Субвенція місцевим бюджетам
Що таке субвенція?
У законі про державний бюджет та у рішеннях про місцевий бюджет на відповідний рік передбачають кошти для інших бюджетів на ті чи інші програми, які передаються на безоплатній і безповоротній основі. Такі видатки називають міжбюджетними трансфертами. Вони є четвертою складовою доходів бюджету, окрім податкових, неподаткових надходжень і доходів від операцій з капіталом (ч. 1 ст. 9 Бюджетного кодексу України, далі – БКУ).
Субвенція — це міжбюджетний трансферт, точніше один із його видів. Її надають з державного чи місцевого бюджету (загального, спеціального або резервного фонду). Залежно від джерела фінансування вона поділяється на види. Субвенція завжди має цільове спрямування й вона безповоротна за умови дотримання цільового призначення коштів.
☛ Трансферт (субвенція, дотація) – це передача (рух) коштів з одного бюджету до іншого. Як правило, це відбувається «згори вниз»: від державного бюджету до місцевого. Однак ще може бути від одного місцевого бюджету іншому.
Субвенція і дотація: у чому різниця?
Субвенція не єдиний міжбюджетний трансферт. Ще є дотації (див. ч. 1 ст. 96 БКУ). Субвенція від дотації відрізняється призначенням:
- дотація спрямована на покриття дефіциту, наприклад місцевого бюджету, вирівнювання платоспроможності місцевих бюджетів, компенсацію втрат бюджетів через надання державою певних пільг (див. ст. 103 БКУ), переданих державою на місцеві бюджети видатків, наприклад на утримання закладів охорони здоров’я;
- субвенція спрямована, по-перше, на спільне фінансування, наприклад спільне утримання певних об’єктів між державним і місцевим бюджетом, виконання інвестиційних проєктів, спільне фінансування зарплат освітянам тощо. По-друге, вона має більш виражений цільовий характер, визначаються умови її отримання й куди саме мають спрямовуватися такі кошти. Наприклад, освітня субвенція в умовах має стимулювання оптимізації мережі навчальних закладів територіальної громади, а спрямованість коштів – зарплати педпрацівникам у закладах даної територіальної громади.
Прикладом того, що субвенція має більш цільову спрямованість, аніж дотація, може бути порівняння освітньої субвенції та додаткової дотації на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами області. Така дотація має значно більший перелік витрат, які вона може покрити, наприклад всі витрати на охорону здоров’я з пп. «3» ч. 1 ст. 90 БКУ, серед яких не тільки зарплата, але й оплата комунальних послуг і енергоносіїв.
☛ Більш вузька цільова спрямованість та наявність ознак спільного фінансування заходу, під який такий трансферт виділяється – це ключові риси субвенцій
Однак і субвенція, і дотація є міжбюджетними трансфертами. І більш вузька цільова спрямованість субвенцій за наявності певних обставин може бути розширена. Так, та ж освітня субвенція за ч. 4 ст. 1032 БКУ, якщо на кінець року вона залишилася, то може бути використана не тільки з урахуванням свого цільового призначення, але й на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Як приклад можна навести розподіл залишку освітньої субвенції у кінці:
- 2020 року – на організацію дистанційного навчання у зв’язку з карантинними заходами під час пандемії COVID-19;
- 2022 року – на заходи тероборони та облаштування бомбосховищ.
Види субвенцій
Види субвенцій залежать від того, з якого бюджету їх надаватимуть:
- з державного — місцевим бюджетам (обласним, районним, об’єднаних територіальних громад, міст обласного та/або районного значення, селищним, сільським);
- з місцевого — іншим місцевим бюджетам (наприклад, з районного — селищному або з сільського — районному).
Субвенції з державного бюджету 2023
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам теж бувають різних видів (див. зокрема ст. 97 БКУ):
- на здійснення державних програм соціального захисту;
- на виконання інвестиційних проектів (правила – див. ст. 105 БКУ);
- на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (правила – див. ст. 1031 БКУ);
- освітня субвенція (правила – див. ст. 1032 БКУ);
- субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (правила – див. ст. 1033 БКУ);
- медична субвенція (правила – див. ст. 1034 БКУ);
- субвенція на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження (зони АЕС). Див. зокрема постанову Кабміну від 15.02.2012 р. № 91;
- інші субвенції. Наприклад, на розвиток об’єднаних територіальних громад (ОТГ), підтримку заходів соціально-економічного розвитку окремих територій, будівництво певних спортивних комплексів, створення центрів культурних послуг. Такі субвенції, як правило, не є сталими й змінюються щороку в законі про держбюджет на відповідний рік. Приклади для 2023 року – див. далі.
☛ Освітня субвенція – найбільша серед міжбюджетних трансфертів
У міжбюджетних трансфертах найбільшу частку у 2023 році займає освітня субвенція, яка становить 87,5 млрд грн (подробиці – див. джерело від МОН). Розглянемо також обсяги інших субвенцій.
