Оренда державного і комунального майна за новим законом
Підпишіться на Telegram-канал Головбух Бюджет. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
Договір оренди: облік та оподаткування
У проєкті нового закону встановили порядок передачі державного та комунального майна в оренду, який спрощує процедуру, визначену Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, та забезпечує прозорість, конкурентність і максимальну економічну віддачу державі та місцевим органам влади від надання майна в оренду.
Законопроєктом пропонують:
- змінити термін «балансоутримувач» на «правокористувач», який охоплює всіх утримувачів державного та комунального майна незалежно від речового права;
- впровадити гнучкий підхід до визначення орендодавця, зокрема, надати право КМУ та ОМС самостійно визначати правокористувачів, які можуть передавати майно в оренду;
- можливість узуфруктарія державного або комунального майна виступати орендодавцем;
- орендодавцям опубліковувати в ЕТС відомості про майно, яке тимчасово не використовується, замість формування двох переліків. При цьому встановлюється обов’язок для власників державного майна щоквартально надавати Фонду держмайна відомості про держмайно, яке тимчасово не використовується та може бути передане в оренду;
- змінити процедуру та строки розгляду заяв потенційних орендарів, зацікавлених в оренді державного та комунального майна, відомості про яке опубліковано та не опубліковано в ЕТС;
- встановити чіткий строк для прийняття рішення про укладення або відмову в укладенні договору (15 днів з дати отримання заяви про укладення договору оренди без проведення аукціону);
- запровадити можливість оперативно реагувати на зміни в правовому регулюванні оренди шляхом делегування Фонду держмайна повноважень із затвердження типового договору оренди державного майна у межах істотних умов, визначених законом;
- встановити чіткі умови та обов’язки орендодавця та орендаря при передачі та поверненні об’єктів оренди;
- скасувати можливість зараховувати витрати орендаря з поточного/капітального ремонту в рахунок орендної плати один раз протягом строку оренди, якщо орендоване майно неможливо використовувати за призначенням через його незадовільний стан. Натомість якщо власник не надав згоди на здійснення капітального ремонту об’єкта оренди, що перешкоджає його використанню відповідно до призначення та умов договору, орендар матиме право вимагати розірвання договору оренди;
- визначити, якщо в результаті поліпшення, зробленого за згодою власника, створена нова річ, орендар не стає її співвласником;
- визначити обов’язки та права орендаря щодо утримання об’єкта оренди;
- дозволити за письмовою згодою орендодавця передавати в суборенду майно, яке отримане в оренду як на аукціоні, так і без аукціону;
- визначити право орендаря, який належно виконує свої обов’язки за договором оренди державного та комунального майна, на укладення договору оренди на новий строк (взамін продовження на аукціоні);
- уповноважити КМУ та ОМС самостійно визначати механізми розрахунку стартової орендної плати;
Фонд держмайна зазначає, що зберігається право на отримання майна в оренду без аукціону, а перелік осіб, які матимуть таке право, залишається незмінним.
Зауваження та пропозиції до проєкту Фонд держмайна прийматиме по 07.11.2025 на електронну скриньку: [email protected].