Витрати на освітню субвенцію у 2024 році
Що таке освітня субвенція?
Освітня субвенція є одним із видів трансфертів місцевим бюджетам, що надаються з державного бюджету (пп. «6» ч. 1 ст. 97 Бюджетного кодексу України, далі – БКУ). Питання освітньої субвенції врегульовані такими нормативними документами:
- ст. 1032 БКУ;
- Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, які затверджені постановою Кабміну «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 14.01.2015 р. № 6 (далі – Порядок № 6);
- Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, яка затверджена наказом Кабміну від 27.12.2017 р. № 1088 (далі – Постанова № 1088).
Також корисним для розуміння цілей, виконання яких стимулює освітня субвенція, є роз’яснення МОН «Про розрахунок обсягу освітньої субвенції на 2024 рік». Головна мета освітньої субвенції – стимулювати оптимізацію закладів загальної середньої освіти та, як наслідок, покращення якості освітніх послуг.
Як витрачається освітня субвенція 2024 року
Навчальні заклади отримують фінансування з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад і обласних бюджетів (ст. 89 і ст. 90 БКУ).
Як додаткове джерело фінансування ст. 1032 БКУ передбачає освітню субвенцію. У 2024 році поточну освітню субвенцію, як і раніше, можна спрямовувати лише на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників, зокрема таких закладів освіти: початкових шкіл, гімназій, ліцеїв, спецшкіл, шкіл-інтернатів (мистецьких, спортивних, військових), ліцеїв з посиленою військовою підгорткою, наукових ліцеїв, наукових ліцеїв-інтернатів, дитбудинків, навчально-реабілітаційних центрів.
Також у частині покриття видатків на здобуття загальної середньої освіти дану субвенцію отримують заклади державної та комунальної власності, що забезпечують здобуття (ч. 1 ст. 1032 БКУ):
- профтехосвіти;
- фахової передвищої освіти і коледжі державної/комунальної власності.
Не можна використовувати освітню субвенцію на такі напрями, як:
- оплата праці непедагогічних працівників, наприклад технічного персоналу;
- оплата праці у дошкільних підрозділах (відділеннях, групах);
- закупівля товарів, робіт, послуг, які не пов’язані з оплатою видатків, які визначені п. 3 Порядку № 6. Так, за умови наявності залишку освітньої субвенції на кінець року після оплати праці педпрацівників дозволяється проводити у наступному бюджетному році за рахунок субвенції оновлення матеріально-технічної бази (ч. 4 ст. 1032 БКУ, п. 3 Порядку № 6). При цьому в такому оновленні виділено пріоритетні напрями – див. далі;
- оплата посередницьких послуг;
- здійснення заходів з метою отримання прибутку;
- фінансування закладів загальної середньої освіти у яких кількість учнів ˂ 25 осіб (виняток заклади початкової освіти та приватні заклади загальної середньої освіти) (п. 6 Порядку № 6). Однак з 01 вересня 2025 року кількість учнів у даній умові збільшується до «˂ 45 осіб», а з 01 вересня 2026 року – «˂ 60 осіб» (п. 10 Порядку № 6);
- інші цілі закладу освіти, які суперечать вимогам ст. 1032 БКУ.
Витрачання залишку освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази
Витрачання залишку освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази за п. 3 Порядку № 6 може насамперед відбуватися у закладах освіти за такими напрямами:
- придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із загальноосвітніх навчальних закладів, які будуть оптимізовані (об’єднані, реорганізовані) або вже оптимізовані (об’єднані, реорганізовані). Остання зміна – можливість використати субвенцію на автобуси вже оптимізованих у минулому закладів – була внесена з 09 березня 2024 року постановою Кабміну від 05.03.2024 р. № 245;
- оснащення персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
- оновлення навчальної та матеріально-технічної бази закладів загальної освіти, які оптимізовані/об’єднані/реорганізовані або які повністю укомплектовані і до яких будуть довозитися учні закладів загальної середньої освіти;
- придбання підручників і посібників (у тому числі електронних);
- здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
- підключення загальноосвітніх навчальних закладів до інтернету, насамперед у сільській місцевості;
- ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти;
- будівництво нових і реконструкція, капітальний та поточний ремонт існуючих туалетних приміщень закладів загальної середньої освіти, в яких початкову освіту здобувають ≥ 20 осіб, їх облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням.
З 2024 року залишок освітньої субвенції вже не можна витрачати на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивезення/переміщення цивільного населення із місцевості, де ведуться бойові дії, та небезпечних територій у безпечні місця, зокрема на:
- оплату транспортних послуг;
- пально-мастильних матеріалів;
- облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування;
- оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану. Сюди зокрема можна віднести й облаштування укриттів.