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам
Обсяги міжбюджетних трансфертів за їхніми видами і в розрізі місцевих бюджетів визначає Додаток 6 до Закону про Держбюджет 2023. Приклади таких інших субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам у 2023 році такі:
- фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах – 16,02 млрд грн;
- виплату грошової компенсації за належні для отримання жилих приміщень для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, та визнані особами з інвалідністю внаслідок війни ІІІ групи та які потребують поліпшення житлових умов – 3,26 млрд грн;
- відповідно до Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 р. № 3551 (далі – Закон № 3551) – 3,93 млрд грн;
- завершення будівництва метрополітену у м. Дніпрі – 4,58 млрд грн;
- грошова компенсація за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб, для осіб з інвалідністю I - II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, забезпеченні їхнього здійснення, у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у звʼязку з військовою агресією РФ. Діє на виконання вимог Закону № 3551 – 1,73 млрд грн;
- реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України – 1,70 млрд грн;
- реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України – 5,292 млрд грн;
- подовження третьої лінії метрополітену у м. Харкові – 1,52 млрд грн;
- облаштування безпечних умов у закладах загальної середньої освіти – 1,50 млрд грн;
- придбання шкільних автобусів –1 млрд грн;
- реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проєкту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» – 0,46 млрд грн;
- надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами – 0,30 млрд грн;
- фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження – 0,20 млрд грн;
- створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі – 0,18 млрд грн;
- забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їхніх повноважень – 0,15 млрд грн;
- фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах – 16 млрд грн;
- відновлення об’єктів критичної інфраструктури в рамках спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Проєкт розвитку міської інфраструктури – 2» – 2,078 млрд грн.
◀️ НОВАЦІЇ В КАЗНАЧЕЙСЬКОМУ ОБСЛУГОВУВАННІ ▶️
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з воєнним станом
Є зміни, що внесені постановами Кабміну від 04.11.2022 р. № 1239 та від 28.04.2023 р. № 399 до постанови Кабміну «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» від 11.03.2022 р. № 252 (далі — Постанова № 252). Зміни набули чинності 08 листопада 2022 року та 03 травня 2023 року відповідно. За ними зокрема сталося таке:
- військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та КМВА, з-поміж іншого, можуть приймати рішення (кожна із сторін) про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету, здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів трансфертів з державного та місцевих бюджетів місцевим бюджетам, а також затверджувати місяцеві бюджети, які складені місцевими фінансовими органами;
- проект рішення місцевої ради, військової адміністрації про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету іншої області та/або м. Києва в обов’язковому порядку підлягає погодженню Мінфіном шляхом надання відповідного листа. Виняток – міжбюджетні трансферти, визначені пп. «1», «4» ч. 2 ст. 101 БКУ, зокрема субвенції на утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування та субвенції на виконання інвестиційних проектів, у тому числі на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;
- скасовано тимчасове (на період до припинення чи скасування воєнного стану) непроведення перевірок ДАСУ щодо виконання місцевих бюджетів та зупинення розпочатих перевірок (вилучено п. 2 постанови № 252). Це значить, що перевірки відновлюються.
Окрім вищеописаних змін впродовж 2023 року були ще й інші й теж такі, що пов’язані з війною, а саме зміни до Порядку та умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, а також Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами в частині використання залишків коштів за субвенціями. Стосуються вони затвердження розподілу обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2023 рік (Додаток 1).
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з Законом про держбюджет на 2023 і воєнним станом
Крім того, на 2023 рік встановлено розподіл Кабміном субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам на реалізацію проєктів в рамках:
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів у рамках Програми з відновлення України (ст. 19 Закону про Держбюджет 2023, діє як виняток до ч. 6 ст. 108 БКУ);
- Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (ст. 31 Закону про Держбюджет 2023, як виняток до ст. 1031 БКУ).
Наостанок розглянемо декілька загальних питань субвенцій – субвенції з місцевого бюджету (і такі є), перерозподіл обсягів трансферту та загальні напрями використання найбільш поширених субвенцій у звичайні довоєнні часи.
Субвенції з місцевого бюджету
Субвенція з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету видається на (див. ст. 101 БКУ):
- утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;
- виконання інвестиційних проектів, у тому числі на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;
- інші цілі.
Умови надання субвенції з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету визначають відповідні місцеві ради у договорі сторін з урахуванням положень БКУ.
Перерозподіл обсягу трансферту
У розписі державного чи місцевого бюджету визначені загальні обсяги бюджетних призначень, у т. ч. обсяги міжбюджетних трансфертів. Скільки становитимуть субвенції з бюджету — вирішують (перерозподіляють обсяг):
- Кабмін за погодженням з Комітетом ВР з питань бюджету — для субвенцій з державного бюджету;
- місцеві держадміністрації за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету — для субвенцій з обласного та районного бюджетів;
- виконавчі органи місцевої ради за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету — якщо субвенція надається за рішенням ради міста обласного (не районний центр), районного значення, ради об’єднаної територіальної громади, селищної, сільської рад.
Такий порядок перерозподілу встановлює частина восьма ст. 23 БКУ.
Загальні напрями використання субвенцій
Міжбюджетні трансферти установи використовують за призначенням, яке зазначене у відповідному порядку використання коштів. Розглянемо основні з них.
НАПРЯМИ ВИКОРИСТАННЯ СУБВЕНЦІЙ | ||
Вид субвенції | Напрям використання | Підстава |
субвенції з державного бюджету на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах | спрямовують на об’єкти будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду | ст. 103¹ БКУ |
освітня субвенція | на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників спеціальних шкіл, ліцеїв та інших за переліком | ст. 103² БКУ |
медична субвенція | для оплати поточних видатків, крім видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв | ст. 103³ БКУ |
на заходи з оптимізації мережі закладів охорони здоров’я | ||
на капітальні видатки закладів охорони здоров’я — якщо забезпечені поточні видатки і відсутня заборгованість за захищеними статтями видатків |
Якщо субвенція надана із загального фонду бюджету, у кінці бюджетного року невикористаний її залишок повертають. Якщо її надано зі спеціального фонду, залишки цього міжбюджетного трансферту переходять на наступний бюджетний рік.