Субвенція місцевим бюджетам
Що таке субвенція
У законах про Державний бюджет та у рішеннях про місцевий бюджет на відповідний рік передбачають кошти для інших бюджетів на ті чи інші програми, які передаються на безоплатній і безповоротній основі. Такі видатки називають міжбюджетними трансфертами. Вони є четвертою складовою доходів бюджету, окрім податкових, неподаткових надходжень і доходів від операцій з капіталом (ч. 1 ст. 9 Бюджетного кодексу України, далі – БКУ).
Прощавай, Господарський кодексе! Як зміняться правила гри?
Субвенція – це міжбюджетний трансферт, точніше один із його видів. Її надають з державного чи місцевого бюджету (загального, спеціального або резервного фонду). Залежно від джерела фінансування вона поділяється на види. Субвенція завжди має цільове спрямування й вона безповоротна, але за умови дотримання цільового призначення коштів.
Увага: трансферт (субвенція, дотація) – це передача (рух) коштів з одного бюджету до іншого. Як правило, це відбувається «згори вниз»: від державного бюджету до місцевого. Однак ще субвенція може бути від одного місцевого бюджету іншому.
Субвенція і дотація: у чому різниця
Субвенція не єдиний міжбюджетний трансферт. Ще є дотації (див. ч. 1 ст. 96 БКУ). Субвенція від дотації відрізняється призначенням:
дотація спрямована на покриття дефіциту, наприклад місцевого бюджету, вирівнювання платоспроможності місцевих бюджетів, компенсацію втрат бюджетів через надання державою певних пільг (див. ст. 103 БКУ), переданих державою на місцеві бюджети видатків, наприклад на утримання закладів охорони здоров’я;
субвенція спрямована, по-перше, на спільне фінансування, наприклад спільне утримання певних об’єктів між державним і місцевим бюджетом, виконання інвестиційних проєктів, спільне фінансування зарплат освітянам тощо. По-друге, вона має більш виражений цільовий характер, визначаються умови її отримання й куди саме мають спрямовуватися такі кошти. Наприклад, освітня субвенція в своїх умовах має стимулювання оптимізації мережі навчальних закладів територіальної громади, а спрямованість коштів – зарплати педпрацівникам у закладах даної територіальної громади.
Прикладом того, що субвенція має більш цільову спрямованість, аніж дотація, може бути порівняння освітньої субвенції та додаткової дотації на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я між місцевими бюджетами області. Така дотація має значно більший перелік витрат, які вона може покрити, наприклад всі витрати на охорону здоров’я з пп. «3» ч. 1 ст. 90 БКУ, серед яких не тільки зарплата, але й оплата комунальних послуг і енергоносіїв.
Працевлаштування осіб з інвалідністю: звітуєте правильно?
Увага: більш вузька цільова спрямованість та наявність ознак спільного фінансування заходу, під який такий трансферт виділяється – це ключові риси субвенцій.
Однак і субвенція, і дотація є міжбюджетними трансфертами. І більш вузька цільова спрямованість субвенцій за наявності певних обставин може бути розширена. Так, та ж освітня субвенція за ч. 4 ст. 1032 БКУ, якщо на кінець року вона залишилася, то може бути використана не тільки з урахуванням свого цільового призначення, але й на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти. Як приклад такого використання можна навести розподіл залишку освітньої субвенції у кінці:
- 2020 року – на організацію дистанційного навчання у зв’язку з карантинними заходами під час пандемії COVID-19;
- 2022 року – на заходи тероборони та облаштування бомбосховищ;
- 2024 року – реалізацію заходів у сфері освіти (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) (ст. 25 Закону про Держбюджет 2025).
Щодо кінця 2023 року, то якихось спеціальних рекомендацій на використання освітньої субвенції від МОН не було. Отже, якщо є залишок, то можна простимулювати вчителів преміями та грошовими винагородами, адже їхня праця в нинішніх воєнних умовах з постійними сигналами тривоги та переміщенням дітей до шкільних бомбосховищ варта більш гідної оцінки.
Види субвенцій
Види субвенцій залежать від того, з якого бюджету їх надаватимуть:
- з державного – місцевим бюджетам (обласним, районним, об’єднаних територіальних громад, міст обласного та/або районного значення, селищним, сільським);
- з місцевого – іншим місцевим бюджетам (наприклад, з районного – селищному або з сільського – районному).
Субвенції з державного бюджету 2025
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам теж бувають різних видів (див. зокрема ст. 97 БКУ):
- на здійснення державних програм соціального захисту;
- на виконання інвестиційних проектів (правила – див. ст. 105 БКУ);
- на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (правила – див. ст. 1031 БКУ);
- освітня субвенція (правила – див. ст. 1032 БКУ);
- субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (правила – див. ст. 1033 БКУ);
- субвенція на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, тобто зони АЕС (див. зокрема Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, які затверджені постановою КМУ від 15.02.2012 р. № 91);
- інші субвенції. Наприклад, на розвиток об’єднаних територіальних громад (ОТГ), підтримку заходів соціально-економічного розвитку окремих територій, будівництво певних спортивних комплексів, створення центрів культурних послуг. Такі субвенції, як правило, не є сталими й змінюються щороку в законі про держбюджет на відповідний рік. Приклади для 2025 року – наведені далі.
Увага: освітня субвенція – найбільша серед міжбюджетних трансфертів.
Чи можна скоригувати дані щодо кількості працівників у Податковому розрахунку?
Субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам
Обсяги міжбюджетних трансфертів за їхніми видами і в розрізі місцевих бюджетів визначає Додаток 6 до Закону про Держбюджет 2025. Приклади таких інших субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам у 2025 році такі:
- утримання закладів освіти та охорони здоров’я – 2 950,0 млн. грн;
- взабезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб та окремі заходи з підтримки осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України – 2 928,0 млн. грн;
- реалізацію публічного інвестиційного проекту із виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей ветеранів війни, осіб з інвалідністю I–II групи, яка настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в АТО, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з російською військовою агресією – 3 973,1 млн. грн;
- реалізацію публічного інвестиційного проекту із розвитку ветеранських просторів – 450,0 млн. грн;
- надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами – 304,6 млн. грн;
- забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа» – 150,0 млн. грн;
- здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти – 11 997,1 млн. грн;
- реалізацію публічного інвестиційного проекту на безперешкодний доступ до якісної освіти – шкільні автобуси – 1 600,0 млн. грн;
- аварійно-відновлювальні роботи житлово-комунальної сфери – 1 000,0 млн. грн;
- забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти – 1 00,0 млн. грн;
- реалізацію проектів в рамках Програми відновлення України – 1 000,0 млн. грн;
- реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України – 1 551,2 млн. грн;
- реалізацію проєктів в рамках Програми з відновлення України – 5 000,0 млн. грн.
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з воєнним станом
У 2025 році продовжує діяти постанова КМУ «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» від 11.03.2022 р. № 252 (далі – Постанова № 252). За нею зокрема передбачено таке, що військові адміністрації населених пунктів, обласні, районні та КМВА:
- можуть приймати рішення (кожна із сторін) про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету;
- здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів трансфертів з державного та місцевих бюджетів місцевим бюджетам, а також затверджувати місяцеві бюджети, які складені місцевими фінансовими органами;
- здійснювати без погодження відповідною комісією місцевої ради передачу бюджетних призначень від одного головного розпорядника бюджетних коштів до іншого, перерозподіл видатків бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції.
Зміни щодо субвенцій місцевим бюджетам, які пов’язані з Законом про держбюджет на 2025 і воєнним станом
Крім того, на 2025 рік, як виняток, встановлено розподіл урядом таких субвенцій з держбюджету місцевим бюджетам:
- освітньої субвенції (ст. 25 Закону про Держбюджет 2025, діє як виняток до ч. 2 і ч. 4 ст. 1032 БКУ);
- субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (ст. 26 Закону про Держбюджет 2025, діє як виняток до ч. 3 і ч. 4 ст. 1033 БКУ).
Наостанок розглянемо декілька загальних питань субвенцій – субвенції з місцевого бюджету (і такі є), перерозподіл обсягів трансферту та загальні напрями використання найбільш поширених субвенцій у звичайні довоєнні часи.
Субвенції з місцевого бюджету
Субвенція з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету видається на (див. ст. 101 БКУ):
- утримання об’єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об’єктів спільного користування;
- виконання інвестиційних проектів, у тому числі на будівництво або реконструкцію об’єктів спільного користування;
- інші цілі.
Умови надання субвенції з місцевого бюджету іншому місцевому бюджету визначають відповідні місцеві ради у договорі сторін з урахуванням положень БКУ.
Перерозподіл обсягу трансферту
У розписі державного чи місцевого бюджету визначені загальні обсяги бюджетних призначень, у т. ч. обсяги міжбюджетних трансфертів. Скільки становитимуть субвенції з бюджету – вирішують (перерозподіляють обсяг):
- уряд за погодженням з Комітетом ВР з питань бюджету – для субвенцій з державного бюджету;
- місцеві держадміністрації за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету – для субвенцій з обласного та районного бюджетів;
- виконавчі органи місцевої ради за погодженням з комісією місцевої ради з питань бюджету – якщо субвенція надається за рішенням ради міста обласного (не районний центр), районного значення, ради об’єднаної територіальної громади, селищної, сільської рад.
Роз’яснення експерта, що допоможуть розібратися у новаціях.
Такий порядок перерозподілу встановлює частина восьма ст. 23 БКУ.
Загальні напрями використання субвенцій
Міжбюджетні трансферти установи використовують за призначенням, яке зазначене у відповідному порядку використання коштів. Розглянемо основні з них у таблиці нижче.
НАПРЯМИ ВИКОРИСТАННЯ СУБВЕНЦІЙ | ||
Вид субвенції | Напрям використання | Підстава |
субвенції з державного бюджету на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах | спрямовують на об’єкти будівництва, реконструкції, капітального та поточного середнього ремонту автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах за рахунок джерел формування державного дорожнього фонду | |
освітня субвенція | на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників спеціальних шкіл, ліцеїв та інших за переліком |
Якщо субвенція надана із загального фонду бюджету, у кінці бюджетного року невикористаний її залишок повертають. Якщо її надано зі спеціального фонду, залишки цього міжбюджетного трансферту переходять на наступний бюджетний рік.