Ці всі напрями використання визначені п. 3 Порядку № 6. Однак їх не можна вважати вичерпними. Так, бувають час від часу рекомендації МОН на витрачання освітньої субвенції на інші напрями, наприклад організацію дистанційного навчання чи ноутбуки для педпрацівників під час карантину. Однак усі такі рекомендації, у т.ч. облаштування укриттів, можна віднести до загального поняття «оновлення матеріально-технічної бази».
Питання щодо перерозподілу залишків освітньої субвенції належить до компетенції органів місцевого самоврядування.
Освітня субвенція 2024 — формула розподілу
Освітня субвенція розподіляється між місцевими бюджетами за спеціальною методикою («формулою») з Постанови № 1088. Вона враховує:
- кількість учнів;
- розрахункову наповнюваність класів (РНК);
- навчальні плани (середня кількість академічних годин на тиждень).
Загальна методика розрахунку цього розподілу у 2024 році змінювалася та була затверджена у новій редакції з постанови Кабміну від 05.03.2024 р. № 245 (набула чинності 09 березня 2024 року, але застосовується з 01 січня 2024 року). Зокрема були змінені коефіцієнти – спеціально на 2024 рік, а саме:
- коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи I, які здобувають базову середню освіту – 1,422 (був – 1,36);
- коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи I, які здобувають профільну середню освіту – 1,543 (був – 1,52);
- коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи II, які здобувають початкову освіту – 1,565 (був – 1,44);
- коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи II, які здобувають базову середню освіту – 1,565 (був – 1,44);
- коефіцієнт освітньої субвенції – 0,89 (був на 2023 рік – 0,9).
Розподіл обсягу освітньої субвенції здійснюється за єдиними підходами для всіх місцевих бюджетів України.
Місцеві ради мають право:
- розподіляти залишки субвенції на кінець бюджетного періоду. Ці залишки зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів;
- понад обсяги освітньої субвенції здійснювати поточні та капітальні видатки на заклади освіти за ст. 130 БКУ. Наприклад, фінансувати утримання малокомплектних класів, покривати «надлишок» ставок педпрацівників (понад розрахунковий з формули субвенції).
Пошук по Класифікатору професій
Розмір освітньої субвенції 2018-2024
Освітня субвенція є найбільшим трансфертом. Наводимо розміри освітньої субвенції в останні роки у таблиці нижче:
ОСВІТНЯ СУБВЕНЦІЯ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ МІСЦЕВИМ БЮДЖЕТАМ, млн. грн* | ||||||
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
60424 | 70356 | 81224 | 99647 | 96798 | 87500 | 103200 |
* за даними Openbudget та урядового порталу |
Бухгалтерський облік освітньої субвенції
Освітня субвенція зараховується Казначейством двічі на місяць – 10-го та 25-го числа місяця. Питання бухгалтерського обліку освітньої субвенції постає у:
- головного розпорядника – місцевої ради. Вона проходить через її рахунки транзитом – кошти перераховуються отримувачам;
- отримувачів – заклади освіти, які спрямовують ці кошти на покриття цільових видатків.
У бухгалтерських проведеннях даний процес виглядає так, як наведено у таблиці нижче.
БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
Облік у розпорядника коштів (ОМС) | ||||
1 | Зарахована освітня субвенція на рахунок у Казначействі ОМС | 2314 | 7512 | 1 000 000 |
2 | Кошти субвенції перераховано отримувачам | 8511 | 2314 | 1 000 000 |
3 | Доходи від трансфертів віднесено на результат виконання кошторису | 7512 | 5511 | 1 000 000 |
4 | Витрати віднесено за необмінними операціями на результат виконання кошторису | 5511 | 8511 | 1 000 000 |
Облік у отримувача освітньої субвенції | ||||
1 | Отримана освітня субвенція на покриття поточних видатків | 2313 | 7011 | 700 000 |
2 | Отримана освітня субвенція на покриття капітальних видатків (придбання ноутбуків) | 2313 | 5411 | 300 000* |
3 | Використана освітня субвенція на покриття видатків на оплату праці | 8011 | 2313 | 500 000 |
4 | Використана освітня субвенція на покриття видатків на ЄСВ | 8012 | 2313 | 110 000 |
5 | Використана освітня субвенція на покриття видатків на придбання медичних масок та дезінфікуючих засобів | 8013 | 2313 | 90 000 |
6 | Доходи віднесено на результат виконання кошторису | 7011 | 5511 | 700 000 |
7 | Витрати віднесено на результат виконання кошторису | 5511 | 8011, 8012, 8013 | 700 000 |
*кошти будуть витрачені на придбання ноутбуків (основних засобів, МНМА) у наступному місяці |
Сучасні вимоги до бухгалтерів бюджетної сфери зростають, і не завжди є час слідкувати за всіма змінами у законодавстві, звітності та ревізії. Вища школа Головбуха підготувала для вас програму, яка допоможе вам стати впевненим експертом, мрією кожного керівника!