Дежбюджет—2026: чи відбудеться дискусія за участі представників КМУ, ВРУ та фахівців аналітичних центрів

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
головний редактор порталу «Бухгалтерія для бюджету та ОМС»
Аналітичні центри звернулися до Парламенту щодо проєкту Державного бюджету на 2026 рік. Вони пропонують провести відкриту експертну дискусію за участі представників КМУ, ВРУ та фахівців аналітичних центрів щоб відкоригувати низку пріоритетів бюджету.

Дежбюджет—2026: чи відбудеться дискусія за участі представників КМУ, ВРУ та фахівців аналітичних центрів

Проєкт кошторису бюджетної установи: готові бланки з формулами

Як зазначають аналітичні центри, оприлюднений проєкт Держбюджету 2026 має ряд позитивних рішень, зокрема, щодо розвитку людського капіталу, реалізації програм спрямованих на активне довголіття (чекапи), збільшення видатків на медицину, реалізації ветеранських політик, розширення державних програм пільгового кредитування бізнесу «5-7-9» тощо.

У той же час проєкт Держбюджету на 2026 рік має низку недоліків, які аналітичні центри пропонують розглянути та доопрацювати.

Розбіжність пріоритетів та системні проблеми Держбюджету на 2026 рік

Оголошені урядом пріоритети (оборона, антикорупція, відновлення, євроінтеграція) не в повній мірі знайшли своє відображеня у структурі бюджету. Зокрема, витрати на оборону заплановані на рівні 1 923,6 млрд грн (+0,6% до 2025 року), що з урахуванням інфляції означає падіння реального фінансування. Таке скорочення в умовах війни вимагатиме залучення додаткового фінансування, яке потребуватиме внесення змін до Державного бюджету.

Реформи БЕБ та Митниці не отримали належного фінансування, що ставить під сумнів виконання міжнародних зобов’язань і прогнозованих у проєкті Держбюджету надходжень від детінізації (60 млрд грн). Перезавантаження БЕБ передбачає переатестацію всіх кадрів, набір нових співробітників, встановлення гідної заробітної плати співробітникам — на все це не передбачено фінансування проєктом Держбюджету.

В той же час частина коштів може бути витрачена нефективно. Зокрема, у частині розділів проєкт Держбюджету розраховується на основі довоєнної кількості населення, яка суттєво змінилась. Необхідно скоротити видатки, пов’язані з кількістю населення, зокрема на держсервіси.

Підвищення зарплат освітянам (+53,8 млрд грн) варто скоординувати з відповідними стратегічними рішеннями щодо оптимізації шкіл і верифікації витрат в освітній сфері, зменшенням «паперової роботи» для вчителів, розвитком компетентностей вчителів і їхньої ролі в освітньому процесі у відповідності з викликами і кращими практиками.

Проєкт Держбюджету складений в умовах, коли податкова політика залишається незбалансованою та несправедливою та не сприяє відновленню (СМКОР, зростання податків, ускладнення адміністрування тощо).

Збільшення залежності від зовнішнього фінансування у Держбюджеті—2026

Проєктом бюджету на 2026 рік пропонується суттєве збільшення зовнішнього фінансування до 45.5 млрд. дол. Ці кошти є критично важливим чинником забезпечення макроекономічної стабільності. Водночас проблеми із залученням відповідних коштів можуть вимагати перегляду чинної економічної політики. Зважаючи на це, Уряд повинен активно працювати з міжнародними донорами щодо пошуку взаємоприйнятних механізмів та умов фінансування, виконувати передбачені кредитними угодами зобов’язання та максимально ефективно використовувати отримані кошти.

При цьому важливим є шукати внутрішні резерви для скорочення дефіциту держбюджету, в першу чергу за рахунок скорочення неефективних та другорядних видатків бюджету.

Виходячи з викладеного вище аналітичні центри пропонують:

  • узгодити державний бюджет із реально визначеними пріоритетами програми Уряду: оборона, антикорупція, розвиток людського капіталу, економічна стійкість;
  • переглянути ефективність витрат на другорядні напрями (зокрема, надмірне зростання фінансування ДБР, Національний кешбек тощо) та передати їх на потреби оборони;
  • зобов'язати Уряд визначити чіткі (а не формальні) цільові показники та критерії оцінки ефективності діяльності ДПС, ДМС, БЕБ та інших державних структур і систем (зокрема, СМКОР), що мають стимулювати їх роботу до зменшення штучних перепон у діяльності бізнесу та детінізацію економіки.

З цією метою вони пропонують провести відкриту експертну дискусію за участі представників КМУ, ВРУ та фахівців аналітичних центрів щодо коригування низки пріоритетів бюджету.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Освітня субвенція 2025/2026: розмір, розподіл, бухоблік

Освітня субвенція — це один із трансфертів, які місцеві бюджети отримують з державного бюджету на спільні цільові програми. Про умови її отримання та перелік витрат, на які можна витрачати кошти освітньої субвенції у 2025 та 2026 роках — говоримо у цьому огляді.
13421

Коди економічної класифікації видатків бюджету 2025: інструкція застосування

Мінфін регулярно оновлює інструкцію зі застосування КЕКВ. Це зумовлює проблеми в установах, адже вони планують видатки у кошторисах за старими КЕКВ, а проводити їх потрібно вже за новими. Актуальні коди економічної класифікації видатків бюджетних установ 2025 року та їхнього застосування — у цьому огляді
473607

Кошторис 2025: як заповнити, внести зміни та відзвітувати

Кошторис — це головний плановий документ бюджетної установи. Без нього витрачання бюджетних коштів стає нецільовим. Тому складати кошторис бюджетної установи — важливий процес, за якого норми закону потрібно чітко дотримати, а всі витрати-доходи перерахувати.
189651

Прожитковий мінімум 2026: суми та розрахунки

Прожитковий мінімум у 2026 році зросте. Із проєкту Держбюджету на 2026 рік розуміємо, що орієнтуватися варто на 3 328 грн прожиткового мінімуму для працездатних осіб у 2026 році. Які розміри інших видів прожиткового мінімуму заклали на 2026 рік та як він вплине на розрахунки — говоримо далі.
4588

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді