 1 лютого подаватимуть до Мінфіну:

  • Звіт про стан внутрішнього контролю.
  • Декларацію керівника.

Ці документи покликані забезпечити об’єктивну оцінку ефективності контрольних заходів, що, ймовірно, вимагатиме від бухгалтерів підготовки відповідних даних та аналітики.

Нові рекомендації підсилюють відповідальність керівників, але і накладають додаткові обов’язки. Це перехід від точкових перевірок до системного підходу, де кожен крок — від планування витрат до складання звітності — має бути частиною єдиної системи контролю.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як провести видатки з благоустрою території

Висадка квітів до свята, озеленення території, вивезення сміття, косіння трави, облаштування автобусних зупинок та інші заходи з утримання території у належному стані. Усі ці заходи з благоустрою потребують належного проведення видатків. Якими вони бувають, їхні КЕКВ, бухгалтерські рахунки та облік — у консультації
15592

Скасування Господарського кодексу з 28.08.2025: а ви готові?

З 28 серпня 2025 року Господарський кодекс офіційно втрачає чинність. Що це означає на практиці? Як працювати без нього та до чого готуватися бюджетникам? У статті — коротко про головне, а також відповіді експертів на найактуальніші запитання.
16158

Рішення про місцевий бюджет 2026: що має містити документ і як його оформити

Державний бюджет — це бюджет країни і його визначають у відповідному законі, який приймає Верховна Рада. Бюджет села, селища, міста визначає відповідна місцева рада у рішенні про місцевий бюджет. Що це за рішення, яка його структура, хто його складає та як його приймають розглянемо далі.
236

Як підготувати бюджетний запит на 2026 рік

Бюджетний запит — це початок циклу щорічного бюджетного процесу. Як його готувати при складанні проєктів місцевих бюджетів, якими правилами та нормативними документами керуватися, про інструкцію з підготовки бюджетних запитів, типовий перелік результативних показників, типові недоліки підготовки бюджетних запитів — питання цього огляду.
39637

Програмно-цільовий метод: як застосувати на практиці

В основу процесу складання місцевих бюджетів, їхнього виконання та звітування покладений програмно-цільовий метод (ПЦМ). Що це таке та яка бюджетна документація з цим методом пов’язана — у цьому огляді
9386

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді