Державний бюджет на 2026 рік: цифри

Стаття-подарунок від журналу «Головбух Бюджет»
Автор
група експертів з бюджетного обліку об'єднаної редакції Експертус Головбух
Із Законопроєктом про Держбюджет — 2026 ми познайомилися 15.09.2025 року. Тепер маємо розібратися в цифрах, які визначатимуть рівень зарплат, посадових окладів, субвенцій та інших виплат. Дивімося, як Державний бюджет на 2026 рік вплине на роботу бюджетних установ.

Чому всі так очікували побачити Державний бюджет на 2026 рік? Бо саме цей документ визначає рівень фінансування для кожної сфери на наступний рік, а також можливості для підприємств та громадян.

Поки маємо лише Проєкт Закону «Про Державний бюджет на 2026 рік» від 15.09.2025 № 14000. Однак більшість цифр із нього залишаться незмінними і для Закону, тож, дивімося, що на нас чекає у наступному році.

Як працювати бюджетній установі після 28.08.2025

Державний бюджет 2026: як розраховували

Коли розраховували показники проєкту Державного бюджету України на 2026 рік, використовували основні прогнозні макропоказники економічного та соціального розвитку України, схвалені постановою КМУ від 06.08.2025 року № 946, за сценарієм 2.

Тоді як під час складання Бюджетної декларації на 2026—2028 роки враховували макропоказники за сценарієм 1.

Довідково: основна відмінність сценарію 2 від сценарію 1 — триваліший перебіг воєнних дій на території України, відповідно більш негативні їх наслідки для суспільства та економіки.

Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2025—2026 роки

Назва

2024

2025

2026

Звіт

Постанова

КМУ від

28.06.2024

№ 780

Очікуване

Мінекономіки

(станом на

06.08.2025)

Постанова

КМУ від

06.08.2025

№ 946

Сценарій 2

Валовий внутрішній продукт:

 

 

 

 

номінальний, млрд грн

7 658,7

8 466,3

8 967,4

10 309,3

реальна зміна, відсотків, р/р

2,9

2,7

2,7

2,4

Індекс споживчих цін, відсотків:

 

 

 

 

у середньому до попереднього року, р/р

106,5

109,7

112,2

110,4

грудень до грудня попереднього року, р/р

112,0

109,5

109,5

109,9

Індекс цін виробників промислової продукції, відсотків:

 

 

 

 

грудень до грудня попереднього року, р/р

127,6

111,1

114,2

113,6

Середньомісячна заробітна плата працівників, брутто, номінальна, грн

21 473

24 389

25 886

30 032

Рівень безробіття населення у віці 15 — 70 років за методологією МОП, відсотків до робочої сили відповідної вікової групи

13,1*

17,7

12,7

12,6

Сальдо торговельного балансу, визначене за методологією платіжного балансу, млн доларів США

—39 403

—40 675

—40 361

—44 461

Експорт товарів та послуг, млн доларів США

56 114

57 229

57 978

61 380

Імпорт товарів та послуг, млн доларів США

95 517

97 904

98 339

105 841

* Оцінка Мінекономіки

 Джерело: Державна служба статистики України, Національний банк України, прогноз Уряду

Державний бюджет 2026: доходи

Загальні показники доходів державного бюджету у 2024 — 2026 роках

Найменування показника

2024 рік

2025 рік

2026 рік

відхилення
2026 рік (прогноз) до

факт,
млрд грн

частка
у ВВП,
%

план
зі змінами,
млрд грн

частка
у ВВП,
%

прогноз,
млрд грн

частка
у ВВП,
%

2024 рік
(факт)

2025 рік
(план зі змінами)

млрд грн

частки у ВВП,
%

млрд грн

частки у ВВП,
%

ВВП, млрд грн

7 658,7

8 967,4

10 309,3

2 650,6

 

1 341,9

 

Державний бюджет
(без урахування міжбюджетних трансфертів)

3 097,0

40,4

2 467,4

27,5

2 869,6

27,8

—227,4

—12,6

402,2

0,3

загальний фонд:

2 177,0

28,4

2 263,5

25,2

2 577,3

25,0

400,3

—3,4

313,7

—0,2

без врахування грантів та допомог міжнародних партнерів

1 723,4

22,5

2 190,6

24,4

2 552,6

24,8

829,2

2,3

362,0

0,3

спеціальний фонд

920,0

12,0

203,9

2,3

292,3

2,8

—627,7

—9,2

88,4

0,6

Державний бюджет 2026: мінімальна зарплата, ЄТС, оплата праці держслужбовців

Проєкт Державного бюджету на 2026 рік

Мінімальна зарплата із 01.01.2026 року

Посадовий оклад працівника І тарифного розряду ЄТС із 01.01.2026 року

8 647 грн

3 470 грн

Розмір посадового окладу працівника І тарифного розряду ЄТС визначили з урахуванням виконання норм трудового законодавства щодо розміру мінімального посадового окладу працівника бюджетної сфери (розмір посадового окладу на 4,3% перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

В рамках продовження реформи державного управління в Україні оплата праці державних службовців здійснюватиметься на основі класифікації посад.

З урахуванням положень Бюджетної декларації на 2026—2028 роки, схваленої постановою КМУ від 27.06.2025 № 774, досягли рівня оплати праці працівників держорганів та обмежили обсяги видаткової частини бюджету.

Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який застосовують для визначення базового розміру посадового окладу судді, посадового окладу прокурора окружної прокуратури, посадових окладів працівників інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами, інших працівників державних органів, а також працівників податкових і митних органів, встановлюють станом на 31.12.2025.

Державний бюджет 2026: прожитковий мінімум та соцзасхист

Прожитковий мінімум 2026

Вид прожиткового мінімуму

Розмір прожиткового мінімуму

прожитковий мінімум для працездатних осіб

3328

інші види прожиткових мінімумів, що використовуються для розрахунку соцвиплат:

прожитковий мінімум для дитини до 6 років

2817

прожитковий мінімум для дитини від 6 до 18 років

3512

прожитковий мінімум для осіб які втратили працездатність

2595

мінімальний прожитковий мінімум на одну особу (загальний показник)

3209

У проекті Державного бюджету України на 2026 рік для Мінсоцполітики передбачили видатки за загальним фондом у обсязі 466 126,1 млн грн, що на 44 516,7 млн грн більше ніж у 2025 році, та за спеціальним фондом — 1 092,1 млн грн.

🔍Зміни до Інструкції застосування КЕКВ

Державний бюджет 2026: охорона здоров’я

У проекті Державного бюджету України на 2026 рік передбачено видатки на охорону здоров’я в обсязі 257 984,3 млн грн, із них за загальним фондом — 240 024,6 млн грн, із них:

на реалізацію програми медичних гарантій враховано видатки в обсязі 191 574,6 млн грн для:

  • первинної медичної допомоги;
  • екстреної медичної допомоги;
  • спеціалізованої медичної допомоги в амбулаторних та стаціонарних умовах з урахуванням пріоритетних послуг та станів (зокрема, змінено підходи до обрахунку тарифів для лікування важких травм та опіків, множинних операцій при травмах, кардіохірургічних операцій);
  • послуг психологічної підтримки та психіатричної допомоги;
  • трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів;
  • паліативної медичної допомоги та медичної реабілітації;
  • лікування безпліддя із застосуванням допоміжних репродуктивних технологій;
  • реімбурсації вартості лікарських засобів та медичних виробів.

Також враховано видатки на:

  • скринінг здоров’я для громадян з підвищеним ризиком розвитку захворювань — 10 000 млн грн;
  • централізовану закупівлю лікарських засобів та медичних виробів — 15 133,9 млн грн для лікування ВІЛ / СНІДу, туберкульозу, онкології, серцево—судинних захворювань, рідкісних орфанних захворювань; забезпечення заходів імунопрофілактики населення; донорства крові; ендопротези та набори для імплантації; слухові апарати; медичні вироби для лікування травм тощо;
  • систему громадського здоров’я — 4 684,6 млн грн, із них за загальним фондом — 4 035,1 млн грн;
  • надання окремих медичних послуг (зубопротезування, надання планової стоматологічної допомоги, послуги зі здійснення забору, кріоконсервації та зберігання репродуктивних клітин) деяким категоріям осіб, які захищають / захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та ліквідаторам ЧАЕС — 1 339,1 млн грн;
  • здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості — 100 млн грн.

У 2026 році з метою підтримки комунальних закладів в системі охорони здоров’я, які не надають медичних послуг за програмою медичних гарантій, планується збереження субвенції на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров'я в обсязі 1 102 млн грн, зокрема закладів служби крові для забезпечення повної потреби у донорській крові та компонентах крові.

На реалізацію публічних інвестиційних проектів враховані видатки в обсязі 18 550,4 млн грн, зокрема за загальним фондом державного бюджету 9 938,9 млн грн.

Доплата за роботу в несприятливих умовах праці педпрацівникам

Державний бюджет 2026: освіта

У проекті Державного бюджету України на 2026 рік видатки на освіту (державний бюджет з трансфертами) враховано в обсязі 265 361,3 млн грн, із них за загальним фондом — 234 650,7 млн грн.

На виплату зарплати педпрацівникам закладів загальної середньої освіти на 2026 рік враховано освітню субвенцію в обсязі 103 162,3 млн грн (на рівні 2025 року).

З метою сприяння підвищення престижності праці у сфері освіти для забезпечення якісного освітнього процесу враховано 53 837,7 млн грн.

На підготовку фахівців закладами фахової передвищої та вищої освіти на умовах державного замовлення та надання державних грантів на здобуття вищої освіти враховано 58 261,8 млн грн.

З метою сприяння здоровому способу життя юного покоління, покращення фізичного стану дітей, на забезпечення харчуванням учнів закладів загальної середньої освіти враховано 14 388,3 млн грн, зокрема у закладах, розташованих на територіях радіоактивного забруднення, а також дітей, які є особами з інвалідністю внаслідок Чорнобильської катастрофи, — 556,1 млн грн.

Людмила Кравченко керівник групи експертів з бюджетного обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ

На забезпечення у повному обсязі підручниками учнів та педагогічних працівників четвертих і дев’ятих класів, а також учнів з особливими освітніми потребами враховано 2 149,9 млн грн.

Для надання державної підтримки у здобутті освіти особам з особливими освітніми потребами враховано 450 млн грн.

Для забезпечення здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за професіями загальнодержавного значення, які будуть необхідні для повоєнного відновлення економіки, враховано 200 млн грн (на рівні 2025 року).

На підвищення кваліфікації вчителів для викладання за новими методиками НУШ враховано 150 млн грн.

Для Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту на виплату стипендій Президента України учасникам зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали найвищі результати, премій для переможців всеукраїнських і міжнародних учнівських олімпіад з навчальних предметів і заохочення молоді за досягнення в освітній діяльності враховано 79,2 млн грн.

На оплату послуг з підвищення кваліфікації фахівців окремих галузей економіки та працівників бюджетної сфери на конкурсних засадах Міністерству освіти і науки України як єдиному державному замовнику враховано 71,9 млн грн.

На надання освітніх послуг Школою Супергероїв дітям, що перебувають на довготривалому лікуванні у закладах охорони здоров’я, враховано 119,9 млн грн, з них на відкриття у 2026 році 3 нових освітніх центрів — 8,6 млн грн.

На реалізацію публічних інвестиційних проектів враховані видатки за загальним фондом в обсязі 13 000 млн грн, зокрема на відновлення освітньої спроможності закладів вищої освіти — 500 млн грн.

Нові правила оплати праці держслужбовців

Державний бюджет 2026: органи державної влади (за винятком силових структур)

Видатки на утримання органів державної влади (за винятком силових структур)67 390,7 млн грн.

Державний бюджет 2026: місцеві державні адміністрації

Видатки на здійснення виконавчої влади у регіонах — 10 107,9 млн грн, із них за загальним фондом — 9 751,2 млн грн, за спеціальним фондом — 356,7 млн грн для 24 обласних та 119 районних державних (військових) адміністрацій.

Державний бюджет 2026: місцеві бюджети та міжбюджетні відносини

Фінансовий ресурс місцевих бюджетів на 2026 рік становить 873 761,1 млн грн, зокрема:

  • загального фонду — 838 718,1 млн грн;
  • спеціального фонду — 35 043 млн грн.

Прогнозні показники загальнодержавних податків, що зараховуються до загального фонду місцевих бюджетів, становлять 424 558,1 млн грн, з яких податок на доходи фізичних осіб — 344 014,8 млн грн, показники місцевих податків та зборів — 167 134,3 млн грн та неподаткові надходження 11 554,9 млн грн.

Загалом обсяг міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачено у сумі 241 048 млн грн, із них:

  • загального фонду — 235 470,7 млн грн;
  • спеціального фонду — 5 577,3 млн грн.

У загальному фонді державного бюджету передбачено такі міжбюджетні трансферти:

  1. Дотації — 73 116,4 млн грн, зокрема:
  • базова — 33 307,6 млн грн;
  • додаткова дотація на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації, — 36 051,3 млн грн;
  • інші додаткові дотації — 3 757,5 млн грн, з них на:
  • здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я — 2 950 млн грн;
  • компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності 732,5 млн грн (на підставі даних Богданівської сільської, Дніпровської та Павлоградської міських територіальних громад) щодо сум наданих пільг по земельному податку суб’єктам космічної діяльності у 2025 році);
  • забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутича міському бюджету міста Славутича — 75 млн грн.

      ІІ. Субвенції — 162 354,4 млн грн, зокрема:

  • у сфері освіти130 650,6 млн грн;
  • у сфері охорони здоров’я — 4 630,2 млн грн;
  • інші субвенції з державного бюджету — 27 073,6 млн грн.

Слідкуємо за змінами в документі та очікуємо на його фінальне схвалення уже в листопаді 2025 року.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді