Витрати на освітню субвенцію у 2025 році

Стаття в подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
бухгалтер, експерт з питань бюджетної сфери, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Місцеві бюджети з державного бюджету отримують трансферти на спільні цільові програми. Освітня субвенція – це один з таких трансфертів. Про умови її отримання та перелік витрат, на які можна витрачати кошти освітньої субвенції – у цьому огляді

Що таке освітня субвенція

Освітня субвенція є одним із видів трансфертів місцевим бюджетам, що надаються з державного бюджету (пп. «6» ч. 1 ст. 97 Бюджетного кодексу України, далі БКУ). Питання освітньої субвенції врегульовані такими нормативними документами:

такими нормативними документами:

⚡️Як заповнити Податковий розрахунок за IV квартал 2024 року

Також корисним для розуміння цілей, виконання яких стимулює освітня субвенція, є:

Головна мета освітньої субвенції – стимулювати оптимізацію закладів загальної середньої освіти та, як наслідок, покращення якості освітніх послуг.

    Як витрачається освітня субвенція 2025 року

    Навчальні заклади отримують фінансування з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад і обласних бюджетів (ст. 89 і ст. 90 БКУ).

    Освітня субвенція є додатковим джерелом фінансування сфери освіти, напрями використання якого обмежені. У 2025 році поточну освітню субвенцію, як і раніше, можна спрямовувати лише на оплату праці з нарахуваннями (тобто ЄСВ) педпрацівників, зокрема таких закладів освіти (ч. 1 ст. 1032 БКУ):

    • початкових шкіл і гімназій (крім дошкільних підрозділів), ліцеїв;
    • спецшкіл, закладів спецосвіти (мистецьких, спортивних, військових), ліцеїв з посиленою військовою підготовкою, наукових ліцеїв, наукових ліцеїв;
    • дитбудинків, навчально-реабілітаційних центрів, інклюзивно-ресурсних центрів.

    Також за рахунок освітньої субвенції фінансуються видатки у частині загальної середньої освіти у таких закладах (пп. «5» та пп. «6» ч. 1 ст. 1032 БКУ):

    • професійної та професійно-технічної освіти;
    • фахової передвищої освіти і коледжах.

    Вищеназвані заклади можуть бути як державної, так і комунальної форми власності.

    Не можна використовувати освітню субвенцію на такі напрями, як:

    • оплата праці непедагогічних працівників, наприклад технічного персоналу;
    • оплата праці у дошкільних підрозділах (відділеннях, групах);
    • закупівля товарів, робіт, послуг, які не пов’язані з оплатою видатків, які визначені п. 3 Порядку № 6. Так, за умови наявності залишку освітньої субвенції на кінець року після оплати праці педпрацівників дозволяється проводити у наступному бюджетному році за рахунок субвенції оновлення матеріально-технічної бази (ч. 4 ст. 1032 БКУ, п. 3 Порядку № 6), але за пріоритетними напрями, які визначені урядом – див. далі;
    • оплата посередницьких послуг;
    • здійснення заходів з метою отримання прибутку;
    • фінансування закладів загальної середньої освіти, які мають кількість учнів ˂ 25 осіб (виняток – заклади початкової освіти). Однак з 01 вересня 2025 року кількість учнів у даному обмеженні збільшується та буде «˂ 45 осіб», а з 01 вересня 2026 року – «˂ 60 осіб» (п. 10 Порядку № 6);
    • інші цілі закладу освіти, які суперечать вимогам ст. 1032 БКУ.

    Витрачання залишку освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази

    Витрачання залишку освітньої субвенції на оновлення матеріально-технічної бази може насамперед відбуватися у закладах освіти за такими напрямами (п. 3 Порядку № 6):

    • придбання шкільних автобусів для перевезення дітей із загальноосвітніх навчальних закладів, які будуть оптимізовані (об’єднані, реорганізовані) або вже оптимізовані (об’єднані, реорганізовані). Остання зміна – можливість використати субвенцію на автобуси вже оптимізованих у минулому закладів – була внесена з 09 березня 2024 року постановою КМУ від 05.03.2024 р. № 245;
    • оснащення персональними комп’ютерами та мультимедійним обладнанням, засобами навчання та обладнанням для навчальних кабінетів початкової школи, фізики, хімії, біології, географії, математики, інформатики;
    • придбання підручників і посібників (у тому числі електронних);
    • здійснення заходів, пов’язаних із забезпеченням пожежної безпеки;
    • підключення загальноосвітніх навчальних закладів до мережі Інтернет, насамперед у сільській місцевості;
    • ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти;
    • будівництво нових і реконструкція, капітальний та поточний ремонт існуючих туалетних приміщень закладів загальної середньої освіти, в яких початкову освіту здобувають ≥ 20 осіб, їхнє облаштування санітарно-гігієнічним обладнанням.

    Вищеназвані напрями з п. 3 Порядку № 6 є лише пріоритетними, а не вичерпними. Так, бувають час від часу рекомендації МОН на витрачання освітньої субвенції на інші напрями, але все одно у межах одного загального напряму – «оновлення матеріально-технічної бази».  Так, в роки раніше дозволено витратити субвенцію на організацію дистанційного навчання та ноутбуки для педпрацівників під час COVID-карантину, облаштування укриттів у рік російського вторгнення.

    Питання щодо перерозподілу залишків освітньої субвенції належить до компетенції органів місцевого самоврядування (ОМС), які мають право:

    • розподіляти залишки субвенції на кінець бюджетного періоду (ці залишки зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів);
    • здійснювати поточні та капітальні видатки на заклади освіти за напрямами за ст. 1032 БКУ понад обсяги освітньої субвенції. Наприклад, фінансувати утримання малокомплектних класів, покривати «надлишок» ставок педпрацівників (понад розрахунковий з формули субвенції).

    Освітня субвенція 2025 — формула розподілу

    Освітня субвенція розподіляється між місцевими бюджетами за спеціальною методикою («формулою») з Постанови № 1088. Вона враховує:

    • кількість учнів;
    • розрахункову наповнюваність класів (РНК);
    • навчальні плани (середня кількість академічних годин на тиждень).

    Загальна методика розрахунку цього розподілу у 2024 році змінювалася та була затверджена у новій редакції з постанови КМУ від 05.03.2024 р. № 245 (набула чинності 09 березня 2024 року, але застосовується з 01 січня 2024 року). Саме для 2024 року, як виключення, діяли спеціальні коефіцієнти, а саме:

    • коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи I, які здобувають базову середню освіту – 1,422 (був – 1,36);
    • коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи I, які здобувають профільну середню освіту – 1,543 (був – 1,52);
    • коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи II, які здобувають початкову освіту – 1,565 (був – 1,44);
    • коефіцієнт приведення кількості годин навчального плану для учнів групи II, які здобувають базову середню освіту – 1,565 (був – 1,44);
    • коефіцієнт освітньої субвенції – 0,89 (був 0,9).

    Виходить, що для 2025 року повертаються колишні значення вищезгаданих коефіцієнтів.

    Розподіл обсягу освітньої субвенції здійснюється за єдиними підходами для всіх місцевих бюджетів України.

    Крім того, для формули розподілу для 2025 року враховуються ще й зміни за Постановою № 1394 (набула чинності 11 грудня 2024 р.). Ці зміни у формулі розподілу субвенції такі:

    • на січень-серпень 2025 року використано дані про кількість учнів усіх типів закладів загальної середньої освіти на 01 листопада 2024 р.;

    з 01 вересня 2025 року буде враховано кількість учнів комунальних і приватних закладів загальної середньої освіти з кількістю учнів з обмеженням ≥ 45 осіб (до 01 вересня 2025 року 25 осіб). Це рішення не стосується початкових і спецшкіл (в останніх навчаються учні з особливими освітніми потребами).

    Мета змін у формулі розподілу освітньої субвенції 2025

    Зміни у формулі розподілу освітньої субвенції за Постановою № 1394 мають сприяти ОМС до оптимізації шкільної мережі, тобто здобуттю учнями освіти в більших школах. Як правило, такі школи краще оснащені, тому такі процеси сприяють якіснішій освіті. Крім того, у більших за кількістю учнів школах:

    • більша можливість взаємодії між учнями;
    • більша конкуренція і не тільки між учнями, але й учителями;
    • більше прикладів для наслідування;
    • предмети читають профільні вчителі (у малих школах часто не вистачає навантаження, щоб усі предмети читали лише профільні вчителі, що сприяє появі «багатопредметних» або «перепрофільованих» учителів).

    Отже, у більших школах краще розвиваються комунікативні навички, соціалізація та зростає загальний рівень освіченості.

    Розмір освітньої субвенції 2018-2025

    Освітня субвенція є найбільшим трансфертом. Наводимо розміри освітньої субвенції в останні роки у таблиці нижче:

    ОСВІТНЯ СУБВЕНЦІЯ З ДЕРЖАВНОГО БЮДЖЕТУ МІСЦЕВИМ БЮДЖЕТАМ, млн. грн*

    2018

    2019

    2020

    2021

    2022

    2023

    2024

    2025

    60424

    70356

    81224

    99647

    96798

    87500

    103162

    103162

    * за даними Openbudget (2018-2023), а також Додатків 5 до Законів про Держбюджет на 2024 та 2025 роки 

    Бухгалтерський облік освітньої субвенції

    Освітня субвенція зараховується Казначейством двічі на місяць – 10-го та 25-го числа місяця. Питання бухгалтерського обліку освітньої субвенції постає у:

    головного розпорядника – місцевої ради. Вона проходить через її рахунки транзитом – кошти перераховуються отримувачам;

    отримувачів – заклади освіти, які спрямовують ці кошти на покриття цільових видатків.

    У бухгалтерських проведеннях даний процес виглядає так, як наведено у таблиці нижче.

    БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ОСВІТНЬОЇ СУБВЕНЦІЇ

    Господарська операція

    Дт

    Кт

    Сума

    облік у розпорядника коштів (ОМС)

    1

    зарахована освітня субвенція на рахунок у Казначействі ОМС

    2314

    7512

    1 000 000

    2

    кошти субвенції перераховано отримувачам

    8511

    2314

    1 000 000

    3

    доходи від трансфертів віднесено на результат виконання кошторису

    7512

    5511

    1 000 000

    4

    витрати віднесено за необмінними операціями на результат виконання кошторису

    5511

    8511

    1 000 000

    облік у отримувача освітньої субвенції

    1

    отримана освітня субвенція на покриття поточних видатків

    2313

    7011

    700 000

    2

    отримана освітня субвенція на покриття капітальних видатків (придбання ноутбуків)

    2313

    5411

    300 000*

    3

    використана освітня субвенція на покриття видатків на оплату праці

    8011

    2313

    500 000

    4

    використана освітня субвенція на покриття видатків на ЄСВ

    8012

    2313

    110 000

    5

    використана освітня субвенція на покриття видатків на придбання медичних масок та дезінфікуючих засобів

    8013

    2313

    90 000

    6

    доходи віднесено на результат виконання кошторису

    7011

    5511

    700 000

    7

    витрати віднесено на результат виконання кошторису

    5511

    8011,

    8012,

    8013

    700 000

    *кошти будуть витрачені на придбання ноутбуків (основних засобів, МНМА) у наступному місяці



    зміст

    Статичний блок для статей

    Останні новини

    Усі новини

    Гарячі запитання

    Усі питання і відповіді